vezető tervező: Mányi István, Mányi Dániel
Építész munkatárs: Molnár Judit, Kardos Gábor, Gáti Attila László
Környezettervező: Balogh Péter
Belsőépítész: Gergely László
Statikus tervező: Szabó Lajos
Épületgépészeti tervező: Szigyártó Gábor
Elektromos tervező: Papp Péter
A tervezési koncepció alapgondolatai
Az alapokig ható megújulás és bővítés koncepcióterve olyan pillérekre támaszkodik, amelyeket a Szépművészeti Múzeum műemléki épülete és környezete minőségi követelményei szerint alakítottunk. A terven együtt van jelen a minőség iránti igény, és a lehetőségeknek a minőség által vezérelt kiaknázása.
A koncepcióalkotást környezeti és építészeti premisszák vezérelték.
A célszerű tervezés a változó igényekhez való magas színvonalú, rombolásmentes alkalmazkodás lehetőségét adja. A környezet, az építészeti megjelenítés elkülönül az installálással kezelhető látványtól. A kötött közlekedési, kiszolgáló és bázisjellegű funkciók viszonylagos állandósággal bírnak, az ezen túli területek egy ilyen célra kialakított és felszerelt padló és mennyezeti struktúrával a változó igények szerint nagy szabadságfokkal és időszakosan átrendezhetőek.
Ez nem jelent csökkent minőséget, alacsonyabb árszínvonalat sem, de éppen attól költségkímélő, mert a gyakori, a változó igények szerinti átrendeződést éppen az alaprendszerek rugalmassága biztosítja. Ilyen feltételek mellett a kultúra klasszikus értelmezésén túl teret nyitunk a dübörgő alternatíváknak, a heppening és a performansz időhöz kötött, elmúló és örökké változó törekvéseinek is. Az időszaki kiállítás fogalmába mindez belefér.
Mobil eszközökkel az igények korlátlan sora kielégíthető.
A Szépművészeti Múzeum eredeti és térszín alatti megközelítése párhuzamossá tehető, az igények szerint szabályozható. Inkább lehetőségeket jelenít meg, mintsem korlátokat jelentene. (Időjárási körülmények, reprezentatív használat, tömeges, párhuzamos rendezvények, stb.)
Az építészeti formálásnál, a múzeumépületben felsorakoztatott építészeti korok analógiájával (Ion, Dór. Reneszánsz, Román, Barokk) élve, itt és most a historizálástól mentes, XXI. századi hangvétel a mértékadó, a kortárs építészeti hang érvényre juttatásával.
A tervkoncepció lényegéhez tartozik az akadálymentesítés, a kifogástalan, technikai ellátás és az információs háttér kiépítése. (Klimatikus viszonyok, biztonságtechnika, vagyonvédelem, világítási és hangrendszerek, informatikai hálózat és tájékoztatás.)
Hol legyen a főbejárat?
Erre a kérdésre az építészeti kereteket és a használatot érintően csak úgy tudunk helyes választ adni, ha a kényszerek helyett a lehetőségek feltárása mentén keressük azt. Adott egy pompás lépcsősoron elérhető, portikuszból nyíló főbejárat. Dübörög az igénye egy minden tekintetben perfekt bejárat létesítésének, mert a meglévő, a fenséges, rendeltetésének csupán korlátozottan tud megfelelni. Adottságaiból hiányzik egy sor opus, amely a látogatóbarát minősítést megerősítené, különösen akkor, ha az igények egy turisztikai portál igényeivel tetéződnek.
Nem lenne hiteles a válasz, ha az a meglévőt negligálná. Tervünkben a térszín alatti bejárat minden feltételét megteremtettük, ahonnan a látogató – a múzeumi céllátogató és a turisztikai portál érdeklődő közönsége is – egyszerűen, áttekinthetően, akadálymentesen elérheti a meglévő, főbejárati előcsarnokot. A felszíni jel arra készteti az érkezők többségét, hogy éljen ezzel a lehetőséggel. A megfelelő tájékoztatás melletti használat ki fogja alakítani ezt a gyakorlatot minden kényszer nélkül.
Bontsuk most elemeire a főbejárati funkciókat. Az teljesen egyértelmű, hogy ezek költséges duplikálását el kell kerülni. De mit is értsünk ezen?
És, ha valaki mégis a főlépcsőn érkezik – jegy nélkül, vagy éppen azért, mert nem akarja ezt az élményt kihagyni – az előcsarnok információs pultjánál tájékoztatást kap, hogy jegyváltás /ha szükséges/ és ingyenes ruhatár a –2. szinten található.
Mindez csupán továbblépés azon az úton, amelyen már a Szépművészeti Múzeum is jár nyitott, élményközpontú programjaival.
Mindennek feltétele a tökéletes közlekedési kapcsolat, amelyet tervünkben létrehoztunk, ezért nem szabad abszolutizálni ezt a kérdést. Világszerte vannak színházak, áruházak, konferenciatermek, kiállítótermek mélyszinteken és felső szinteken, kizárólagos kiszolgáló funkciókkal. Természetes mód a felvonóval való megközelítésük és tervjavaslatunkban alternatívák is rendelkezésre állnak, üzleti alapra helyezhető formában.
Hagyni kell működni ezeket.