Helyek/Infrastruktúra

Rejtett hibákra bukkantak a Nyugati pályaudvar felújítása során

1/2

A felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar felállványozott csarnoka 2020. november 19-én – fotó: Máthé Zoltán / MTI

A felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar felállványozott csarnoka 2020. november 19-én – fotó: Máthé Zoltán / MTI

Hirdetés
?>
A felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar felállványozott csarnoka 2020. november 19-én – fotó: Máthé Zoltán / MTI
?>
A felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar felállványozott csarnoka 2020. november 19-én – fotó: Máthé Zoltán / MTI
1/2

A felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar felállványozott csarnoka 2020. november 19-én – fotó: Máthé Zoltán / MTI

A felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar felállványozott csarnoka 2020. november 19-én – fotó: Máthé Zoltán / MTI

Rejtett hibákra bukkantak a Nyugati pályaudvar felújítása során
Helyek/Infrastruktúra

Rejtett hibákra bukkantak a Nyugati pályaudvar felújítása során

2020.11.23. 11:29

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Szerzők:
Hulesch Máté

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Cég, szervezet:
MÁV

Decemberről jövő nyár végére csúszik a Nyugati pályaudvar csarnokának átadása, mert a felújítás során fél évszázados rejtett hibákat találtak a tetőszerkezetben. A teljes szerkezet felújítása a tervezett 2022-es határidőre el fog készülni.

A 143 éves Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújítása során most is a felszínre kerültek olyan azonnali beavatkozást igénylő rendellenességek, amik a közel ötven évvel ezelőtti utolsó felújítás óta rejtve voltak. Az örökségvédelem alatt álló épület most feltárt valós állapota miatt előre nem látható pót- és többletmunkákat kellett elrendelni. Emellett jövő nyáron a MÁV felújításokat is végez a csarnokban, amely így komfortosabb, színvonalasabb környezetet biztosít majd az utazóközönség számára a 2021. nyár végére várható újranyitáskor – derül ki a MÁV közleményéből.

Az utascsarnok meghosszabbított lezárása idején december 13-ától érvényes új menetrendek, valamint az utastájékoztatási hirdetmények kialakítása folyamatban van, várhatóan november végétől lehet majd elérni a www.mav.hu/nyugati oldalon.

A felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar felállványozott csarnoka 2020. november 19-én – fotó: Máthé Zoltán / MTI
2/2
A felújítás alatt álló Nyugati pályaudvar felállványozott csarnoka 2020. november 19-én – fotó: Máthé Zoltán / MTI

A felújítás során láthatóvá váltak olyan szerkezeti repedések, valamint a csapadékot levezető csatornák súlyos korrodálódásai, amelyek miatt akadálytalanul áztak a falak. A tartós megoldás érdekében, az örökségvédelmi szervezettel egyeztetett módon a belső falazatot teljes, 1210 négyzetméteres területen felújíttatja a vasúttársaság. A szerkezeti hibákon túl egy örökségvédelmi szempontból is mérvadó problémát is felfedeztek: a belső lábazati kövek annyira erodáltak, hogy már nem javíthatók, ezért teljes felújításra kerül sor 280 négyzetméteren – az örökségvédelmi hatósággal egyeztetett módon. A csapadékvíz a nyílászárókat is tönkretette, emiatt 75 ablakot és ajtót is fel kell újítani. Ezeket újra az eredeti barna színre festik az örökségvédelmi egyeztetések eredményeképpen.

A csarnok felújításán túl a MÁV 2021. június 19. és július 17. között további korszerűsítéseket is végez, hogy színvonalasabb, komfortosabb, tisztább környezet, modernebb utastájékoztató-rendszer fogadja az utazóközönséget. A Keletiben tavaly elvégzett korszerűsítéshez hasonlóan a csarnokban új utastájékoztató LED-fal épül és az információs táblákat is egységesítik. A peront újraaszfaltozzák; a sérült vagy hiányzó üvegeket pótolják; a felületeket graffiti-mentesítik. Új és felújított, egységes kinézetű padokat, peronbútorokat helyeznek ki. Javítják a márvány- és kőburkolatokat, mellvédeket, lépcsőkorlátokat. A Teréz körút felől rámpa segítségével akadálymentesen lesznek megközelíthetők a pénztárak; a MÁV-START pedig 2021-ben összesen 27 jegykiadó automatát telepít a pályaudvarra. A pálya- és a felsővezeték-hálózaton is végeznek karbantartásokat, korszerűsítéseket. A perontetők fedését és csapadékvíz-csatornáit is cserélni fogják.

Forrás: MÁV / MTI

 

Készült a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. támogatásával.

(x)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.