
Reykjavík-i középiskola bővítésének tervpályázatán nyertek magyar építészek
Gestur Ólafsson építész, várostervező, valamint Dobóczy Ákos és Horváth Zoltán Vilmos építészek terve I. díjat nyert Reykjavík egyik középiskolájának bővítésére kiírt pályázaton 2012 októberében. A meglévő épület átalakítása mellett az új szárnyakhoz egy szabadon formált, kristályt idéző könyvtár tömege kapcsolódik majd. A tervezési munka hamarosan elkezdődhet.
Izland - bár messze északon fekszik - klímája az Észak-atlanti-áramlatnak köszönhetően mégis meglepően enyhe. A bőséges, könnyen hozzáférhető geotermikus és hidroelektromos energiának köszönhetően a fűtés, a melegvíz-készítés és világítás mind környezetbarát módon és olcsón megoldható. Tervezési szempontból tehát - legalábbis az épületfizikát tekintve - teljesen más gondolkodásmódot kíván meg ahhoz képest, amit itthon megszoktunk. Természetesen a társadalmi és kulturális különbségek is jelentősek, ennek ellenére egy középiskola működése Izlandon hasonló, mint Magyarországon vagy bárhol Európában.

Menntaskólinn við Sund középiskola bővítésére kiírt tervpályázat, építészek: Gestur Ólafsson, Dobóczy Ákos és Horváth Zoltán Vilmos
Reykjavík Izland fővárosa, 120.000 fős lakossággal (tágabb környezetét is figyelembe véve kb. 200.000 körül van a lakosok száma). Tervünk Reykjavík Vogar kerületében elhelyezkedő Menntaskólinn við Sund középiskola bővítésére kiírt tervpályázatra készült. A kiírás mintegy 2700 m2 új épületrészt, tantermeket, új tanári- és igazgatási központot, valamint egy új könyvtár létesítését foglalt magába. Örömmel értesültünk, hogy tervünk első díjat nyert, amit az ország oktatási miniszterétől vehettünk át a tervezési helyszínen, az iskola tornatermében. Jelenleg a tervezési megbízás részleteinek megbeszélései folynak a kiíróval.
Részlet a bíráló bizottság értékeléséből:
A terv kiváló, lényegre törő, az iskola-funkció hangsúlyait nagyszerűen helyezi el, ami egy szerves egészet alkotó, ugyanakkor izgalmas épületben ölt testet. A tervezőknek sikerült a jövő iskolájáról alkotott vízióba tökéletesen illeszkedő házat tervezni, ami ugyanakkor a környezetével is kiváló kapcsolatokat teremthet.

Menntaskólinn við Sund középiskola bővítésére kiírt tervpályázat, építészek: Gestur Ólafsson, Dobóczy Ákos és Horváth Zoltán Vilmos
A tervezők tiszteletben tartják a meglévő épületeket és a meglévő összekötő szárnyat is csak kis mértékben alakítják át. Az új és a meglévő épületrész harmonizál, a bővítés jól reagál a meglévő épület tömegformálására és anyaghasználatára is, ugyanakkor az új épületrésznek egyedi karaktert biztosít a vörösfenyő árnyékoló lamellákkal és a szabad formálású könyvtárral. Az anyagválasztás kiváló, a világos látszóbeton felületek, a vörösfenyő burkolat és a zöldtető együttes használata attraktív keretbe foglalja az épületet. A főbejárati átrium belső tereiben és a homlokzaton használt fa felületek bensőséges, barátságos hatást keltenek, ugyanakkor a homlokzati burkolat részletterveinek elkészítésénél nagy figyelmet kell fordítani az épület különböző részeiből történő kilátásokra.
Az épület alaprajzi kialakítása tiszta, egyértelmű és gondosan kidolgozott. A meglévő és a tervezett új épületrész kapcsolatát a központi helyzetű, többcélú nagyterem és a meglévő-megmaradó összekötő szárnyban elhelyezkedő, széles összekötő folyosó biztosítja. Az új, nagyvonalú főbejárat és átrium kiváló kapcsolatot biztosít a különböző szintek között és hangsúlyos elemet képez, ugyanakkor jó vizuális kapcsolatot is teremt az egyes szintek között, ami még inkább növeli jelentőségét. A könyvtár szabad tömegformálása érdekes kontrasztot alkot az iskolaépület szögletes vonalvezetésével. A könyvtár formálásában a tervezők a izlandi hagyomány „tudás köve" mítoszához nyúltak vissza, amellyel hangsúlyozták a könyvtár és információs központ fontosságát. A szigorúan vett tanítási zónák nagyon jól funkcionálnak, ugyanakkor a nyitott tanulószobáknak lazább, jobb kapcsolata kellene, hogy legyen a közös területekkel. A főbejárat melletti tanári szoba és tanterem helyzete kérdéses.

Menntaskólinn við Sund középiskola bővítésére kiírt tervpályázat, építészek: Gestur Ólafsson, Dobóczy Ákos és Horváth Zoltán Vilmos
A kertterv, környezetrendezés jó és eredeti, kiválóan szolgálhatja majd az iskola tanulóit és a környéken élőket is (ami a szokásostól eltérő egyedi tervezési szempontja volt a kiírónak). Az opciós mélygarázs terve szintén jól kidolgozott. A terv előadásmódja, kidolgozottsága általában szép, egyszerű és jól átlátható, ugyanakkor a homlokzatok és a metszetek kissé sötét tónusúak."