Santiago Calatrava bemutatta a düsseldorfi Calatrava Boulevard tervét
Korunk egyik leghíresebb sztárépítésze a világ egy új pontján kápráztathatja el a városlakókat. A Calatrava építészetét meghatározó szoborszerű, dinamikus, szikár szerkezet ezúttal a belső terekben bontakozik ki, míg kívülről a történelmi városrészhez simuló, bár méretében és arányaiban azt túllicitáló épület valósulhat meg.
Santiago Calatrava spanyol építész és mérnök bemutatta a Calatrava Boulevard tervét, amely igényes éttermeket, kiskereskedelmi és irodahelyiségeket kínáló komplexum lesz Düsseldorfban. A Königsallee sugárút, a Königstrasse és a Steinstrasse közötti jól látható helyen található új komplexum ívelt és boltozatos, 41 méter magas tetővel és egy áramló belső utcával rendelkezik, amely egy szoborszerű, fényárban úszó kanyon benyomását kelti. A projekt, amely Uwe Reppegatherrel, a CENTRUM csoport alapítójával és ügyvezető igazgatójával együttműködésben készült, a tervek szerint 2028-ra készül el.
A Calatrava Boulevard célja divatos és vonzó célpont létrehozása a Königsallee sugárút szomszédságában. Az épület magassága lehetővé teszi, hogy az íves tető alatt hangsúlyos belépési pont jöjjön létre, miközben az észak-rajna-vesztfáliai tartományi fővárosban jellemző épületmagasság alatt marad. A parkosított tetőteraszok integrált napelemeket is tartalmaznak, hogy összhangban legyenek a város fenntarthatósági céljaival.
A Königsalleehoz csatlakozó épületeket beépítették a tervbe, amely zökkenőmentesen csatlakozik a Calatrava Boulevardhoz. Az új beavatkozás első két szintje mintegy 14.860 négyzetméternyi "csúcskategóriás" kiskereskedelmi és éttermi területet kínál. A felsőbb szinteken 21.900 négyzetméternyi irodaterület található.
A belső homlokzatot a Calatravára jellemző fehér, hullámzó formák határozzák meg. A kifordított épület biztosítja a kortárs kereskedelmi terek koherens integrációját a meghatározó történelmi városszövetbe, bár a tömeg formái külsőleg is megjelennek. A projektet úgy tervezték, hogy fokozatosan bővíthető legyen, hogy minimálisra csökkentse a sugárút mentén lévő üzletek tevékenységére gyakorolt hatást. Az első fázis már megkezdődött a Kö36 épület építésével.
"Düsseldorf a híres Königsallee-val elegáns, kozmopolita város, kifinomult hangulatával. A városi tanáccsal és a CENTRUMmal szorosan együttműködve sikerült egy kiegyensúlyozott és innovatív megoldást kidolgoznunk, amely egyszerre őrzi meg a "Kö" jellegzetes és hagyományos karakterét, és teremt új építészeti és városfejlesztési értékeket." - Santiago Calatrava
Calatrava a közelmúltban New York városába tervezett épületeivel hívta fel magára a figyelmet. Mind a Szent Miklós görög ortodox templom, és az Oculus közlekedési csomópont a 2001. szeptember 11-ei merénylet során elpusztult városrész rehabilitációjaként valósult meg. Ahogy korábban az Építészfórumon is hírt adtunk róla, Calatrava elkápráztató művei nem minden esetben nyújtanak jól használható és időtálló megoldásokat. Így történt ez az életveszélyesre sikerült velencei Ponte della Costituzione esetében, vagy a Rio de Janeiróba tervezett Holnap Múzeumával.
Szerk.: Borenich Levente