// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

1/7

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
?>
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
?>
1/7

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése
Egyéb cikkek

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely fejlesztése

2009.11.27. 11:23

II. díjban részesült 34. számú pályamű mima építész műhely Kft. tervezők: Dr. Rohoska Csaba, Szösz Klaudia

II. díjban részesült 34. számú pályamű
mima építész műhely Kft.

tervezők: Dr. Rohoska Csaba, Szösz Klaudia
munkatárs: Szabó Miklós

 

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
1/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
2/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
3/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
4/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
5/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima
6/7
Székesfehérvár, Nemzeti Emlékhely - mima

 
 

Részletes bírálat

A terv a teljes romterület lefedésével számol. A lefedés nagy részét egy zöldfelületű domb alkotja, melyet városi közparkként, nem pedig hagyományos értelembe vett városi térként formál meg. A domb látványban is, gyalogos megközelítésben is jól kapcsolódik a Városház térhez. A megoldás azt az előnyt is hordozza, hogy lévén „természeti forma, nem igényel igazi, épített térfalat. Szép gondolat, hogy a domb „lebeg" a csatlakozó felületekhez képest, azzal a megoldással, hogy járható üvegfödémekkel egészül ki.

A megoldás lehetőséget adna az alsó tér belmagasságának a domb belső üregét felhasználó megnövelésére, kár, hogy a pályázó nem él ezzel. A gerendák alatti 2,7 m-es magasság így igen nyomott.

Az üvegfödém nemcsak a lebegés látszatát szolgálja, hanem a természetes megvilágítást is biztosítja, azzal a többlettel, hogy az élő város és a lefedett múlt az utcaszintről is vizuális kapcsolatba kerül.

Maga a domb szép és többrétű gondolat (pl. sírdomb az elpusztult múlt, vagy az eltemetett ősök felett), önmagában is méltó jel. Ugyanakkor barátságos közterület- zöldterület-rendezvényi tér, mivel enyhe lejtése erre alkalmassá teszi. A nagyméretű üvegfödém a közönség számára viszont inkább barátságtalan, és műszaki problémákkal is jár.

A lefedett terület értelmezését, a felszínen is méltó megjelenítését többfunkciós, falszerű térelem szolgálja, látványban és audio-vizuális eszköztárával egyaránt. A bazilika építészeti formáinak bemutatására videóernyő, "mesélő fal", valamint a domb melletti járható üvegfödém szolgál. A rombemutatásnak nincs megfelelő távlatot adó építészeti megoldása.

A további jel–alkotás csak szimbolikusan jelenik meg. A Szt. István sírja fölötti kereszt gondolata méltó a terv koncepciójához, de képzőművészeti megfogalmazást igényel.

Az alapozások helye a pályázati kiírásnak megfelel. A Mátyás-szentélyt az egykori épület részeként kezeli, maradványait bemutatja, a templomtól É-ra eső területet is bekapcsolja a romterületbe. A védőépület K-ről nyitott, ez csökkenti a további, jelenleg eltemetett romok bemutathatóságát. A további kutatás mindenhol biztosított.

A romok felett lebegő zöld domb szép szerkezeti válasz a természettel épített tér megoldására. A növényzettel telepített tető acél-vasbeton térrács födéme szórt pillérekkel alátámasztott, a romok zavarása nélkül kialakítható, és a további régészeti munkát is lehetővé teszi.

A rendkívül szép alaprajzi formájú és felületplasztikájú, növényekkel beültetett zárófödém felülete a tér-együttes látványos és értékes eleme. A puha, lekerekített forma jól illeszkedik a tér geometriájához. A zöld domb a terv szerint változó kiültetésű lehet, amely egyben járható felület. A gyalogos közlekedési rendszer azonban a domb
igénybevétele nélkül is működik.

A pályamű az egyik lehetséges komplex jó megoldás, ami méltó lehet a helyhez. A Bíráló Bizottság ezért II. díjban részesíti.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.