Szellemidézés - Az Erkel Residences
Nehéz ügy: adott egy védett épületekben gazdag negyed, annak egyik emlékének lebontása, de adott az egyik legkvalitásosabb kortárs építésziroda új műve is. Mit vizsgáljunk ilyenkor: magát a beruházást, a kontextust vagy csupán az új épületet az előzmények nélkül? Utóbbi lehetőséget az új jövevény veti el, hiszen saját maga mutat imperatívuszt a múltra.
Az Erkel 18. szám alatti, klasszicizáló felépítésű, de már romantikus jegyeket mutató épület helyi védettségét még 2010-ben vonta meg a IX. kerületi Önkormányzat az ingatlantól. Később értékesítették az épületet, az új tulajdonos pedig 2015-ben beadta a bontási kérelmet rá, egy évvel később pedig már csak a markológépeket láthattuk a belső-ferencvárosi kis utca közepén.
Tény, hogy nem a magyar építészettörténet kulcsmunkájáról volt szó, viszont egy kvalitásos, kétemeletes, középen egészen érdekesen egy egytengelyes kis rizalittal megtervezett 19. század közepi architektúra volt, mely korszak képviselőiből ugyebár egyre kevesebb van a fővárosban.
A historizmus programjai konkrét klasszicista, romantikus városrészek helyébe léptek egykor, így az Erkel utca szinte (majdnem) egységes – a historizáló épületeit tekintve is a korábbi stílus mértékei felé hajló – összképe kifejezetten értéknek volt mondható.
Csak hát léteznek – joggal – gazdasági szempontok is és a klasszicizáló és romantikus épületek elosztásának, ablaknyílásainak, szerkezeteinek mai lehetetlensége nyilvánvalóan problematikus kérdés egy 21. századi fejlesztés során. Félreértés ne essék, természetesen jelen sorok írója is tudja, hogy nem várható el egy befektetőktől, hogy ráfizetéssel, akár több milliárd forintért felújítsanak régi épületeket bővítések nélkül. Emellett az is tény, hogy egy város folyamatosan változik, ahogyan a fenn említett historizáló időszakban is ez történt. Ez az élet rendje: a régi helyére az új lép, de azért egy ilyen frekventált, történeti városszövetben akadhatott volna kevésbé drasztikus megoldás és akár kedvezőbb kompromisszum is – lásd például (a szintén nem hibátlan, de legalább teljes bontás nélkül lezajlott) Baross utca 40. épület projektjét.
De lássuk, hogy a mi korunkat végül milyen alkotás reprezentálja majd a jövőben: a sporaarchitects már a bontást követően csatlakozott a munkálatokhoz és egy igen sajátos alakú telek beépítése volt a feladatuk.
A bontás után egy öt telek által határolt, nyújtott ötszög alakú tér keletkezett. Maga az utcafronti homlokzat mutatja legkisebb szeletét az együttesnek, belül viszont magas építést engedett a környező épületek magassága. A kialakítás nem lehetett egyszerű, a beépítésnek követnie kellett a körben lévő tűzfalak vonalait.
Végül 78 lakást rendeztek el 8 szinten két, szerkezetükben és közlekedési rendszerükben is elkülönülő rendszerben. Ugyan különböző szinteken két belső udvar is rendelkezésre áll, az alsó emeletek lakásai viszonylag szűken néznek egymásra. A felsőbb részeken több lakást sikerült komfortosan tájolni, a legfelső szinten pedig még kétszintes lakóegységeket is kialakítottak tetőteraszokkal. A szűk keretek ellenére minél optimálisabb, a privátabb atmoszférára törekvő lakáselrendezések jelentették a célt, éppen ennek köszönhető, hogy végül ennyire heterogén lett az összes belső homlokzat. Mindemellett a tervezők igyekeztek egy olyan megoldásnak is megfelelni, hogy maga a projekt tulajdonképpen nem befejezett, hanem komponálásában folytatható egy passzázzsal a szomszédos telek felé, mely a Ráday utca irányában záródik. Erre a szóban forgó telekre a fejlesztő azonban végül nem fog építkezni.
A főnézet homlokzata a kezdeti terveken a lényegében már többször látott, előreugró keretes nyílásokkal és francia erkélyekkel váltakozó megoldással kapott volna csak szerepet. Később azonban felmerült, hogy valamilyen módon megemlékezzenek a korábbi épületről. Végül, a jura mészkőburkolatban sraffozással a régi épület tagozatainak árnyéka az, ami felsejlik az új nyílások között.
A régi homlokzatok megidézése nem ördögtől való a modern homlokzatokon: technikáját tekintve más, de a régi homlokzat szelleme a kiugró ablakokkal ismerős lehet a Hotel Fouque Barrére épülete miatt. De gondoljunk a lódz-i filhamonikusok koncerttermének eredeti együttesét tükröző új homlokzatra vagy mondjuk a BKSK tervére a New York-i Union Squeare Hotel oromfalával kapcsolatban. Egyértelműbb példaként lehet említeni a Frankfurtban épült, Franken Architecten által tervezett, Sachsenhausen kerületben emelt épületet, mely szintén egy előzőleg lebontott régi házról emlékezik meg a hajdani fachwerkes szerkezet mintájával. Szintén analógiának mondható a párizsi Haussmann Stories projekt a Chariter-Corbasson Architectes tervezésében.
Ha nem is egy minden ízében unikális ötletről van szó, ettől függetlenül nem rossz dolog, hogy hazánkban is épült egy ilyen ötlet. Bár az utcaképbe történő illeszkedést ez a megoldás nem finomítja, az új épület patinálódásának pozitív jövőt jósol: már eleve a mészkő burkolat választása egy értékelendő minőségi döntés volt, a későbbiekben pedig a minta még inkább kontrasztként ugrik majd elő az idő előrehaladtával.
A régi épület elbontása tüske marad mindenképpen, de pozitívum, hogy sok más lakópark beruházással ellentétben ez az épület plusz energiát és forrást tett a homlokzat anyagába és mintájába, és talán oly sok lakóberuházással ellentétben kifinomultabban is öregszik majd. Igaz, erre azért térjünk vissza majd 10 év múlva.
Pleskovics Viola
16:50
Ártalomcsökkentés – talán ezzel a szóval lehetne jellemezni a próbálkozást/lehetne mentegetni ezt az épületet, ami egy rendkívül kvalitásos alkotás nagyon sok szempontból, sok átgondolt és szép részlettel, zseniális megoldással, csak sajnos az alapkoncepció és a rendszer működése hibás, amiről az alkotók nyilván nem tehetnek, maximum annyiban, hogy elvállalták a tervezési feladatot ezekkel a paraméterekkel… Lehet persze azzal nyugtatni magunkat, hogy úgyis elvállalja valaki és ha már mindenképpen súlyos pusztítást kell véghezvinni, legalább az új teremtmény legyen minőségi… Mondjuk az is lehet, hogy a tervezők már csak az épület-gyilkosság után kapcsolódtak be a folyamatba. Hibák: egy zsúfolt városszövetbe, egy szűk foghíjra 78 db (!) lakást bepasszírozni -ezzel forgalmat, légszennyezést generálva- merénylet a város ellen. Ahogyan súlyos rendszerhiba az is, hogy egy épület védettsége megvásárolható. Ezek a dolgok szerintem a beruházó és a hatósági emberek lelkiismeretét kell, hogy terheljék, illetve nem szabadna, hogy ilyesmi a jövőben megtörténjen… Tervezői oldalról viszont legalább a rendkívül PLASZTIKUS, nemes arányú régi homlokzat (a google streetview történeti részén könnyen megnézhető, ha már a cikkbe nem került egy archív fotó) megőrzését el kellett volna érni, legalább kulisszaként/vagy TÉRBEN rekonstruálni, ha már megtörtént a barbár pusztítás. (Lásd. pl. Millenium Center a Piarista utcában) Így biztosan kicsit kevesebb lakást lehetett volna csinálni, meg a koncepció sem lett volna ilyen szép tiszta, viszont a bűnrészesség terhe nem nehezedne az alkotókra. Sajnos ehhez- a felmentéshez, megbocsájtáshoz- a minőségi, ám jelenleg nem annyira látható, a régi homlokzatot megidéző grafikai dekoráció számomra kevés… A semminél persze sokkal több és mindenképpen enyhítő tényező...
07:27
Ilyen barbár pusztításra nehéz példát találni Közép-Európa más történelmi városaiban. Prága, Ljubljana belvárosában hogy lehet, hogy a befektetôk nem rombolnak hanem felújítanak?