Nézőpontok/Kritika

Vincze László majorsági épületéhez

1/0
Hirdetés
1/0
Nézőpontok/Kritika

Vincze László majorsági épületéhez

2010.12.07. 11:55

Cikkinfó

Építészek, alkotók:
Vincze László, Mónus János

Vélemények:
9

Mónus János építész gondolatai Vincze László Káli-medencei majorságához.

Ritkán jókedvű az építész mostanában - saját indíttatásból -, ha viszont öregszik (mint én is), akkor egyre inkább képes mások sikereinek is örülni (siker alatt természetesen nem a kitüntetéseket értem, hanem a szakmai beteljesedést, a geller nélküli tervezést - épület-megvalósulást, a töretlen kifejeződést).

Pár hónapja Kis Péterék badacsonyi borászatának, legújabban pedig Vincze Lászlóék káli-medencei épületegyüttesének tudtam felhőtlenül örülni. Rokonságuk nyilvánvaló. Erről az együttesről is (és tervezőiről is) lehámlott minden lényegtelen, erős fókuszálással (a nagyvonalú tájban) csak fontos dolgok maradhattak. Itt is a töretlen egyneműség nem felvett harcmodor, hanem maga a természetes szükségszerűség. Az egyszerűség itt sem gondolkodási minimalizmust jelent, hanem a rétegezettség eszköze.

 

 

 

Nagy jelentőségű számomra - és a szemem a fotókon alig tudom levenni róla – ahogy a két épületet összekötő, átrium-formáló fal „majdnem odaér" (a felette húzódó épületkonzolhoz és a lakóépület-részhez), pedig milyen könnyű lett volna mindent mindennel összekötni. Miféle üzenet rejlik az ilyen „nehezítésben"? A tervezőké a tervezőkhöz, vagy csupán a nehezen magyarázható tehetség kényszerítőerejéé? Élvezetes, ahogy a jól érzékelhető természeti tágasság egy ilyen résre szűkül és örömöt okoz a nappali előtti nyílászáró és árnyékoló-sor egymástól távol tartott rejtőzködő kettőssége.

Élvezetes a látottak alapján a tervezői gondolatiság maradandóságában hinni. Érzem, ahogy bennem háttérbe szorul napjaink cinizmusa és átveszi a szerepet a mindig is vágyott, de nehezen lábra kapó idealizmus. Érdekes számomra a szerzői életút (Vincze Lászlóé), amely úgy érzem, mintha most felém fordulna (nem az építész, hanem a „szemlélő" felé).

Olyan tervezés ez, amely nem csak értő megbízót, hanem feltételezett szemlélődőket is szolgál, mint író olvasóját is (értelmezésemben az alkotó részéről a „szemlélődő" státuszának fenntartása európaias törekvés, míg az olyan alkotói agresszió, amely a befogadó teljes kisajátítására tör, kontinensünk hagyományaitól idegen), ezért is jelenthetem ki, hogy ami itt épült, európai nyilvánosságra érdemes.

Mónus János építész

Vélemények (9)
Posty
2010.12.14.
22:03

Én is öregszem.

vargadavid
2010.12.14.
02:25

"extralájk!" :)

végre egy megbízó, aki szereti a környezetét élvezni és nem uralni, végre egy szerencsés tervezőcsapat, aki ezt megvalósíthatta, és meg is tudta valósítani. Lenyűgöző! Csak dícsérni tudom

Garlando
2010.12.11.
08:47

Örülök, hogy így tudtok örülni-egy-egy épületnek, ami nemzetközi nívóban is megállja a helyét. Valóban jobb lenne, ha több ilyen épülne és a dolog széles tömegeknek is jobban tetszene, nem csak a szakmának.. Bár azért felvet egy-két kérdést az épület: Mitől Káli medencei ez az épület? Csak az köti a helyhez, az hogy oda tervezték, ott építették fel? Miért ne lehetne az épület A Spanyolországban, Japánban, vagy Dél Amerikában? Mindamellett, hogy szerintem (túl) egyszerű, a két tömeg össze nem építése valóban ötletes. Amúgy Nyugaton már kisebb réssel építik a rejtett csatornákat, hogy egyáltalán ne látsszon..

sityu
2010.12.11.
09:53

@Garlando: Mitől jáki a jáki templom? Vagy mi köti a ciszterci monostort Bélapátfalvához? Merthogy szerintem kb. annyi mint amennyi ezt az épületet a Káli medencéhez. Vagy még az is lehet, hogy annyi sem.

De ez szerintem mindegy is, merthogy az épületeket az alapozása köti a helyhez. ;)

Illetve az, ahogyan reagál vagy nem reagál a már meglévő (de az építése során adott esetben akár még teljesen gyökértelen) épített környezet sokszínűségéhez.

Merthogy egy alkotás nem csak attól lehet jó, ha "levezethető" a kulturális örökségből.

Lásd pl.: 

Költő vagyok - mit érdekelneengem a költészet maga?Nem volna szép, ha égre kelneaz éji folyó csillaga.

Garlando
2010.12.11.
12:18

@sityu: Attól, hogy mi emberek szépnek tartjuk és egyedülállónak, plusz hány száz éve ott állnak, ettől önmagában műemlékek lennének, hát még a verejtékes munka, amit emberek százai végeztek, akik évekig építették. Kíváncsi lennék ki dolgozna ma kőbányában kézzel.. De ez szerintem triviális, én magyarázzam el..

Ez az épület ezen értékekkel nem bír ez egyértelmű, ez nem jelenti hogy rossz épület, de ez alatt a nívó alatt nem kéne új háznak épülnie, ez inkább a szakmára nézve szomorú. Mondjuk ha sok ilyen épülne, az meg unalmas lenne, hisz egy aránylag jó ötlet elég egy jó épülethez, de egy országnak sok jó ötlet kell. Úgyhogy hajrá kollégák..

sityu
2010.12.13.
11:51

@Garlando: A pontosság kedvéért: nem a "műemlékségükről" és az "értékességükről" írtam; hanem arról próbáltam értekezni, hogy ha egy kicsit is komolyan elgondolkodunk a témáról, akkor kiderül, hogy egy épület értelmezése szempontjából célszerűtlen fölvetni a "Mitől Káli medencei ez az épület? Csak az köti a helyhez, az hogy oda tervezték, ott építették fel? Miért ne lehetne az épület A Spanyolországban, Japánban, vagy Dél Amerikában?" jellegű kérdéseket.

Illetve arról írtam, hogy nincs azzal semmi gond, ha a "Csak az köti a helyhez, az hogy oda tervezték, ott építették fel?" kérdésre igennel válaszolunk. S ez mégcsak nem is feltétlenül jelenti azt, hogy a tervezőnek, építtetőnek (vagy az értékelőnek) nem fontosak ezek a kérdések, hanem esetleg csak azt, hogy az örökséghez való viszonyt nem csak ilyen egyszerű, felületes formai egyezések szintjén tartja elképzelhetőnek.

Továbbá azt írtam: 'Merthogy egy alkotás nem csak attól lehet jó, ha "levezethető" a kulturális örökségből.'. Tehát lehet jó egy ilyesfajta reflektáló épület, de egyrészt attól még nem feltétlenül jó, hogy megőrző módon reflektál; illetve nem feltétlenül rossz, ha nem teszi.

Másrészről: szerintem erősen csúsztatós egy templom és egy lakóépület ilyesfajta összehasonlítása. Hosszasan lehetne vitatkozni az izzadságmennyiség és az eszmei érték összefüggésén, meg az építészet eszmei tartalmain, de most talán legyen elég egy példa: Mozartot pl. szerintem nem azért szeretjük, mert rengeteg verejték árán szerzette volna műveit.

neolit
2010.12.08.
12:13

Jó volt látni az épületet, jó volt olvasni a méltatást. Mindkettőnek egyaránt örülhetünk. LK.

amorf krumpli
2010.12.07.
17:17

...pedig már majdnem kivettem a feed readerből az ÉF-ot. Megérte nem így tenni. A mai internetes (szub?)kultúra szóhasználatával élve: LÁJK.

doktor_genya
2010.12.07.
14:33

Tökéletesen egyetértek János szavaival, a cikkben a kicsit túl szemérmes mentegetőzés a teljesítmény egyértelműsége miatt zavart:)

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.