Webmustra IV.
A hazai építészirodákon rendre kifog a feladat, hogy portfóliójukat webes felületre igazítsák és valamit elmondjanak szakmai alapállásukról. A nehézségeket néhány górcső alá vett példa is jól mutatja.
A hazai építészirodákon rendre kifog a feladat, hogy portfóliójukat webes felületre igazítsák és valamit elmondjanak szakmai alapállásukról. Kétségtelenül nem könnyű alaprajzokból, látványtervekből, különféle házakat ábrázoló fotókból és unalmas műleírásokból álló fájltömeget „beetetni" a látogatókkal úgy, hogy az ne csak szakmailag korrekt, de vonzó és változatos legyen számukra, s közben közvetítse azt a szemléletet is, melyet az adott építésziroda a magáénak vall.
Ami azt illeti, sokan kísérletet sem tesznek erre, hanem maradnak a „megvalósult munkák – tervek – munkatársak – kontakt" quadrigánál, s az egyszerű, kvázi mérnöki dizájnnál a szokásos oldalsó és felső menüsorral. Rengeteg témába vágó honlapot átnézve állítható, hogy a magyar építészirodák weboldalai rendkívül szövegszegények: az esetek jelentős részében az egyes munkákat dokumentáló anyagok minden különösebb magyarázat nélkül lógnak a levegőben. A szerkesztők valamiért azt gondolják, hogy az érdeklődő csak vizuális benyomásokat vár, s az ügyfelek a hatásos effektek alapján döntenek. Bár a szimpátia kialakulásában a képeknek bizonyára óriási szerepük van, a komoly látogató igényli a segítséget a látvány értelmezéséhez. És ez nem csak az építészet terén kevésbé tájékozottak, de még a szakmabeliek számára is fontos lehet. Az olvasó egészen biztosan kíváncsi a tervezés-kivitelezés körülményei mellett arra az „intelligenciaszintre", arra a szakmai-emberi érzékenységre is, amely egy-egy leírásban megnyilvánul. A honlapok böngészése közben egyre erősebb a gyanú, hogy a céges weblap műfaja még mindig nem vált a magyar építészszakma kommunikációjának szerves részévé, az építészirodák mintha csak azért csinálnának maguknak honlapot, mert „aki ma nincs jelen a neten, az nem is létezik". Ugyanakkor az építészeti témájú blogok egyre jobbak és egyre nagyobb számban jelennek meg – ezek azonban jellemzően nem egy-egy építészcsoport tevékenyégéhez kapcsolódnak, inkább általános problémákat feszegetnek (bár az utóbbi időben feltűnt a színen néhány irodai blog is).
A honlap karakterét illetően nem érzékelhető az egyszerű adatközlésnél nagyobb ambíció: a fekete alapon fehér vonalakkal megrajzolt menürendszer száraz grafikája is ezt sugározza. Szépen sorjában megnézegethetjük a képeket és rajzokat, de az iroda munkáit illetően mélyreható ismeretekre nem számíthatunk. Ráadásul következetlenül töltötték fel a mappákat: a „megvalósult munkák" menüben csak a középületek jelennek meg, miközben az oldalsó menüpontok között épülettípusonként is tájékozódhatunk, s megismerhetjük a kész társasházakat és családi házakat. Tehát minimum két menüpont teljesen fedi egymást, azaz az egyik felesleges.
A szerkesztők a semleges alap különböző pontjain felvillanó, majd eltűnő nézőképek váltakozásával operáltak: ha éppen nem kattintunk valamelyik menüpontra, akkor ez a finom mozgás adja meg az oldal karakterét. Az oldal grafikai világa meglehetősen minimalizált, csak ezek a vizuális szpotok és a lehető legkevesebb menüpont (hírek-borok, munkák, iroda, kapcsolat) képezik az arculatot. A színösszeállítás kellemes, harmonikus, a fotók igényesek, ugyanakkor a formai elemek összeállítása gyakran diffúz. Nem igazán látogatóbarát megoldás, hogy a honlap kizárólag Internet Explorer böngészővel működik.
Az oldal mind a tartalom, mind a megjelenés szempontjából kissé vérszegény, lötyögős. Miközben az egyébként kimagasló színvonalú épületekhez kapcsolódó szakmai problémákról nem tudunk meg semmit, addig az irodai kirándulásokon készült személyes fényképeket és az egyik cégtulajdonos saját pincészetében készült borok címkéit nézegethetjük.
Viszonylag jól felépített, jelentős mennyiségű tartalommal telített honlapot tart fenn a Teampannon. A nyitóoldal rögtön jelzi, hogy a cég tevékenysége kettős: a két részre osztott oldal egyik felére kattintva a várostervező szekciót, a másikon belépve az építészeti munkákat ismerhetjük meg. Az oldal arculatát az egyes menük témájához illeszkedő fotórészletek, „ikonok" adják meg: a nyitóoldalon megjelenő két nagy fotó (a budapesti Belváros a magasból és a Debreceni Egyetem Élettudományi épületének kapuépítménye) után az építészeti oldalon három keskeny-magas „fotószelet" fogadja a látogatót az építészeti, belsőépítészeti munkákat és a pályázatokat bemutató egységeknek megfelelően. A menükön belül szintén kis nézőképekre kattintva lehet elérni az egyes munkákat bemutató anyagokat. Nincs ebben a rendszerben semmi különös, akár azt is mondhatnám, hogy arctalan a dolog (a weblapnak önálló grafikai világa szinte nincs is), az oldal mezőarányai mégis jók, a fotók szépek és viszonylag nagy felbontásúak, s így lehetőség van hosszú szemlélődésre is.
Komoly hiányosság azonban, hogy a weblap mondatokba öntött gondolatokat egyáltalán nem közvetít: az építészeti szekció egész felületén összesen kettő, azaz kettő mondat olvasható a cég történetéről és értékrendjéről, meglehetősen lakonikus, úgy is mondható, hogy közhelyes fogalmazásban: „Tervezési alapelvünk az értékállóság, szerkezeti fegyelem és következetesség, környezeti illeszkedés az anyaghasználatban, és a tömegformálásban az egyediség megtartásával. A térbeli rendet keressük a városban, az épületekben és a belsőépítészetben egyaránt."
www.mmmuvek.hu
A szokványos építészirodai honlapok sémáiból igyekszik kitörni az MM Művek oldala. A kopott vakolatra emlékeztető alapon falfirkaszerű, izgő-mozgó figurák képezik az egyes menüpontok ikonjait. Alul két komikusnak szánt padon ülő alak néz maga elé, a kisebbik időnként kíváncsian körbetekint, a nagyobbik félősen a szemét forgatja. Ők ketten végigkísérik a látogató böngészését: bárhová kattintunk, mindenhol ott vannak, bár néha elbújnak a képek, rajzok mögé.
A szerkesztők száműzték az egyeneseket és a tiszta, homogén felületeket, a vonalak mindenütt kézirajzot, az alapmezők szakadt skiccpauszt vagy ecsetvonásokkal festett felületeket imitálnak. Az egész valahogy jópofizósabb a kelleténél, amit a HIM – Hülye Írások Minisztériuma nevű menüpont is fokoz: a cégnél dolgozó építészek erőltetetten vicceskedő, helyenként gyanúsan – ám a kívülálló számára értelmezhetetlenül – személyeskedő, sokszor rendkívül ízléstelen marhaságai nem keltenek különösebb bizalmat a látogatóban.
www.vanczamuvek.hu
A Váncza Művek oldala a tervezőprogramok előtti idők csőtollas, kéziszerkesztős világát idézi fel: a segédvonalak, átlók, áthatások, körszeletek, érintők és egyebek azonban itt a webes programozás lehetőségeit kihasználva dinamikus mozgásban vannak. A céglogó a régi idők betűrajz című tantárgyát juttatta eszembe: a mérnököknek megtanították azokat a szigorú formai szabályokat, melyeket például egy tervlap feiratozása során követniük kellett. A logó ugyanazt az „elvágólagos" karaktert hozza, amellyel a mérnökök a szükséges információkat rögzítő szöveget a lap egy meghatározott helyére, egy adott négyzetes formába beszerkesztették. Ez a retrostílus az egyes menük tartalmában már nem érvényesül, a képnézegetéshez egyszerű, visszafogott grafikai megoldások kapcsolódnak. Kiemelendő, hogy a sokféle szöveges adatot a szerkesztőknek sikerült jól áttekinthető, egységes és következetesen követett rendszerbe foglalniuk.
Haba Péter
08:58
sziasztok.
Magunk részéről nem érezzük sem személyeskedőnek, sem bántónak a cikket, és inkább bemutatónak tekintjük.
A bevezető korrekt, utána pedig leírja a lapok megjelenését, felépítését, megemlítve legalább egy számára tetsző, és egy nem, vagy kevésbé tetsző vonást.
Az elismerést köszönjük, a kritikai észrevétellel tisztában vagyunk, honlapunk fejlesztés alatt áll.
Valójában itt is úgy van, mint máshol. hogy sokat kell dolgozni, hogy végül egszerűnek, hasson.
Nekünk nagyon tetszett megjelenésre Rudy Ricciotti, működésre Foster honlapja.
Nézzétek meg, nagyon szépek!
Még annyit megemlítenék, ami külső szemmel nem látszik, hogy mi úgy akartuk megcsinálni az alaprendszert, hogy a tartalom bővítése, szerkesztése bárki számára - ne kizárólag rendszergazda által - lehetséges legyen. Emellett a korábbi honlapunkhoz képest képalapú honlapot szerettünk volna. Ehhez két programnyelvet kellett ötvözni.
üdv:
Varga Bence
11:15
akinek nem tetszik a honlapunk az hülye. m miltényi miklós - mm művek
13:45
Ezek a honlapok olyanok, amilyenek a tulajdonosnak biztos tetszenek. Ami sokkal nagyobb baj, hogy ha valaki építészt keres pl. Budapesten, vagy mondhatnám szinte bármelyik megyét/várost, esetleg speciális feladatra keres építész szakembert, akkor a kereső (elsősorban a googlére gondolok). teljesen igénytelen találatokat hoz az 1. oldalon. Kamarai honlap, tudakozók, webtelefonkönyvek stb és elvétve 1-2 építész iroda honlapját. Az itt felsorolt honlapoknak pl. ahogy nézem esélyük sincs arra, hogy organikus találatként megjelenjenek bármiféle releváns kulcsszóra. Ergo tényleg pusztán egy újabb adat a webcím, amit rá lehet írni a névjegykártyára. 2009-ben az huszadrangú szempont, hogy milyen építész filozófia van a honlapon.
Az ezt megelőző mondjuk 19 fontosabb szempont garantálja azt, hogy a látogatók megtalálják a lapunkat, érdekesnek lássák, megtalálják rajta azt a tartalmat, amit keresnek, könnyen és gyorsan fel tudják velünk venni a kapcsolatot. Akinek van építész honlapja az végezzen pár ego searchet azokra a szavakra, amikre ő nyomulni szeretne, pl.: építész budapesten stb... aztán az eredmény függvényében rögtön megérti, hogy miért nem jön a netről megrendelő. A netről igenis jön megrendelő, sőt egyre több megrendelő jön bármilyen szektorba, így az építőiparba is. Csak ott kell lenni az első oldalon a találati listában. Nyilván ezzel a kritikus sincsen teljesen tisztában, mert ezekről a szempontokról egyszer sem ír, pedig nagyrészt ezek miatt lesz sikeres egy honlap vagy tűnik el a süllyesztőben.
10:59
Nekem meg az a tapasztalatom, hogy a górcső alá vett, elsősorban nem magánberuházóknak tervező építészirodák nem munkaszerzés céljából készítik a honlapot. Hozzánk legalábbis még csak magánépíttető jött azzal, hogy látta a honlapot, tetszett és kérne tervezési ajánlatot. A nagyberuházók nem internetről válogatnak. A céges honlap csak egy megjelenési felület. Ugyanolyan célt szolgál, mint a névjegykártya, a céges levélpapír stb. A feladata az, hogy azt az érzést sugallja a megbízónak, hogy komoly céggel van dolga. Az épületek publikációjára ott vannak a folyóiratok és a könyvek, ne és persze az Építészfórum :-)
10:01
@dajkap: messzemenőkig egyetértek a cikk irójával és dajkap-pal. Csak ismételni tudom magamat, amit tavaly decemberben irtam a webmustra elöző fejezetéhez:
2. a web még az állóviznek tekintett építészeti területen is elég gyorsan változik, igy az 1-1,5 éve tett megjegyzések nem feltétlenül tekinthetők ma is érvényesnek, ezért érdemes lenne nagyobb merítéssel dolgozni mert igy később könnyebb lehet egy valódi időbeni összehasonlítást is tenni
3. jó lenne - akár közös erővel - egyfajta zsinórmértéket megadni, hogy a vizsgált weblapok mihez képest olyanok, amilyenek, mit kellene elvárni tőlük (persze ha egy ilyen kérdés egyáltalán felvethető)?
4. érdekes volna tudni, hogy az egyes építészirodák mit várnak a weblapjuktól, miként vélekednek az effajta bemutatkozásról ?
10:29
Kíváncsi lennék Haba Péter honlapjára, blogjára, internetes "kommunikációs felületére", mert akinek ennyire nem tetszik semmi, (ez nyilván részben a humorérzék hiányából (mmművek honlapjának kritizálása), részben szimpla kákán is csomót kereséből fakad), annak bizonyára nagyon remek a sajátja. LÁSSUK!
Adalékképpen idézet egy nagy élő klasszikustól:"Fikázni könnyű, alkotni nehéz!"
++: Vajon az oldalak létrehozóinak direkt a vájtszemű építész(honlap) kritikus megelégedésére kell-e gondolniuk, amikor összehozzák a megjelenésüket? H.P. a tipikus célközönség?
10:40
@halottember: Én meg hady házaira...meglátnánk már végre a "nem túlformázottság" alfa és omegáját! :) (mosoly)
08:31
Tagadhatatlanul pikanto élmény, amikor egyik építész fikázhatja a másik építész honlapját. Ám valószínűleg inkább azért készítette vagy készíttette a tulajdonosa, hogy a piacon ily módon is megjelenve reprezentálja szaktudását, bemutassa referenciáit. Ebből a szempontból az egyetlen elfogadható értékmérő inkább az, vajon hozott - e új megbízást, avagy nem. Nekem bejött...
10:32
@marianna: Nem csodálom mert a Tiéd több mint egy "üzleti" honlap. Nekem nagyon tetszik!
19:13
Kedves Péter!
Nem titkolom elfogultságomat, mivel cikkednek érintettje vagyok.A www.vadaszstudio.hu weboldalt úgy próbáltuk megtervezni, hogy minimális internetes tapasztalatokkal is eligazodjanak rajta az oda tévedők.
Írásodat olvasva be kell látnunk teljes kudarcunkat, mivel személyedben valószínűleg rutinos weboldal-kritikusra akadtunk, mégis weblapunk alapstruktúráját sem sikerült megértened. (A vízszintes fejlécen próbáltuk elhelyezni a főmenüket, rá merőlegesen (függőlegesen) vannak az almenüpontok)
A Következő változatban megpróbálkozunk majd egy egyszerűbb struktúrával. Egyáltalán nem lesznek menüpontok.
Miklós Zoltán
Vadász És Társai
12:52
személyes tapasztalat,
de mit várhatunk el ha a 30 feletti korosztály túlnyomó többsége analfabéta ezen a területen? akik ebben a kérdésben döntenek még mindig elvárják hogy legyen az irodában fax
FAX!!! 2009-ben!!! persze olyan országban élünk ahol a legtöbb házban ahány szoba annyi idiot-box (tv) van
a másik meg hogy a legtöbb kliens azt hiszi hogy egy kiló kenyeret vesz és sokallja még a tízezres (!!!) nagyságrendet is
12:29
"A honlapok böngészése közben egyre erősebb a gyanú, hogy a céges weblap műfaja még mindig nem vált a magyar építészszakma kommunikációjának szerves részévé" - sajnos ez nem csak az építészszakmára vonatkozik: http://www.fn.hu/hetilap/20090805/sufninet/ - persze ez nem felmentés! Sajnos siralmas a felhozatal. :(