Közélet, hírek

BorderLINE Architecture - a Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálé magyar pavilonja

1/14

Wesselényi-Garay Andor, Ferencz Marcel

Edouard François rajza

Tony Fretton

Tony Fretton rajza

Ken Yeang rajza

Ekler Dezső rajza

Ferencz Marcel rajza

Finta József rajza

Molnár Csaba rajza

Répás Ferenc rajza

Rok Oman rajza

Souto de Moura rajza

Wolf D. Prix rajza

?>
Wesselényi-Garay Andor, Ferencz Marcel
?>
Edouard François rajza
?>
Tony Fretton
?>
Tony Fretton rajza
?>
Ken   Yeang rajza
?>
Ekler Dezső rajza
?>
Ferencz Marcel rajza
?>
Finta József rajza
?>
Molnár Csaba rajza
?>
Répás Ferenc rajza
?>
Rok Oman rajza
?>
Souto de Moura rajza
?>
Wolf D. Prix rajza
?>
1/14

Wesselényi-Garay Andor, Ferencz Marcel

Edouard François rajza

Tony Fretton

Tony Fretton rajza

Ken Yeang rajza

Ekler Dezső rajza

Ferencz Marcel rajza

Finta József rajza

Molnár Csaba rajza

Répás Ferenc rajza

Rok Oman rajza

Souto de Moura rajza

Wolf D. Prix rajza

BorderLINE Architecture - a Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálé magyar pavilonja
Közélet, hírek

BorderLINE Architecture - a Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálé magyar pavilonja

2010.08.13. 12:21

A Műcsarnokban megtartott sajtótájékoztató keretében az alkotók ma mutatták be a szélesebb nagyközönség számára az idei Nemzetközi Építészeti Kiállítás magyar pavilonjának programját, illetve az elkészült katalógust.

A Műcsarnokban megtartott sajtótájékoztató keretében az alkotók ma mutatták be a szélesebb nagyközönség számára az idei Nemzetközi Építészeti Kiállítás magyar pavilonjának programját, illetve az elkészült katalógust.

Kilencven kilométer kötél, húszezer ceruza és több száz rajz jelenik meg a Magyar Pavilonban a 2010 augusztusában, Velencében megnyíló Nemzetközi Építészeti Kiállítás alkalmából.

 

Wesselényi-Garay Andor, Ferencz Marcel
1/14
Wesselényi-Garay Andor, Ferencz Marcel

 

 

A világ máig legrangosabb építészeti seregszemléjén – a 2010 augusztusában 12. alkalommal megrendezett Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállításon – Magyarország a BorderLINE Architecture koncepciójával jelentkezik. A BorderLINE Architecture, amely egyszerre vonatkozik a földrajzi helyzetek határosságára és a különbözőépítészeti tervező technikák között húzódó törésre, két fiatal építész, Ferencz Marcel és Wesselényi-Garay Andor kurátor koncepciójaként született. A BorderLINE Architecture olyan installatív közegként fog megjelenni a magyar pavilonban, melynek térbeli kialakítását a vonalak fizikai manifesztációja, illetve az élő rajzolt vonalak megjelenése jelenti. Ennek illusztrálására a kiállítás középpontjában az a rajzinterjúk sorozatából álló film áll, amit kifejezetten a kiállítás alkalmára rajzoló magyar és külföldi építészek közreműödésével készült el. A kiállítás külföldi résztvevő Heinz TESAR, Tony FRETTON, Vasa J. PEROVIĆ Eduardo Souto de MOURA, Ken YEANG, Helena Paver NJIRIĆ Wolf D. PRIX, Edouard FRANÇOIS, Aljoša DEKLEVA, Tina GREGORIČ Peter SCHWEGER, Davide MACULLO, Maurizio BRADASCHIA, Andrija RUSAN, Hermann CZECH, Christian JABORNEGG, András PÁLFFY, Zvi HECKER, Sou FUJIMOTO, Rok OMAN, Gaétan SIEW és a horvát építésziroda, a 3LHD.

 

Edouard François rajza
2/14
Edouard François rajza

Tony Fretton
3/14
Tony Fretton

Tony Fretton rajza
4/14
Tony Fretton rajza

 

A kiállítás magyar résztvevő CSOMAY Zsófia, EKLER Dezső FARKAS Károly, FINTA József, KARÁCSONY Tamás, LENGYEL István, MAJOR György, MILTENBERGER MILTÉNYI Miklós, MOLNÁR Csaba, NAGY György, RÉPÁS Ferenc, VADÁSZ György, TÓTH Péter, VARGA Anikó, VINCZE László és VIRÁG Csaba.



Wesselényi-Garay Andor:
BorderLINE Manifesztum

A ház és az idea közötti átmeneteket kutatva a Magyar Pavilonban rendezett kiállítás célja az, hogy megkeresse és bemutassa azt a vizuálisan még értelmezhető elemet, amely az építészet alapegységének tekinthető

 

Ken   Yeang rajza
5/14
Ken Yeang rajza

Ekler Dezső rajza
6/14
Ekler Dezső rajza

Ferencz Marcel rajza
7/14
Ferencz Marcel rajza

 

 

A Magyar Pavilon installációja az építészeti gondolat origójaként nem a HÁZat, hanem a VONALat határozza meg, és ezzel az építészet elsődleges állapotát mutatja be. A kiállítás radikális manifesztuma az, hogy az építészek nem házakat építenek; az építészek nem tereket alkotnak, hanem rajzolnak. Vonalakat rajzolnak számítógéppel, vonalakat tollal vagy ceruzával. Vonalakat, melyek puszta létükben persze még nem alkotnak tereket, mert szinte kizárólagosan csak kétdimenziós felületeken jelennek meg. A vonal azonban eredeti kifejezésmód egy építész számára, olyan médium, amely a házzal egyenrangúan képviseli az építészet ideáját. Ennek bemutatására a kiállítás az építészek rajzait, rajzolási technikáit és általában az építészet alapanyagának tekinthető vonalat állítja a középpontba annak érdekében, hogy visszavezesse a látogatót az alkotás és az építészet alapélményéhez, a vonalhoz és annak megrajzolásához.

 

Finta József rajza
8/14
Finta József rajza

Molnár Csaba rajza
9/14
Molnár Csaba rajza

Répás Ferenc rajza
10/14
Répás Ferenc rajza

 

 

Egy vonal meghúzása, megtalálása olyan „térben" történik, mely nem helyi vagy nemzetközi; nem laikus vagy szakmabeli; nem földrajzi vagy utópikus, hanem univerzális. Ez az univerzális tér a rajzolásnak, tágabb értelemben pedig a nyomhagyásnak a tere. A kiállítás szellemi középpontja arra – a természetesen szubjektív – vélekedésre épül, hogy a VONAL és a rajzolás által képviselt univerzália szükségképp áthidalja azt a távolságot, amely az egyes nemzetek építészete között húzódik. Meggyőződésünk ugyanis az, hogy a rajzolás művelete az, ami az építészek mindennapi tevékenységének közös nevezőjét jelenti. A rajzolás művelete az, ami összeköt egymással szakembert és laikust; öreget és fiatalt.

Az emberek a rajzban találkoznak.

Azzal, hogy a koncepció a vonal keletkezését, majd építészetté szerveződését mutatja be, egy rendkívül építészes nem-építészeti kiállítás elképzelése mellett voksol. Ebben a koncepcióban nem pusztán a rajz, hanem annak születése; nem pusztán a vonal, hanem annak építészeti gondolatként megvalósuló animációja áll.

 

Rok Oman rajza
11/14
Rok Oman rajza

Souto de Moura rajza
12/14
Souto de Moura rajza

Wolf D. Prix rajza
13/14
Wolf D. Prix rajza

 

 

A rajzolást bemutató, magyar és külföldi építészek közreműködésével felvett filmek mellett a vonalak születését animáló vetítések egy olyan installációs közegben jelennek meg, amely a vonalat a heteronóm, kétdimenziós létezéséből kirobbantva, előbb önálló fizikai entitásként, majd építészeti szerveződésként fogja fel. A vonalak térbe lépésével a pavilonban egy olyan új helyzet alakul ki, amely a tömeg és a test, valamint a grafika és az építészet közötti határ elfoglalásán alapul.

Az installáció programja ezért (BorderLINE) éppúgy vonatkozik a műfajok közötti határokra, mint azok átjárhatóságára. Éppúgy vonatkozik a határosság földrajzi érzetére, mint ahogy a kurrens és atavisztikus tervező technikákra és a közöttük felhasadt alkotói személyiségre. Éppúgy vonatkozik a rajz és az építészet születésére, mint az itt és az ott, a külső és a belső, az ÉN és a MÁS dichotómiájára.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.