Ez a 12 építésziroda versenyezhet a Nyugati tervpályázatán
A Budapest Fejlesztési Központ októberben nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetett a Nyugati pályaudvar és környéke megújítására és funkcionális bővítésére, a pályázatra 36 – magyar és nemzetközi – építésziroda jelentkezett. A mai nap folyamán kiderült, melyik az a 12 iroda, mely részletesebben kidolgozott terveket nyújthat be.
A pályázat célja a budapesti Nyugati pályaudvar műemlék csarnoképületének felújítása és korszerűsítése után a pályaudvar nemzetközi, távolsági és elővárosi potenciáljának maximális kihasználása, melynek következtében nem csak az utasforgalom növekedése, de a belvárosi környék fejlődése is várható. A fejlesztés annak a hosszabb távú elképzelésnek a része, amely Budapestet 2030-ra a városi életminőség és a gazdasági, kulturális, turisztikai vonzerő alapján Európa top három fővárosának egyikévé tenné. Ennek egyik kulcsa a tömegközlekedés fejlesztése, melyben fontos szerep jut az agglomeráció közlekedésének is. A vasút a budapesti közlekedés „aranytartaléka", így annak fejlesztése létfontosságú.
A pályázati kiírásban megfogalmazott program szerint a feladat az új mélyállomás és a felette kialakítandó felszíni vágánycsarnok, illetve a peronok és peronlefedések tervezése, természetesen a műemléki csarnoképület tiszteletben tartása mellett. A csarnok átjárható, hosszabb-rövidebb időtöltésre ösztönző, fedett köztérré alakítandó, melyben az utasforgalmi és vasútüzemi funkciók mellett kereskedelmi, szolgáltató, irodai és kulturális funkciók is megjelennek. A projekt eredményeként a pályaudvar többszintes, összetett térrendszerré alakul.
Ahogy korábbi cikkünkben is olvashatták, a nemzetközi pályázatra 36 építésziroda jelentkezett, közülük több világhírű. Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár csütörtök reggeli posztjában arról számolt be, hogy kialakult a végleges mezőny, kiválasztották azt a 12 irodát, amely részt vehet a második fordulóban.
Mint az államtitkár írta: "A legjobb 12 csapat 4 kontinensen és több, mint 25 országban tervezett megépült nagypályaudvarokat. Japán, brit, francia, holland, magyar, spanyol, svéd, olasz és osztrák tervezőirodák jutottak be a második fordulóba. Tizenkét olyan építész-mérnökcsapat, amelyek olyan nagy, történelmi pályaudvarok megújításában vettek részt, mint a londoni King’s Cross vagy a párizsi Gare de Lyon. Vagy olyan modern és forgalmasak megépítésében, mint a Bécsi főpályaudvar vagy naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa állomás. A vasútállomások köré többször egész városrészeket is terveztek. Ez a tudás pedig a Nyugati pályaudvar és környezetének megújításakor is kifejezetten hasznos. Hiszen egyszerre kell a parképítéshez, zöldfolyosóhoz, a városi terek, középületek, lakóingatlanok tervezéséhez és magához a vasúthoz is érteni." Hozzátette: külön öröm, hogy külföldi irodákkal összeállva 5 magyar iroda is bejutott a második fordulóba, többségük a helyismeret mellett műemléki épületek megújításában is komoly tapasztalattal rendelkezik.
Íme a második fordulóba jutott pályázók listája, és néhány referencia róluk:
Benthem Crouwel Architects (Hollandia)
A holland irodához köthető a Rotterdam Centraal pályaudvar, ahol naponta 170 ezer utas fordul meg. Nemcsak a vasúti forgalmat szolgálja ki, fontos helyi közlekedési csomópont is. Valamint a Hágai pályaudvar, ahol különleges megoldással az első emeletén vezették át a villamost. Nemrég Brnoban nyertek nemzetközi tervpályázaton, ők tervezik a cseh nagyváros új főpályaudvarát.
Grimshaw Architects (Nagy-Britannia)
A brit Grimshawnak köszönhetően újult meg a London Bridge pályaudvar, amely évente 90 millió utast szolgál ki. Külön érdekesség, ahogyan a régi árkádsort beillesztették az új épületbe. Az iroda munkáját dicséri Melbourne, New York, Los Angeles, Amszterdam, Doha számos új állomása, és tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain is.
Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia)+ Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország)
A magyar tagok, a Finta József nevével fémjelzett építészcsapattal már több évtizede aktív tervezői Budapestnek, nekik köszönhető a WestEnd City Center, nemrég a Hungexpo, Budapest új konferenciaközpontjának megújításán dolgoztunk együtt, de ők a magyar társépítészei az épülő Mol-toronynak is.
A nemzetközi irodák már több komoly közlekedési csomópontot terveztek. A világhírű Zaha Hadid iroda keze alól került ki a balti államokat összekötő Rail Baltica több nagy vasútállomása, a prágai Masaryk pályaudvar fejlesztése és számos nagy, nemzetközi repülőtér is.
A Buro Happold a világ egyik vezető mérnökcége: az új budapesti Galvani híd és a Közlekedési Múzeum tervezésén is dolgozik.
Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia)
A svéd Sweco munkája Malmö központi pályaudvarának bővítése, az ide épített új vasúti alagút révén naponta 46 ezer ember használja ezt az állomást. Az alagúthoz új felvételi épület is készült, és az egész környék átépült. A holland Gateways pedig az amszterdami észak–déli metróvonal mentén tervezett lakó- és irodaépületet, működött közre az új állomások kiépítésében.
AREP Group Architectes (Franciaország)
Az AREP Arhitects tervei alapján újult meg számos nagy francia vasútállomás: a 19. századi párizsi Gare de Lyon, amely napi 670 ezer utast szolgál ki. Hatalmas embertömeg, komoly történelmi múlt. Megújult a műemléképület, ahová új funkciók is költöztek. A munka végére egy többszintes, teljesen akadálymentes, kényelmes vasútállomás jött létre. Az üvegtetőnek köszönhetően pedig a napfény is eljut a felső peronokra. Számos francia, olasz, kínai pályaudvar is a munkájukat dicséri.
Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia)
A bit iroda eddig 16 ezer tervezővel és szakértővel dolgozott együtt nagy vasúti pályaudvarok megújításán és ikonikus épületek tervezésén. Nekik köszönhető az Operaház felépítése Sydneyben, és a londoni St. Pancras állomás megújítása is.
Plant - Atelier Peterkis (Magyarország)+ Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia)
A két iroda a műemlékvédelem és a kötöttpályás közlekedés szakértelmének fúziója. A Kis Péter nevével fémjelzett magyar Plant iroda itthon számos építészeti munkáról ismert. Míg a brit Hawkins Brown több vasúti állomást tervezett, például a Crossrail új állomását Londonban, a Tottenham Court Roadnál.
Albert Wimmer (Ausztria)
Az osztrák Albert Wimmer egyik legjelentősebb munkája az új bécsi, átmenő főpályaudvar, amely naponta 145 ezer utast fogad. A különleges tetőszerkezetnek köszönhetően több emelet mélyre is behatol a természetes fény. Egy összetett fejlesztés: bevásárlóközpont és parkolóház is kapcsolódik hozzá. Az iroda a pályaudvar környezetét is rendezte, barnamezős területen jelentős ingatlanfejlesztést valósított meg.
KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország)
A magyar M-Teampannonnak köszönhető több hazai egyetem, oktatási és lakóépület tervezése. A XII. kerületben MOM Park lakóépületegyüttes és a MOM kulturális központ. És olyan jelentős kulturális fejlesztésekben is részt vesz más külföldi irodák partnereként, mint a rövidesen megnyíló Magyar Zene Háza és a Közlekedési Múzeum új budapesti főépületének tervezése.
A japán Kengo Kumának a műemléki épületek felújításában és a kötöttpályás közlekedésfejlesztésben van komoly tapasztalata. Ők tervezték a naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa Gateway állomást, de Párizs egyik ikonikus új állomásán is dolgoznak.
John McAslan + Partners (Nagy-Britannia)
A brit iroda legjelentősebb munkája a King´s Cross pályaudvar Londonban, ahol naponta 150 ezer utas fordul meg, a történelmi csarnok és a köztér integrációja a Nyugati számára is jó példa lehet. Az állomás különlegessége az egyedi tető, amely a metrót és a vasútállomást köti össze. Sydney új főpályaudvarán is dolgoznak, mely szintén a régi és az integráns egységét alkotja.
Foster + Partners (Nagy-Britannia)
A brit iroda tervezte sok más híres munkája mellett a szaúdi Haramain nagysebességű vasút nemrég megépült új állomásait, London ikonikus gyaloghídját, a Millennium hidat és az Apple ikonikus márkaboltjait világszerte. Magyar partnerükkel közösen pedig Budapesten a Mol új irodaházát is.
Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország)
A Cruz y Ortiz spanyol irodának köszönhető a svájci SBB Bázel állomás bővítése és megújítása. Mindezt úgy végezték el, hogy közben végig zavartalanul működött a vasútforgalom. Számos nagysebességű vasúti pályaudvar tervezésén is dolgoztak, ezek közül a legismertebb Spanyolországban, a Sevilla Santa Justa.
A pályázatok beadási határideje 2022. március 1., eredményhirdetés 2022 tavaszán várható.
10:54
A tervpályázati kiírás hibás. A tervezési terület 3. számmal jelölt részéről már ez év elején intézkedett a 25/2021. (I. 28.) Korm. Rendelet, és a NEMZETI CIRKUSZMŰVÉSZETI KÖZPONT létesítményeinek elhelyezésére kialakítandó ingatlanként határozta azt meg. Ráadásul a rendelet a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ megvalósítását KIEMELTEN KÖZÉRDEKŰ BERUHÁZÁSnak nyilvánította. Aki még nem tudná, hogy egy ilyen beruházás milyen „spéci” kivételekkel bír, az nézze meg a nevezett rendeletben: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2100025.KOR A rendelet kitér pl. arra, hogy azon az ingatlanon elhelyezhetők „állattartó építmények és állatkifutók”, hogy a Központ épületeinek „Podmaniczky utca felőli homlokzatán gépjárműtároló lejárata létesíthető”, továbbá, hogy a nevezett „építési telek legnagyobb megengedett beépítési mértéke 80%”. Tavasszal a Nemzeti Cirkuszművészeti Központról cikkek és látványtervek is megjelentek a kormány.hu oldalon: https://kormany.hu/hirek/artistakepzo-intezet-epul-a-nyugati-palyaudvar-mellett illetve a médiában, pl.: https://www.octogon.hu/epiteszet/ilyen-lesz-az-artistakepzo-intezete-a-nyugati-palyaudvar-mellett/ Ezekből kiderül még pl. az is, hogy az azon a területen lévő több hajós mozdonycsarnok felújításával olyan épületkomplexumot hoznak létre, amiben a Cirkuszhoz kapcsolódó oktatási intézmények lesznek. Különös, hogy ezt a kiemelten közérdekű beruházást Fürjesék a tervpályázat kiírásakor egyszerűen nem vették figyelembe.