Sport és tudomány egy fedél alatt: az OMA elitiskolája Brightonban
Január óta a nagy múltú és presztízsű brit magániskola, a Brighton College 3-18 éves diákjai egy tömbben acélozhatják izmaikat és élesíthetik elméjüket – hála az OMA rendhagyó elképzelésének. Az épületről Ellen van Loon, az OMA építész munkatársának ismertetőjét közöljük.
A Brighton College Tudományos és Sportiskolája (School of Science and Sports) rácáfol az oktatási épületek hagyományos karakterére – a végtelen, üres folyosókra és a megkövetelt hallgatásra – és a két iskolai egységet egyetlen, erőteljes épület létrehozásával kombinálja, élő terekkel, ahol az aktivitást nem feltétlenül az iskolai tanrend diktálja. Abból a megfigyelésből kiindulva, hogy a tanulási folyamat éppannyira zajlik az osztálytermen kívül, mint azon belül, a design olyan új edukációs tér ötletére épít, amely az interakciót és a tudáscserét ösztönzi.
Miért választanánk el a tudomány terét a sportintézettől? Ehelyett a kettő egyetlen lineáris tömegben szervesül, a sportpálya szélére helyezve. A kiemelt fontosságú, testmozgásra szánt terek a pályával egy szinten helyezkednek el; a sportcsarnokok közvetlenül ide nyílnak. A tudományos intézet, amely osztálytermeket, laboratóriumokat és egy üvegházat foglal magába, hídszerkezetként ível át a sport terei felett. A homlokzatokat részben az átellenben álló sorházak ütemes ritmikája inspirálta. A tetőteraszról lenyűgöző kilátás nyílik az Északi-tengerre.
A koncepció lényegi elemét képezte, hogy erősítsük a szociális kommunikációt a diákok között: a zsibongó nagyvonalú, nyitott tere az osztálytermek előtt lehetőséget kínál az informális interakcióra és az elkülönült tanulásra egyaránt. A szintváltások, a méretes lépcsősorok és az üvegfalak vizuális kapcsolatot teremtenek a két intézményi egységben zajló aktivitásokhoz, a különböző diszciplínák között nem várt összehangzásokat, együtthatásokat generálva. Az épület egyes egységeit ütköztettük egymással; a fedett belső futópálya látható a felsőbb szintekről, az osztálytermeken faltól-falig ablakokat nyitottunk, még a kémiai tantermek fala is átlátszó – így a folyosón lefelé sétálók is végigélhetik a kísérleteket.
Az OMA egy pályázatot követően, 2013-ban kapta a tervezési megbízást, miután a Brighton College szembesült a természettudományos intézet bővítésének szükségével, illetve megszületett az igény egy korszerű, tehetséggondozással és általános testedzéssel foglalkozó sportközpontra is. A Sports Center és a Science Department eredeti programja két elkülönülő projekttel számolt. A 2013-ban revíziót, majd egy 2014-es második pályázati szakaszt követően 2015-ben megszületett az építési engedély, 2017-ben pedig megkezdődött az építkezés. A projekt összköltsége 36 700 000 brit fontot tett ki (14,775 Mrd HUF – a szerk.).
Az 1845-ben alapított Brigthon College koedukált, privát fenntartású bentlakásos iskola az angliai Brightonban, mára megbízhatóan Nagy-Britannia vezető oktatási intézményeinek egyike. Az iskola campusa két területre osztható: a történeti kerengős udvar védett épületeit Sir Gilbert Scott és Sir Thomas Jackson tervezte a 19. században, míg a sportpálya mellett az 1970-80-as évekből származó épületek sorakoznak – ez az új tömb helyszíne is.
Ellen van Loon
A szerző építész, az épület vezető tervezője, 1998 óta az OMA munkatársa. Az ismertetőt fordította és szerkesztette: Kovács Dániel