![10+1 – Ritter Dániel](/uploads/images/2023/02/952_ritter-02-jpg-epiteszforum-10-2023-02-02-103102.jpg)
10+1 – Ritter Dániel
"Azt gondolom, nincs új régi nélkül. Ami most réginek tűnik, az egyszer nagyon új és valószínűleg kortárs volt. Számomra a régi mindig egy tapasztalat, ami formálja az újat." Az Építészfórum 10+1 sorozatában a hazai építészeti szféra legelismertebb és legizgalmasabb szereplőit kérdezzük ki. Ezen a héten Ritter Dániel építésszel készítettünk interjút.
Ritter Dániel a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Középülettervezési Tanszékén diplomázott 2016-ban, konzulense Hőnich Richárd DLA volt. Diplomamunkáját a Média Építészeti Díja Közönségdíj Terv kategória finalistái közé választották. Közvetlenül az egyetem után az MCXVI Építészműteremben kezdett el dolgozni, ahol a Duna Aréna belsőépítészetében és egy sasadi lakóház tervezésében működött közre. A későbbi években olyan irodák magyar partnereként dolgozott, mint a Pritzker-díjas japán SANAA vagy a New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro. 2018-tól a BME Építőművészeti Doktori Iskolában folytatta tanulmányait Balázs Mihály DLA témavezetése mellett, doktori disszertációjának címe: Személyes hibajegyzék. Tervezőirodai munkája mellett több magyar és nemzetközi pályázat és lakóépület fűződik a nevéhez. Első megépült, önálló tervezését – Julcsi és Andris otthona – BigSEE Architecture Awarddal díjazták a szlovéniai Ljubljanában, valamint Building of the Year 2022 díjra jelölte az épületet az Archdaily szakmai portál. Építészeti tevékenysége mellett jelenleg a Magyar Tudományos Akadémia Tanulási környezet kutatócsoportjának tagja.
Ha az építészetet három szóban kellene bemutatni, mi lenne az a három szó?
Hely. Közösség. Dráma.
Mi számodra a legkülönlegesebb, legfontosabb épület vagy hely?
Van egy hely Spanyolországban, a Cruz de Ferro. Az egyszerű vaskereszt tövében elhelyezett több ezer kavics a zarándokok erőfeszítéseit jelképezik. Számomra szakrális hely, nem vallási értelemben, hanem inkább legbelül.
Hogyan vélekedsz a régi és az új viszonyáról?
Azt gondolom, nincs új régi nélkül. Ami most réginek tűnik, az egyszer nagyon új és valószínűleg kortárs volt. Számomra a régi mindig egy tapasztalat, ami formálja az újat. Például a Julcsi és Andris otthona esetében is igaznak gondolom ezt. Az új épület magán hordozza a régi házak elrendezését és a tornác fontosságát, azonban megjelenése nagyon mai.
Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?
Már ezalatt a néhány év alatt is nagyon izgalmas feladatok találtak meg, legyen szó akár egy pályázatról, akár egy nagyobb horderejű munkáról, így kicsit nehéz a választás. Büszke vagyok rá viszont, hogy a magyar kultúra szempontjából két olyan meghatározó épület tervezésében vehettem részt, mint az Új Nemzeti Galéria vagy az Új Közlekedési Múzeum. Remélem, egyszer láthatom őket megépülni.
Mit jelent számodra a siker? Mitől érzed magad sikeresnek?
Nem érzem magam sikeresnek, inkább azt gondolom, hogy vannak jó pillanataim néha. Az érték mércéje számomra a használói öröm. Ha a megbízóm évekkel később is felhív, vagy például látom a gyerekeket szaladgálni az általunk tervezett terekben. Számomra ez sokkal fontosabb, mint bármilyen díj vagy elismerés.
![Sasadi családi ház – tervező: MCXVI Építészműterem – vezető tervező: Herczeg László – építész munkatárs: Ritter Dániel – fotó: Batár Zsolt](/uploads/images/2023/02/960_ritter-11-jpeg-epiteszforum-100-2023-02-02-103155.jpeg)
Sasadi családi ház – tervező: MCXVI Építészműterem – vezető tervező: Herczeg László – építész munkatárs: Ritter Dániel – fotó: Batár Zsolt
Milyen aktualitás, kérdéskör vagy téma foglalkoztat jelenleg az építészetben?
Tervező építészként mindig a hibátlan állapotot keressük, a tökéletes megoldást, a legjobb válaszokat. A doktori disszertációmban ezzel szemben a hiba és a tökéletlenség alternatív értelmezésével foglalkoztam a kortárs építészetben. Azt kutattam, hogy ez a két alapvetően negatív jelentéstartalommal bíró fogalmat, hogyan lehet pozitívan értékelni egy perfekcionista világban, különösképpen ma, egy olyan korban, amikor bizonytalan a belső értékekhez való viszonyunk. Ezt a paradoxont leginkább talán a japán kultúrában megtalálható kintsugival tudnám szemlélteni. A kerámiaművészetnek ez az ága a megcsorbult, eltört tárgyaknak ad új értelmezést: a tört elemeket gyanta alapú ragasztóval ragasztják össze, és a javított felületre lakkban elkevert aranypor kerül. A módszer ezáltal nem elfedi a hibát, hanem hangsúlyozza azt. A hiba kiemelésére használt nemesfémmel a törés többé nem egy sajnálatos esemény, hanem jelentősége felértékelődik, hozzáadott értékké válik.
Milyen terveid és céljaid vannak a jövőre nézve?
A tanulási környezettel foglalkozó kutatócsoportunk négyéves kutatói támogatást nyert el a Magyar Tudományos Akadémiánál. Rendkívül izgalmas feladat ez számomra, hiszen olyan kiváló szakemberekkel dolgozhatok együtt, mint Dr. Gyarmathy Éva szakpszichológus vagy Dr. Tamáska Máté építészetszociológus. A 21. századra a pedagógiának és pszichológiának kifejezetten nagy diverzitással kell megküzdenie a szakemberek szerint, mert egyre több a gyors fejlődésű gyerek, miközben növekszik a tanulásban lemaradók aránya is. Így célunk a tanulmányi kudarcok megelőzése a tanulási környezet átalakításával, amik háromféleképpen valósulnak meg: pedagógiai-pszichológiai, digitális-informatikai és téri-építészeti minőségben.
Mit üzennél a megbízóknak, kivitelezőknek vagy építészeknek?
Azt, hogy közös a célunk.
Egy könyv, film, zene, amit mindenkinek ajánlanál?
Murakami Haruki A határtól délre, a naptól nyugatra című könyve szerintem csodálatosan bemutatja a japán emberek kultúráját, így mindenkinek szívesen ajánlanám. Jacques Tati filmjét a Mon Oncle-t javasolnám minden kollégának, mert rajongunk a modern építészetért, de fontos az önkritika. Ha pedig zene, akkor Ludovico Einaudi minden mennyiségben jöhet, főleg munka közben.
![Meghívásos tervpályázat – építészet: Finta Sándor, Ritter Dániel, Szilágyi Norbert, Nagy Mercédesz Erika, Cser Petra – látvány: Vági Bence](/uploads/images/2023/02/960_ritter-16-min-jpg-epiteszforum-150-2023-02-02-103203.jpg)
Meghívásos tervpályázat – építészet: Finta Sándor, Ritter Dániel, Szilágyi Norbert, Nagy Mercédesz Erika, Cser Petra – látvány: Vági Bence
Külföldi építészek, építészirodák közül kivel dolgoznál szívesen?
Az elmúlt években volt szerencsém közelről figyelni a SANAA és a DS+R vezetői tervezőinek építészeti gondolkodását. Lenyűgöző számomra, hogy milyen odafigyeléssel, alázattal és energiával foglalkoznak egy-egy projekttel a legmagasabb szinten is, heti vagy akár napi rendszerességel. Így most nem is mondanék más építészt, viszont megemlíteném Piet Oudolf tájépítészt. Szerintem egy zseni.
Kivel készítenél interjút a sorozat keretében?
Serena Di Giulianóval.
![Duna Aréna – tervező: Napur Architect – belsőépítészet: MCXVI Építészműterem – forrás: Napur Architect](/uploads/images/2023/02/960_ritter-14-jpg-epiteszforum-130-2023-02-02-103159.jpg)
Duna Aréna – tervező: Napur Architect – belsőépítészet: MCXVI Építészműterem – forrás: Napur Architect
Szerk.: Sütöri Laura