A Kazal Stúdió terve az Új Erdélyi Művészeti Központra
A következőkben a Kazal Stúdió Sepsiszentgyörgy Művészeti Központ új épületére készített tervét mutatjuk be, a tervezők szavával. A projekt a városi kontextusban a nyitottságot serkentő beépítéssel képzel el egy katalizátorként működő kulturális teret.
Színház, zene, képzőművészet, irodalom. Sepsiszentgyörgy és egyben Erdély új kulturális központja hatalmas potenciált rejt magában, hogy katalizátorként új szintre emelje a várost a régió térképén, így koncepciónk kiindulópontja is egy urbanisztikai jellegű döntés volt. Hiszünk benne, hogy minden művészetet érintő tevékenység kapu egy innovatívabb, koherensebb társadalom és város felé, így célunk egy olyan beépítési struktúra megalkotása volt, ami nyitott kommunikációban áll környezetével.
A tervezési terület központi elhelyezkedése, a változó városhasználat mind abba az irányba terelt minket, hogy a tervezési területet és a rajta álló épületet ne mint szabadon álló entitás kezeljünk, hanem minél szervesebben integráljuk a városi szövetbe. Ebből született meg a központi promenád gondolata mint fő térszervező erő. Az épületgeometria és funkcionális elrendezés egy egyszerű sémát követ. A telket észak-déli irányban egy gyalogos sétánnyal tárjuk fel, amit a két végén egy-egy kiteresedés zár le. A két városi térre, valamint a közöttük húzódó gyalogos útvonalra szerveztük a Művészeti Központ funkcióit, amik jellegükből adódóan is két tömbre bomlanak.
Az előadóművészeti egységek (Filharmónia Nagyterem, Tamási Áron, M Stúdió, Bábszínház) a hátsókertekkel határolt északkeleti telekrészben kaptak helyet, míg a Könyvtár és Képtár a Kossuth Lajos út, Kőrösi Csoma Sándor út felé eső utcafronti részen helyezkedik el.
Ez a kettősség tömeg és homlokzatformálásban is megjelenik. A Könyvtár-Képtár kettős épülete ritmikus nyílásarchitektúrájával, városi léptékű tömbjével képez térfalat a forgalom felől védve a gyalogos utcát, így a színház és koncerttermek szoborszerű tömegei egy sokkal védettebb, definiáltabb térben tudnak érvényesülni.
A két nagy előadói tömb (Tamási Áron Színház és Filharmónia Nagyterem) építészeti karakterében kiemelt helyzetben van az épületben, valamint a városi szöveten belül is, amire szerettünk volna még egy csavarral ráerősíteni. Ennek érdekében mindkét esetben a nézőtér fölé helyeztük az adott egységhez kapcsolódó próbatermeket, illetve zárásként egy-egy publikus kilátóteraszt, ezzel még jobban kiemelve a tömeget a mögötte meghúzódó szervizzónából.
A városi látképre néző emeleti próbatermek atmoszférájának létrehozásával célunk az volt, hogy a látogatói élmény mellett az előadóművészek napi életére is nagyobb fókusz kerüljön. Emellett a próbatermek kisebb kamaraelőadások, zártkörű rendezvények megtartására is alkalmasak.