
Új állomásmegújítási programot hirdetett a MÁV a nagy érdeklődés miatt
A vártnál is nagyobb érdeklődés övezte az állomásmegújítási programot, ezért az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV-csoport úgy döntött, hogy új kiírás keretében teremt lehetőséget a további fejlesztési koncepciók benyújtására. A hírre Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője is reagált.
A vasúttársaság MTI-nek küldött közleménye szerint az idei év elsősorban olyan fejlesztésekről szól a MÁV-csoportnál, amelyek révén már a hosszabb távú - gyakran az uniós források visszatartása miatt átütemezett - infrastrukturális és járműbeszerzési beruházások végrehajtása előtt megoldást találhatnak az utasok által megfogalmazott legfőbb kritikákra, legyen szó akár a vonatok menetrendszerűségéről, a rendelkezésre álló személyszállítási kapacitásokról, vagy éppen az utasok által használt terek, elsősorban a járműfedélzetek és az állomásépületek állapotáról, tisztaságáról.
Mint írják, ez utóbbiak, az állomások és pályaudvarok rendbe tételét és újabb - az utasokon túl az adott településen vagy városrészben élők számára is hasznos - funkciókkal történő bővítését célozza az a többszintű, országos állomásmegújítási program, amelyet az ÉKM és a MÁV-csoport 2024 második félévében hirdetett meg. Arról, hogy vajon valóban az állomások és a környékbeli lakók nyernek ezzel a projekttel, vagy a hosszú távú állami kontroll feladása olyan kockázatokat rejt, amelyek árnyékot vethetnek Budapest és a vasúti közlekedés jövőjére, itt írtunk részletesen.
A MÁV legfrissebb közleménye szerint három kategóriában 62 helyszínre több mint 49 fejlesztési ötlet érkezett. Ez nagy szám, ugyanakkor ennél is nagyobb volt az az érdeklődés és a fejlesztési szándék, amely a pályázat során megmutatkozott, ám tartalmi vagy formai hiányosságok miatt végül konkrét, értékelhető fejlesztési koncepcióban, így beadott pályaművekben nem öltött testet.
A megismert fejlesztési elképzelések mennyisége és minősége arról győzte meg a kiíró MÁV-csoportot, valamint a tulajdonosi jogokat gyakorló ÉKM-et, hogy a verseny kiszélesítése, a lehető legtöbb fejlesztési kapacitás bevonása, továbbá az állomásmegújítási koncepciók érdemi és alapos összevetése érdekében a pályázat feltételeinek pontosítására, új pályázati szakasz meghirdetésére van szükség - írták.
A korábban elkészült szakmai anyagok - az új kiírás tartalmi és formai követelményei szerint - az új pályázati szakaszban is felhasználhatók lesznek.
A tájékoztatás szerint az újabb eljárás is befejeződik az idén, a megújuló állomások fejlesztőit legkésőbb az év végéig kiválasztják. A kiírás technikai részleteiről hamarosan a MÁV-csoport megszokott felületein tájékoztatják a nyilvánosságot.
A hírre Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője is reagált Facebook-oldalán:
“Vajon mi történt? Az előző pályázatról lemaradt valaki, akinek nyerni kellett volna? Vagy esetleg az Állami Számvevőszék nyilvánosan bejelentett vizsgálata kimutatta, hogy az egész eljárás súlyosan törvénysértő volt, ahogy első perctől mondtuk? Azt nem is merem remélni, hogy hatott a Fővárosi Közgyűlés döntése, amiben kértük a pályázat visszavonását és az egyeztetést Budapesttel.
Immár 40 napja nem válaszol a MÁV a közérdekű adatigénylésemre a pályázatok tartalma kapcsán. Ha lemondták a pályázatot, most már mi akadálya, hogy bemutassák, ki hogyan akarta ingyen birtokba venni a közvagyont a kudarcba fulladt pályázatban 99 évre?"