Technológia

A sci-fi meg az autók

1/9

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
?>
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
1/9

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

A sci-fi meg az autók
Technológia

A sci-fi meg az autók

2018.12.04. 11:38

Cikkinfó

Szerzők:
Pleskovics Viola

Földrajzi hely:
Bécs

Cég, szervezet:
Alukönigstahl

Építészek, alkotók:
Pichler & Traupmann

Ez egy gyors épület. Furcsa első mondat, de furcsa maga az épület is. Szerencsére a minőséget nem ezzel a szóval kénytelen az ember jellemezni, a futurisztikus külső ugyanis egy vállalati kultúrát tükröz, és szobrászati jelként üzeni: ki itt belép, gyorsaságot és precizitást remélhet. 

Nem egyszerű megemészteni a látványt. Minden egyes szemszögből mást fedez fel az ember, belül pedig még több meglepetést tartogat számunkra az épület. Az osztrák autóklub, azaz a „Der Österreichische Automobil-, Motorrad- und Touring Club (röviden ÖAMTC)" néhány évvel ezelőtt döntött úgy, hogy összevonja Bécs környékének autószalonjait és egy monumentális központot épít helyettük.


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
2/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

 

Nagy kihívás, hiszen egy 27.000 négyzetméteres alapterületre volt szükség, ahol a műhelyek specifikus terei mellett számolni kellett 800 munkatárs komforttényezőivel és egy székház reprezentatív igényeivel is.
Nem ez az első eset, hogy a cég feltűnt a kortárs építészeti sajtóban, korábban a PAUAT Architects által tervezett autószalonjuk volt ismert. A szóban forgó tendert ezúttal a Pichler & Traupmann terve nyerte, ahol az alapfunkciók mellett elfért még egy konferenciaterem, filmstúdió, technikai támaszpont és még egy mentő helikopter leszállóhelye is. Bár a struktúra befejezettnek tűnik, lehetőséget hagy a folytatásra, a tervek megszületésekor ugyanis már a bővítés gondolata is megfogalmazódott.


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
4/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
6/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

 

Szavakból képek, képekből architektúra lett. A munka kezdetén összeültek a vállalat irányítói, ahol elhangzottak az ÖAMTC-re illő hívószavak. Mobilitás, gyorsaság, precizitás, készenlét. A kifejezésekhez formákat társítottak, így született meg ez a dinamikus, örökmozgó szerkezet. Minden szint unikális formát kapott, melyek organikusan csavarodnak egymásra egy vertikális axis mentén. A tengely ütőere a liftakna oldalfalain futó Data Spine rendszer lett, mely a megfelelő algoritmusok segítségével bármely adatfolyamot optikai jelekké tudja alakítani. 13 monitor vetíti az autóklub belső munkafolyamatait az ügyfelek elé ily módon, míg autójukat a központi átriumnak köszönhetően mindenki számára jól láthatóan szerelik pár szinttel lejjebb.


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
9/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

 

A homlokzat sem mindennapi, a csillag alakú tömböt ugyanis az autópályáról is jól látható fényjáték öleli körbe a speciális üveghomlokzatnak köszönhetően. Függönyfalai, az immáron majd 30 éve hazánkban is tevékenykedő ALUKÖNIGSTAHL által forgalmazott, Schüco alumínium homlokzati rendszereiből készültek. Amellett, hogy ezek a látványos felületek a legprecízebb hangtechnikai követelményeknek is megfelelnek, még a bécsi Weatherpark meteorológusai is tanulmányozták a környék szélhatásait, hogy a mért adatokkal inspirálják az okos felület megtervezőit. Sőt, még a szélhatáshoz alkalmazkodó növények telepítését is ők propagálták.


ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger
1/9
ÖAMTC mobilitás-centrum, Pichler & Traupmann Architekten, 2016., fotó: Toni Rappersberger

 

Logóként működő székház ez, a maga egyedi bonyolultságával együtt. Szimbóluma egy hatékonyan működő szervezetnek és egy koherens együttműködésnek cég és kuncsaft között. Ez az autószalon tényleg a jövőből jött.

 

Az ALUKÖNIGSTAHL által felhasznált rendszerek:
Schüco FW 50+.SI függönyfalrendszer
Schüco AWS 90.SI+ ablakrendszer
Schüco ADS 75.SI ajtórendszer
Schüco ADS 80 FR30 EI30 tűz- és füstgátló ajtórendszer
Cím: Baumgasse 129, 1030 Bécs, Ausztria
Építés éve: 2016
Építészek: Pichler & Traupmann Architekten ZT GmbH
Megrendelő: Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touring Club (ÖAMTC) Wien
Nyílászáró gyártó: Alu-Reflex d.o.o.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.