Acéldoboz templomtérben
Vajon szentségtörésnek számít-e a fel nem szentelt, soha meg nem épült templomtérbe egy hatalmas, corten acél dobozt helyezni, vagy inkább építészeti kísérletnek nevezhetjük? A horvát Nenad Fabijanić egy torzón maradt barokk templomba épített szokatlan, kilátóként és színpadként is funkcionáló konstrukciót. Bán Dávid írása.
Korabeli templomokhoz hozzányúlni mindig kényes kérdés. A már funkciójukat vesztett régebbi templomokat új tartalommal megtölteni szintén gondos odafigyelést igényel. Arról pedig pláne nincs közmegegyezés, miként álljunk hozzá a soha meg nem épült, fel nem szentelt egyházi épületekhez.
Ennek egyik példája a nemrég kortárs kiegészítőt kapott horvát Crekvina, azaz a Fiumétől alig néhány kilométerre fekvő Kastav kisváros impozáns dombján álló, de soha ki nem épült Nagyboldogasszony templom. A minőségi zenei fesztiváljairól is ismert, közkedvelt turistacélpont határában a jezsuiták a 18. században kezdtek templomépítésbe. A munka azonban sosem fejeződhetett be.
A fel nem szentelt templomfalakat 1750-ben, majd négy évvel később földrengés rongálta meg, ezután állapotuk egyre súlyosbodott. Másfél évtized múlva egy újabb földrengést követően az építők végül feladták a munkálatokat. A szerkezet köveit elkezdték széthordani, sokat belőlük a szomszédos Szent Ilona plébániatemplom felújításához használtak fel. A megmaradt romokat a 20. század első felében igyekeztek rendezni. Az ebben az időszakban tett kutatások kimutatták, hogy a helyszínen már korábban is állhatott Szűz Mária tiszteletére emelt templom.
A terület és a romok romantikája sok sétálót, kirándulót vonzott ide, a városszéli dombra, ahonnan kiránduló útvonal is indul észak felé. A kisebb, pompás panorámájú fennsíkon parkolót is kiképeztek, újabban pedig bekapcsolódott a város zenei fesztiválhelyszíneinek sorába. A megmaradt és a múlt század elején rendbe hozott falak közötti és előtti térség ideális helyszín lett a nyári zenei fesztivál egyes koncertjei számára. A zágrábi székhelyű Nenad Fabijanić irodája egy olyan konstrukciót tervezett a templom megmaradt kápolnafalai közé, amely határozottan kiválik az eredeti közegéből, de valamelyest igyekszik tiszteletben tartani a régészeti romok világát.
Egy kettős funkciójú építményt emeltek ide, amely nyáron színpadként szolgálhat a koncertek számára, az év többi részében pedig bárki felmászhat a nagyjából kétemeletes magasságban levő teraszra és onnan megemlkedett perspektívából élvezheti a tenger és a környező dombok, hegyek panorámáját.
A kívülről hatalmas konténernek ható, robosztus dobozszerű építmény lényegesen kiemelkedik a korabeli templom tervezett és valószínűleg csak részben megvalósult oldalhajójából, de annak tetejét olyan módon fonják körbe a magasabb templomfalak, hogy azok remek hátteret és feltételezhetően jó akusztikát nyújtanak a zenei eseményekhez.
Az építmény igyekszik tiszteletben tartani a régészeti feltárásokat és az építmény múltját. Szervesen nem kapcsolódik a falakhoz, így bármikor könnyen kibontható onnan. A régészeti elképzelést annyiban próbálja erősíteni, hogy egyfajta – igaz jól leválasztható – elemet képez a félbemaradt hajóban, ezáltal érzékelteti, hogy milyen magasságokat, tömeget képviseltek volna az elkészült falak.
A tervezők elképzelése szerint ez a kiemelkedés, de még inkább a látogató feljutása az építményben elhelyezett szűkös csigalépcsőn nem csak fizikai, hanem szellemi értelemben is egyfajta felemelkedő érzést okozna.
Anyaghasználatában határozottan leválik a kőfalaktól az a rusztikus corten acél szerkezet, amely közelebbről inkább ipari hatást kölcsönöz az építménynek. Ezzel szemben a belső kiszolgáló helyiségeket – az előadásokhoz hátteret nyújtó öltözőket, raktárakat és vizesblokkokat – puritán egyszerűséggel, de mégis egy kellemes, a külsőhöz is kapcsolódó színvilággal, melegebb hatásúra sikerült kialakítani.
A hatalmas doboz a romok felől közelítve valamelyest megszelídül, az egyik megmaradt kapunyílásba elhelyezett időtlennek ható rácsos kapuhoz finoman kapcsolódik, díszletszerűen hat. A különböző anyagok ütköztetésével sokat játszó Nenad Fabijanić itt is éles határok mentén találkoztatja a múlt köveit, a mostani betonnal és acéllal.
Azon lehet vitatkozni, hogy mennyire állja meg a helyét egy ilyen, ideiglenes hatású konstrukció egy egyértelműen templomnak alapot nyújtó épülettorzóban, ugyanakkor mindez felfogható kísérletként is, egyfajta játéknak az elemekkel. Az építmény azon az építészeti kettősségen próbál egyensúlyozni, hogy – mint a mesebeli okos lány, aki hozott is, meg nem is – bele is nyúlt az eredeti, kezdetektől csonkán maradt konstrukcióba, meg nem is.
Bán Dávid
07:51
Nagyon durva. Először félreértettem, azt hittem, hogy ez a corten-kaszni maga is vallásos célokat szolgál. Szerencsére nem. Így a projekt mindössze belesimul a hagyományos építészeti struktúrák sikertelen kortársi kiegészítéseinek hosszú sorába, a Reimholz Péter-féle belvárosi emeletráépítéstől a David Chipperfieldék által tervezett berlini "Gallery Building Am Kupfergraben" nevű, minden szempontból disszonáns sarokházig és a budapesti Bimbó úti, emeletráépítési rettenetig.
Nagyon nehéz ügy a létező épületek kortársi kiegészítése. A szoliter melléépítés még hagyján, sőt, ez igencsak izgalmas vállalkozás tud lenni; de a tapadó-ragadó egységképzés... bajos dolog. A Vikár és Lukács iroda Kőbányán tervezett ilyet, ami aránylag jól sikerült, mert legalább a befoglaló méreteket és a hagyományos homlokzati plaszticitást tiszteletben tartották, ha már a szintosztások magasságát nem is. Igazán jó példáért Berlinből hazáig, a budapesti CEU új, Nádor utcai épületéig kell jönni. Ez az épület ugyanis megőrizte környező házak építészi gesztusokban gazdag, romantikus lendületét, de nem alázta meg azok ma már kicsit avittasnak, behatároltnak tűnő valóságát. Így kell álmodni, tervezni, alkotni egy hagyományokkal zsúfolt, modern nagyvárosban. Klassz, hogy a CEU, eklektikus századfordulós környezetbe, sorházként beillesztett, mégis velejéig kortársi épülete (ld. pl.: https://www.dezeen.com/2019/03/01/sheila-odonnell-woman-architect-of-the-year-2019-award/) megvalósulhatott. Köszönjük, Soros úr.