Bemutatták a Városliget parkrehabilitációs vázlattervét
A kert- és tájépítészetet tervező Garten Studióhoz 118 szervezet juttatott el összesen 558 javaslatot, ezek 90 százalékát sikerült befogadni. A közösségi közlekedés kivételével megszűnik az átmenő forgalom, vizes élményteret és a ligetből kinyúló "zöld csápokat" létesítenek. Az első ütem 2018 áprilisában kezdődhet, az utolsó pedig 2019 januárjában.
Családbarát és fenntartható Városliget jön létre a Liget Budapest projekt keretében elvégzendő parkrekonstrukció nyomán - hangsúlyozta a Városliget parkrehabilitációs vázlattervének csütörtöki budapesti bemutatóján a projekt kert- és tájépítészeti feladatokért felelős miniszteri biztosa. Persányi Miklós reméli, hogy Magyarország legnagyobb szabású parkfejlesztése megmutatja: lehet olyan eredményre jutni, amely a lehető legtöbb Liget-használó csoport lehető legnagyobb örömére szolgál - mondta. Kiemelte, hogy szükség van az M3 autópálya forgalmának kivezetésére, a P+R parkolók és a közösségi közlekedés átgondolására. Az átmenő forgalmat ezért - a közösségi közlekedés kivételével - megszüntetik a Városliget egész területén.
A Városliget egy sok igényt kielégítő, rekreációs közösségi tér, amelynek csak egyik fontos eleme a zöldfelület. A parkrekonstrukció lényege ezzel együtt a Liget zöldfelületeinek növelése - hangsúlyozta a miniszteri biztos. Sokat vitatott kérdés volt a zöldfelületek mérete, az erre vonatkozó számok elérhetők a www.varosligetpark.hu honlapon. Persányi Mikós elmondása szerint a Ligetből a városba kinyúló "zöld csápokra" vonatkozó javaslatát megfogadták, így a Városligeti fasorba és a Dózsa György útra sok száz facsemetét ültettek. A főváros és a kerületek 37 500 új fát telepítenek Budapesten 2016 és 2019 között - jegyezte meg. Mint hangsúlyozta, a Városligeti-tó medrében a jövőben egész évben víz lesz - a korcsolyaszezon kivételével -, a Liget forgalommentesítése után pedig érdemes elgondolkodni a Hősök teréről is, itt is megfontolandó az újraparkosítás.
Rostás Zoltán, a Városliget Zrt. stratégiai igazgatója a parktervezés szempontjait ismertetve elmondta, hogy az egyik legfontosabb cél a park jövőbeli fenntarthatósága. Mint hangsúlyozta, gyermekbarát, családközpontú, okos közösségi teret képzeltek el, ennek érdekében akadálymentesítési koncepció is készült. A fejlesztés első eredményének nevezte, hogy a ligeti bódésor helyén megépültek a Feszl által tervezett pavilonok, a street foodtól a fine diningig sokféle igényt kiszolgálva, de állandó minőségbiztosítás mellett. A Városliget Zrt. munkatársa elárulta, hogy kifinomult látogatóirányítási rendszert terveznek, a tájékozódást az applikációk mellett hostessek, gondnokok is segítik majd.
Szloszjár György, a Garten Studio vezető tervezője közölte: az engedélyezési tervek elkészültét követően, 2018 áprilisában kezdődhet a parkrekonstrukció első üteme, az utolsó, harmadik ütem pedig 2019 januárjában. Mint hangsúlyozta, pályázatuk egyetlen fontosabb eleméről sem kellett lemondaniuk.
Beszámolója szerint a parkon belül nem építenek ki kerékpárutat, a kerékpárosok azonban használhatják majd a Ligetet, és nyolc új Bubi állomást is létrehoznak. 13 digitális információs táblát, 15 statikus térképet és 11, usb töltővel, wifi hotspottal ellátott okospadot helyeznek el. Krausz Zsolt, az Atelier Kis Péter munkatársa a parkba elhelyezendő négy új vendéglátó- és kilenc illemhely organikus alapú terveit és elhelyezkedését mutatta be. Szloszjár György elmondta: a Széchenyi Gyógyfürdő mellett vizes élménytér létesül, az Új Nemzeti Galéria környékére pedig egy zárt és egy nyílt kutyafuttató is kerül a kutyák és a gazdák komfortját szolgáló berendezésekkel. Ide tervezik a sörkertet és a hőlégballon-felszállóhelyet is. A KRESZ Park közlekedési játszótérré fejlődik, és megújul a Vakok kertje, amely mellett az iskolásoknak szánt sportpályákat helyezik el.
A Városligeti-tó felülete jelentősen megnő, a Vajdahunyadvár pedig körbecsónakázhatóvá válik. A vár környékére képzelik el a Liget rendezvényterét, a megújuló tóparti játszótér körül családi szigetet alakítanak ki. A turistabuszok leszállóhelyét a Hősök terénél helyezik el, a járművek azonban a Szabolcs utcában parkolnak majd. Az Olof Palme sétány aszfaltburkolatát megszüntetik, a Király-domb mögötti botanikus kert területét megnövelik, mellette pedig még egy zárt kutyafuttatót alakítanak ki, míg a Nagyrétre kis dísztó, az Olof Palme Ház főbejárata elé rózsakert kerül. Az Ötvenhatosok tere a fásítás egyik fő terepe lesz, a tervezett gyermekszínház közelében megújul a nagy játszótér, mellette pedig egy kisebb is létesül a kisgyerekek számára. A Magyar Zene Háza mellé zenei játszótér kerül. A Liget jelenleg sötét részeit mozgásérzékelős lámpákkal látják el, az áthelyezett közműveket pedig a fákra tekintettel vezetik el - számolt be a tervekről Szloszjár György.
forrás: MTI