// Nemépítés? Akkor mi? Adaptív újrahasznosítás // Call for Papers – határidő: 03.30. // Nemépítés? Akkor mi? Adaptív újrahasznosítás // Call for Papers – határidő: 03.30. // Nemépítés? Akkor mi? Adaptív újrahasznosítás // Call for Papers – határidő: 03.30. // Nemépítés? Akkor mi? Adaptív újrahasznosítás // Call for Papers – határidő: 03.30. // Nemépítés? Akkor mi? Adaptív újrahasznosítás // Call for Papers – határidő: 03.30. // Nemépítés? Akkor mi? Adaptív újrahasznosítás // Call for Papers – határidő: 03.30.
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

CÉH Zrt. – Kétszintes gyaloghíd a Bosch Campusban

1/9

hid, alsó szint // Bujnovszky Tamás

hid, az átjáróból // Bujnovszky Tamás

bekötések // Bujnovszky Tamás

részletek // Bujnovszky Tamás

nyitott emelet // Bujnovszky Tamás

közlekedési látkép // Bujnovszky Tamás

lifttorony // Bujnovszky Tamás

híd a Sibrik Miklós út felől// Bujnovszky Tamás

Híd a Sibrik Miklós út felől// Bujnovszky Tamás

?>
hid, alsó szint // Bujnovszky Tamás
?>
hid, az átjáróból // Bujnovszky Tamás
?>
bekötések // Bujnovszky Tamás
?>
részletek // Bujnovszky Tamás
?>
nyitott emelet // Bujnovszky Tamás
?>
közlekedési látkép // Bujnovszky Tamás
?>
lifttorony // Bujnovszky Tamás
?>
híd a Sibrik Miklós út felől// Bujnovszky Tamás
?>
Híd a Sibrik Miklós út felől// Bujnovszky Tamás
1/9

hid, alsó szint // Bujnovszky Tamás

hid, az átjáróból // Bujnovszky Tamás

bekötések // Bujnovszky Tamás

részletek // Bujnovszky Tamás

nyitott emelet // Bujnovszky Tamás

közlekedési látkép // Bujnovszky Tamás

lifttorony // Bujnovszky Tamás

híd a Sibrik Miklós út felől// Bujnovszky Tamás

Híd a Sibrik Miklós út felől// Bujnovszky Tamás

CÉH Zrt. – Kétszintes gyaloghíd a Bosch Campusban
Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

CÉH Zrt. – Kétszintes gyaloghíd a Bosch Campusban

2025.03.25. 19:25

Projektinfó

Az Épületek rovatot támogatja a 

Szerzők:
Annus Marina, Vörös Gábor

Földrajzi hely:
Budapest X. Sibrik Miklós út/Gyömrői út 90-100

Építészek, alkotók:
Annus Marina , Vörös Gábor

Cég, szervezet:
CÉH Zrt.

kétszintes gyaloghíd a Bosch Campusban

Tervezés éve:
2019-2023

Építés éve:
2023-2024

Bruttó szintterület:
1308 nm m2

Szakemberek/kivitelezők

Market ZRT

Stáblista

Építész munkatársak:

Molnár Ákos

Szakági tervezők:

Ambrus Roland, statika

Lénárt Attila, elektromosság

Lukács László, gépészet

Lehner Alfonz, hídtervezés

Wallner Krisztina, tájépítészet

Homlokzatburkoló elem: PREFA Siding

Letölthető dokumentumok:

A Bosch kőbányai telephelyén megvalósult kétszintes gyalogoshíd fizikailag is összeköti a Campus két épületét, biztosítva a védett és zöld szabadtéri közlekedést. A tervezés során a nyomvonal meghatározása mellett a szerkezeti, forgalomtechnikai és klímatechnikai szempontok is kiemelt szerepet kaptak.

A nemzetközi piacon is elismert Robert BOSCH Kereskedelmi Kft. megrendelésére Kőbányán két különálló Campus épületben valósultak meg innovatív iroda- és laborépületeik. A két Campus szoros együttműködését az „egy épület" elv mentén fizikailag is össze kívánták kapcsolni, amihez elengedhetetlen volt egy átkötő gyalogos híd tervezése a Sibrik Miklós út felett. A híd nyomvonala és megfelelő csatlakozási pontjai kiemelt szerepet kaptak a tervezés során.

Számításaink szerint a két campus direkt összekötése nélkül a két épületegyüttes közötti közlekedés, a portákon ki-becsekkolás ideje, oda-vissza 22 percet venne igénybe. Ez egy év alatt, egy dolgozónak 11 teljes munkanapnyi időveszteséget jelentene.

hid, az átjáróból // Bujnovszky Tamás
2/9
hid, az átjáróból // Bujnovszky Tamás

A megoldást egy 135 méter hosszú, két szintes, alul zárt és üvegezett, felül zöldtetős híd létesítése jelentette. Hasonló léptékű gyalogoshíd nincs  sem Magyarországon, sem pedig a Bosch külföldi épületkomplexumaiban.  Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert CÉH a magasépítési szakágak mellett hídtervező részleggel is rendelkezik. Így ezt a feladatot a híd-szakági kollégáinkkal közösen, szoros együttműködésben sikerült abszolválnunk. A lehetséges nyomvonalak megvizsgálása után végül a kiválasztott tengely a két Campus zöldfelületeit köti össze, megfelelő funkcionális kapcsolódási pontokat kínálva mindkét épületegyütteshez. A zöldterületek összekötésével a híd maga is részben zöldfelületté vált, így adódott végül a gyalogoshíd mint tetőkert és parkosított sétány koncepciója. 

nyitott emelet // Bujnovszky Tamás
5/9
nyitott emelet // Bujnovszky Tamás

A zöld szabadtéri összeköttetésen felül természetesen szükség volt egy védett útvonal létrehozására is, mely biztosítja a laborberendezések időjárásvédett mozgatását is a két Campus között. Így formálódott a kétszintes „V" keresztmetszetű híd koncepciója, mely egy szélesebb felső, zölddel beültetett pályalemezből és egy keskenyebb, zártabb alsó pályalemezből áll. A híd alsó szintjét fedett-nyitott térként terveztük.

A nyomvonal meghatározásánál védőzónákat és a mélyalapozások megépíthetőségét is figyelembe véve kellett a forgalmas Sibrik Miklós út mentén hídpilléreknek helyet keresni, a közművekkel telített, különböző tulajdonú területeken (köztük benzinkút, többsávos út, középnagy nyomású gázvezeték, 1.2 m átmérőjű csatorna, 132 kV-os magasfeszültségű légvezeték, hírközlési- és 10kV-os földkábelek) 

Híd a Sibrik Miklós út felől// Bujnovszky Tamás
9/9
Híd a Sibrik Miklós út felől// Bujnovszky Tamás

A helyszínrajzi pozíció véglegesítése után függőlegesen is pozícionálni kellett a hidat, a magasfeszültségű kábelek alatti védőtávolság- és a Sibrik Miklós úti felüljáró feletti közúti űrszelvény megtartása mellett. Az X, Y, Z pozíció meghatározása után ellenőriztük a híd által okozott forgalomtechnikai változásokat is látványtervek segítségével, a Sibrik és Kőbányai út kereszteződésének rálátását a felüljáró irányából. 

A híd tervezésénél fontos koncepcionális szempont volt az alsó esővédett szint nyári üzem alatti belső hőmérséklet minimalizálása gravitációs szellőztetési eszközökkel. Ennek eldöntéséhez több körös áramlástechnikai gépészeti szimulációt futtattunk, aminek eredményeként meghatároztuk az alsó pályalemez üvegtábláinak alsó-felső beszellőző-légréseinek méretét és az egyes üvegtáblák közötti optimális távolságot. 

közlekedési látkép // Bujnovszky Tamás
6/9
közlekedési látkép // Bujnovszky Tamás

Minden tervezési szakaszban az ISO 19650 szabvány szerinti BIM alapú folyamatokat alkalmaztuk. Ezen alapelveket 2020 óta a szabvány szerint elérhető legmagasabb, KITEMARKTM minősítéssel követjük – ahogy tettük azt például az új Campus 2 generáltervezése során is.

A kiviteli tervezés során parametrikus modell készült Grasshopper program segítségével, ami több végeselemes szoftvert és a BIM modell alapját képező acélszerkezeti modellt is vezérelte. A fő hídág tartószerkezete két 11°-ban döntött, fióktartókkal összekötött, változó szelvény- és anyaghasználatú rácsos tartó, változó kiosztásban és lejtési viszonyokkal. 

lifttorony // Bujnovszky Tamás
7/9
lifttorony // Bujnovszky Tamás

Generál tervezési feladatunk a hidat kiszolgáló kültéri teherlift és lépcsőház, valamint a csatlakozó épületek szükséges átalakításainak (pl. beltéri galéria híd) tervezésével együtt volt teljeskörű.

Így került 2024 év elején átadásra a két Campust összekötő kétszintes gyalogoshíd, melynek Sibrik út feletti 33 méteres szakaszát egy elemként daruzták be 2023 nyarán egy 6 órás éjszakai folyamat részeként. 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.