
"Nem új és újabb, hanem más" – A JASSÓ Építészműhely megvételben részesült pályaműve a debreceni Könnyűzenei Közösségi Kulturális Központra
A JASSÓ Építészműhely terveiben a különböző korokban épült épületrészek szerkezeti, anyaghasználati sajátosságainak kihangsúlyozásával emelték ki a tervezők az egyes terek eltérő karakterét. Tervezői szándék volt emellett az épületegyüttes városi kontextusához való kapcsolódás erősítése is.
A most kialakult négy épületet nem új és újabb elemként szeretnénk megjeleníteni, hanem a másságukat, különböző karakterüket kihangsúlyozni. Ahogy a könnyűzenei darabok különböző karakterű művészeti alkotások, a négy épület szintén jelenítsen meg négy különböző művészeti karaktert, az építési időtől függetlenül.
"…amikor az emberek végigsétálnak az épületben, belépnek egy helyiségbe, és bár ez egy új helyiség, az első dolog, ami feltűnik nekik, nem az, hogy új vagy régi, hanem az, hogy más karaktere van." [1] David Chipperfield a Neues Museum épületéről.
Debrecen belvárosában a jelenlegi három épület három különböző időpontban épült, melyhez hozzákapcsolódik a jelen korban épülő fedett udvarrész. Nem a korok közötti kontrasztot akartuk erősíteni, hanem egyéni karaktert létrehozni, hogy az épületek keretet adhassanak a változatos könnyűzenei előadásoknak. Ennek fő eszközeként a különböző jellegű terek megjelenítésére tettük a hangsúlyt, az elsődleges szerkezeti elemek kiemelésével. A Dósa téri két épületben megtartottuk a jelenlegi értékes tégla falazatokat és boltozatokat. A Művészlakás épületben a vasbeton szerkezeti váz téri megjelenését, az új udvari lefedésnél a ragasztott fa tartószerkezet térzárását hangsúlyozzuk anyagszerű bemutatással. A meglévő tégla falazatú épületekről letisztítjuk a vakolatot és a falazat, boltozat anyagát jelentő nagyméretű tégla szerkezeteket mutatjuk meg, vakolatlanul. Az új Koncertépület földszinti és emeleti tégla szerkezetét egészítjük ki további egy szint magas, látszó tégla ráépítéssel, az elbontásokból származó téglákból. Az anyagok őszinte megmutatása olyan tartalmi mélységet közvetít, mely közvetlen kapcsolatot jelent a művészeti ágak között.

A JASSÓ Építészműhely megvételben részesült pályaműve a debreceni Könnyűzenei Közösségi Kulturális Központra
A város központjában, ezen a területen a keretes beépítés oromfalas kiállásokkal alakult ki. A tervezett Kulturális Központ épülettömbje szintén keretes beépítésű, melynek északnyugati sarkán, a Dósa tér – Csapó utca saroképületén jelenik meg oromfalas kiállás és az összenyíló belső udvar irányába több helyen. A tervezés alatt lévő mindhárom épület esetében egyaránt megjelenik a hosszanti keretes térfal belső oldalán az oromfal. Ez az építészeti helyzet teremti meg a telken belüli belső udvar hangsúlyait. Homogén rendszerű fedéssel tervezzük megoldani az udvar lefedését, amely tovább hangsúlyozza a keretes beépítés oromfalas karakterét, továbbá semleges helyszínt ad a zenei, művészi előadások érzelmi kifejezésének.

A JASSÓ Építészműhely megvételben részesült pályaműve a debreceni Könnyűzenei Közösségi Kulturális Központra
Tervezői szándék az épületegyüttes városi környezetével való kapcsolatának erősítése. A hosszan elnyúló Dósa nádor tér mentén végighúzódó térfal magassági váltását az új Koncertépület tömegével kezeljük, egy épületkubuson belüli külső terasz kimetszésével. Ez a terasz a tömegformálás mellett közvetlen vizuális kapcsolatot teremt a város irányába, emeleti rendezvények esetén.
- Dósa nádor tér 3. – Foyer, előtér épület
- Dósa nádor tér 2. – Koncertterem és étterem
- Liszt Ferenc utca 7. – Művészlakás és bár
- Fedett belső udvar – Koncert és rendezvény tér
A Foyer épület utcai homlokzata teljes mértékben visszaállításra kerül a korábbi tagozatokkal együtt. Az épület homlokzatának első és második tengelyében lévő, legkorábbi lakóépület ablakai is visszaállításra kerülnek. A román cementből újraformázott homlokzati díszek pedig a későbbi eklektikus díszítések finomságát hozzák vissza.

A JASSÓ Építészműhely megvételben részesült pályaműve a debreceni Könnyűzenei Közösségi Kulturális Központra
A Koncertterem és étterem épülete a letisztított, illetve az emeleten ráépített tégla falazattal jelenik meg, a meglévő homlokzati nyílások felhasználásával. A földszinti ablakokat a járdaszintig kibontottuk, hogy az utca-étterem térkapcsolat létrejöjjön. Az első emeleti koncertterem meglévő homlokzati ablakainak parapetjeit lejjebb vittük, hogy rendezvények idején belső oldalról le lehessen rájuk ülni. Az üvegfelületek elé külső oldalról tégla perforált lezárást terveztünk, hogy a külső, tömör megjelenés mellett a belső oldalra is beszűrődhessen természetes fény. A külső terasz ablakfelületei nyithatók, így rendezvény esetén a galériával együtt a belső előadótérhez kapcsolódhat a terasz. Amennyiben a belső előadást zavarná a természetes bevilágítás, az ablakok belső oldalról zsalutáblákkal bezárhatók.
A Művészlakás és bár épület az Ady tér tengelyében helyezkedik el. Homlokzatának jelenlegi horizontális tagolása túlhangsúlyozott a térfal sorában. Az erkély mellvédeket kiegészítjük egy sakktáblaszerű homlokzati struktúrával, a finombeton árnyékolókkal, de a horizontális jelleget megtartva. Az új homlokzat nyílásarányai két szint magas arányokkal jelennek meg, az épület magasságát vizuálisan csökkentve és az Ady tér tengelyes hangsúlyát fenntartva.

A JASSÓ Építészműhely megvételben részesült pályaműve a debreceni Könnyűzenei Közösségi Kulturális Központra
A tervezéssel érintett tömb keretes beépítésének megnyitását az Ady tér és a Dósa nádor tér között minél teljesebben szándékoztunk megtenni. Így a Művészlakás épületének földszintjét szinte teljes hosszban nyitható falakkal láttuk el az Ady tér irányából a belső udvar felé. A Dósa nádor tér irányából a helyi védelem alatt álló 3. számú épület földszintjén, a meglévő kapualj határozza meg a főbejáratot a Kulturális Központba és a belső udvar felé.
Az épületegyüttesen belül a társasági élet terei a legérzelemdúsabbak, boltozatokkal és lépcsőzésekkel teli változatos terek. A Fedett udvar kettős tartalmat hordoz, egyrészt az érzelmes boltozatok és lépcsőzött bár terei nyílnak ide, másrészt a homogén fedéssel a racionális formavilág is megjelenik. Az emeleti zárt Koncert terem érzelmileg visszafogott formavilággal tervezett, hogy az előadó művészek érzelmei teret kaphassanak és ne a tér szabja meg a tartalmat.

A JASSÓ Építészműhely megvételben részesült pályaműve a debreceni Könnyűzenei Közösségi Kulturális Központra
Anyaghasználatban a meglévő adottságokhoz igazodunk a legnagyobb egyszerűsítésre törekedve, hogy a zenének háttért biztosító épület jöhessen létre. Három anyag jelenik meg az épületegyüttesben, a nyers tégla, a finombeton és a fa. Minimalizáltuk a beton használatát és fa tartókat terveztünk az udvar lefedéséhez. Szem előtt tartva, hogy a meglévő szerkezetek, tégla falazatok és boltozatok megtartása az egyik leghatékonyabb eszköze a természetvédelemnek.
Jassó Sándor
[1] David Chipperfield Architects in collaboration with Julian Harrap: Neues Museum Berlin, Verlag der Buchhandlung Walther König, 2009. ISBN 978-3-86560-704-1. - Az idézet saját fordítás.