Exploratív térkonstrukciók a Fugában
Vajon mit csinál közel hatvan elsőéves építész hallgató az épp zárva tartó FUGA ajtajai mögött egy kedd délutánon? Kintről látszódik a serény munka és hallatszik az izgatott csevegés. A kihelyezett Térkompozíció óra keretében a BME Exploratív Építészeti Tanszék oktatói és diákjai immár második alkalommal vették át az uralmat egy napra a FUGA Budapesti Építészeti Központ felett, hogy egy kihelyezett óra keretében értelmezzék a tereket és alkotásaikkal színesítsék a hely kiállítási anyagát.
A Tanszék és a FUGA együttműködése régre nyúlik vissza, nem ez az első (és remélhetőleg nem is az utolsó) alkalom, hogy a hely a hallgatói munkák bemutatását lehetővé teszi. Ezúttal azonban többről volt szó puszta kiállításnál. Asbót Kristóf produkciós vezető nyitottságának köszönhetően a FUGA két alkalomra kiállítótéri funkción túl inspiratív alkotó- és műhelytérré vált, ahol a Térkompozíció tárgy keretében az Exploratív Építészeti Tanszék három tankörének hallgatói lehetőséget kaptak saját a helyszínre és az aktuális kiállításra reagáló alkotásaik elkészítésére és bemutatására.
A feladat szorosan összefügg a tárgy néhány évvel ezelőtti felfrissítésével. Terbe Rita 2020-ban éppen itt, az Építészfórum hasábjain mutatta be azt a megújulási folyamatot, mely során a GYIK-műhelyben fejlesztett módszertan hatására a tanszékünk által konzultált tankörökben a Térkompozíció „elhagyta a kockák világát", és félretéve a korábbi otthoni munka – tantermi konzultáció gyakorlatot a műtermi jellegű közös alkotási folyamat került előtérbe. Az első szemeszter tervezési tárgya mindig az alapozásról, a kreativitás fejlesztéséről, az építészeti téralkotás sajátosságainak megismeréséről, az alkotáshoz szükséges technikák és az absztrakt gondolkodás elsajátításáról szól. A műtermi hangulatú órákon folytatott munka lényege, hogy egy konstruktív, segítő párbeszéd alakuljon ki a hallgató és oktató között, ami mentén az alkotási folyamat közben gyakorlat útján tapasztalható meg az építészeti alkotói gondolkodásmód, és válik érthetővé a koncepció fogalma. Ily módon az otthoni befejező lépések már egy biztos alapokon nyugvó absztrakt vízió alapján történhetnek.
Ahogy Rita fogalmaz, a cél, “hogy egyből alkotásra biztassuk a hallgatókat, hogy azt szokják meg, az alkotás, a modellezés munkaeszköz és nem prezentációs eszköz. Célunk, hogy minél több anyaggal-technikával ismertessük meg őket, hogy idővel ki tudják választani azt a megjelenítési módot, ami leginkább átadja a gondolati koncepciót."
A tantermi keretekből, sőt az egyetemi falak közül való kilépés épp ezt a gondolkodásmódot hivatott megerősíteni, miközben a tét is nagyobb, hiszen a kihelyezett térplasztikák már az óra végétől a FUGA kiállítási anyagának részévé válnak.
Ez a fajta kísérleti megközelítés egyúttal összecseng az Exploratív Építészeti Tanszék 2021-ben véghezvitt névváltásával, amely a hosszú évekre visszavezethető megújulási folyamat fontos, de nem utolsó lépése volt. Az “Ipartanszék" névváltozása mögött nem csupán identitáskeresés, hanem a korábban is jellemző kísérleti attitűd explicit megjelenése áll, támogatva az elképzelést, hogy hallgatók és kollégák egyaránt bátran feszegessék a megszokott oktatási kereteket. Emellett nem titkolt célunk a szakma interdiszciplináris jellegének erősítése, így folyamatosan keressük azokat kapcsolódási pontokat, amelyek erősíthetik a tervezési folyamatot. Mindezt igyekszünk friss, az aktualitásokra reagáló témafelvetésekkel és helyszínválasztással alátámasztani. Egy ilyen szerencsés együttállás mentén alakult először 2022-ben a Fugába kihelyezett szálkonstrukciós, majd idén a téren túl a Négykezes kotta című kiállításhoz is kapcsolódó újrahasznosítást zászlójára tűző feladat.
Bár a félév során a hallgatók jellemzően egyedül dolgoznak, ezeken a kihelyezett alkalmakon 2-5 fős csoportokba rendeződve kellett feltérképezniük a FUGA tereit, és megtalálni azokat az izgalmas, számukra inspiráló pontokat, ahova az alkotásaikat elkészítik. A csoportmunka több szempontból is előnyösnek bizonyult: egyrészt a közösen formált alapkoncepció lefektetése során a hallgatók jobban megismerték egymást, és egymást támogatva könnyebben hoztak meg bátor döntéseket, másrészt a konstrukciók installálása is egyszerűbb volt közösen. Bár nem mindig alakult zökkenőmentesen az együttműködés, ezek az eszmecserék rendre egy jobb koncepció megtalálását eredményezték.
A konkrét feladat két órai alkalmat ölel fel, az első a térrel való ismerkedésről, felfedezésről és koncepció alkotásról szól, míg a második alkalmon a megvalósításra fókuszálunk. A különböző téri minőségek és viszonyrendszerek értelmezésén túl idén Birgit Köblitz üvegművész és Vereczkey Szilvia textilművész Négykezes kotta kiállításának Szilvia által tartott tárlatvezetésével egészült ki az óra és a feladat megismerési fázisa. A koncepcióalkotás folyamatáról közvetlenül az alkotótól hallani páratlan lehetőség. A művész maga mutatta be a hallgatóknak a saját alkotásait, amely hatalmas többletet adott és a műtárgyak értelmezését is nagyban segítette. A közös bejárás után mindhárom tankör a saját ritmusa szerint folytatta az órát. Bár a feladat a tankörökben egységes, annak megoldását és részleteit már egyénileg határoztuk meg. A csapatok megalkotása után egy kisebb feladat keretében kellett a hallgatóknak megtalálniuk a beavatkozási helyüket. Ez lehetett fotó, videó, gyors papír makett, amelyek kiértékelése során már szóba került a végleges alkotás gondolata is.
A második alkalomra a hallgatók már a kiérlelt koncepcióval és az elkészítéshez szükséges alapanyagokkal érkeztek. A tavalyi évben minden alkotásnak szálkonstrukciónak kellett lennie, kötött anyaghasználattal, így ezek mind fából készültek. Az idei év hívószava az újrahasznosítás, így ennek keretén belül törekedtünk olyan alapanyagokat választani, amelyek vagy eleve hulladék anyagok, melyekből igényes alkotás hozható létre, vagy olyan könnyen szétszerelhető elemek, melyeket a hallgatók máskor is felhasználhatnak. Az alkotói munka intenzív konzulensi kommunikációval egészült ki, így a végleges tárgyakban az alapkoncepció igazán ki tudott teljesedni. A három tankör az egész Fugát elfoglalta és a hallgatók nyomon követhették egymás munkáit, inspirálódhattak belőle.
Mindkét évben egy kiállításmegnyitóval zártuk a napot, hogy közösen körbejárjuk az elkészült tárgyakat és megünnepeljük az intenzív munkafolyamat végét.
Ami a hallgatói munkák sorsát illet, érdekes volt látni, hogy a tavalyi alkotások közül néhány, melyek jobban sikerültek - vagy nem voltak útban a kiállításokhoz és rendezvényekhez - most is kint vannak, a FUGA állandó elemeivé váltak. Ezzel szemben az idei évben eleve bonthatóságra terveztünk, így a Négykezes kotta október 8-i zárásával a hallgatói munkák is lekerülnek, hogy remélhetőleg egy új alkotás alapanyagául szolgálhassanak.
Barta Fruzsina és Horváth-Farkas Zsófia
FUGA program-koordinátor: Barta Fruzsina
OKTATÓK: Balázs Anna, Barta Fruzsina, Czap Tímea, Csanády Adél, Csik Fanni, Horváth-Farkas Zsófia, Kalász Dóra, Karlovecz Ádám, Nardai Sarolta, Ostoróczky Nóra, Rácz Anna, Simon Patrik, Szabó Péter Róbert, Tarnóczi Eszter, Túri Levente, Zacher Bendegúz, Zöllner Zita
HALLGATÓK 2022:
Altsach Levente Márton, Balasi Borbála, Brutyó Barnabás, Cozmei Anna, Csonka Levente, Fálmann Dániel, Gutléber Gréta, Gyimóthy Eszter, Heim Balázs, Hellenpárt Gábor, Hirth Gréta, Horváth Barna, Ignácz Réka, Imre Ferenc Balázs, Kálmán Kitti, Karsai Dorottya, Kis Sándor, Kismarosi Virág, Kovács Luca Krisztina, Kulcsár Fanni, Matics Szonja, Megyeri Tibor, Mezei Anna, Mikecz Pálma, Müller Ágnes, Müller Emese, Nagy Brigitta, Nagy Fanni, Nagy Júlia, Nemes Péter Alex, Nemes Virág, Olasz Milán, Ótott Evelin, Paksi Benedek, Pálinkás Nikolett, Palotai Lilla, Pánczél Ármin Huba, Papp Georgina, Pásztor Zsófia Zita, Pelle Boglárka Anna, Péri Kata Luca, Rábel Luca, Rácz Balázs Ádám, Rideg Viktor, Sárdi Csaba, Seben Vilmos Csaba, Sebestyén Tamás, Sió Bendegúz Ábel, Solti Blanka, Somogyi Eszter Virág, Strenner Dávid Álmos, Suvák Bori Panna. Szabó Szilárd, Szabó Tas, Szarka Boglárka, Szentesi Villő, Szepesi Dorina Kata, Szomolay Tibor, Trinter Helga, Varga Mária Krisztina, Varga Petra Krisztina, Vida Zóra Eszter, Walter Lilla, Weidinger Csenge
HALLGATÓK 2023:
Bánfi Dalma, Benkő Nóra Krisztina, Dóka Márton, Ézsöl Fanni, Fazekas Somló Áron, Fényi Zsuzsanna Barbara, Fodor Balázs, Gelencsér György Karsa, Halász Petra, Hilberth Katalin Amália, Hittl Blanka, Hochschorner Virág, Holecz Gergő, Homonyik Dorka, Jakabffy Mihály, Janbroers Nándor, Joó Luca Mária, Juhász Noémi, Kereki Anna Rebeka, Kereskényi Fanni, Kocsis Kamilla, Kovács Dorottya, Krencz Ábel, Léner Rebeka Réka, Magyar Bence, Marczis Anna, Marsi András Miklós, Miczi Borbála, Miltenberger-Miltényi Vera Mária, Muzsai Nimród Orion, Nagy Dorina Dalma, Nagy Emese Réka, Nagy Olivér Emánuel, Nagy Veronika, Nyilas János Attila, Pallos Csaba Attila, Papp Violetta, Pásztor Máté, Patczai Zsigmond, Petényi Dalma Zsanett, Pintér Eszter, Pintér Vivien Noémi, Piti Míra Erzsébet, Pozsár Kincső, Sándor-Kotha Jázmin Elvira, Schlachter Flóra, Szalai Villő Anna, Szatvári Anna, Szentgyörgyi Fanni, Szép Dóra, Szolga Gábor Zalán, Tamás Bálint, Tax Dorina, Tonács Dóra, Tóth Anna, Tóth Anna Mária, Tóth Lídia, Tóth Nándor, Tóth Zsófia, Urbán Boldizsár Szabolcs, Varga Róza Janka, Veres Márton Zoltán, Vincze Kinga, Werner Kinga Éva