Filmmúzeum – Hornyák Márk diplomaterve
Hornyák Márk diplomamunkájában egy komplex élményprogramot biztosító filmmúzeumot tervezett egy keskeny belvárosi foghíjtelekre. Az épület célja fellendíteni a járványhelyzet utáni filmes kulturális életet és segíteni a művészfilmek kedvelőinek közösségi életét. Ezt a motivációt kiállítóterekkel, változatos mozitermekkel és egy belső térinstallációval kívánta megvalósítani.
TÉMAVÁLASZTÁS
A Középülettervezési Tanszék által kiírt választható tervezési témák közül választottam ezt, mivel a tervezett funkció közel áll hozzám és a lehetséges helyszínek foghíjbeépítés jellegét kihívásnak éreztem, legfőképp ezt a nagyon keskeny területet. Sajnos az utóbbi időben a járványhelyzet miatt a mozi, mint közösségi funkció háttérbe kényszerült, de az intézkedések enyhülésével még inkább nagyobb igény támad a filmezésekre. Ezt a fellendülést szerettem volna segíteni egy kisebb művészmozi épülettel. Problémának tekinthető a multiplex mozik alacsonyabb közösségteremtő atmoszférája. A filmezések után a nézők hamar elhagyják a termeket és nem várja őket egy olyan tér, ahol távozás előtt a többiekkel meg tudnák beszélni, hogy mit láttak, így ismeretségeket sem tudnak kötni.
TERVEZÉSI HELYSZÍN
A tervezési helyszín a 1056 Budapest, Szerb utca 11. címen található zártsorú beépítésben helyet foglaló foghíjtelek. Történelmi térképforrások szerint a XIX. században volt utoljára beépítve. A környező épületek többnyire irodai funkciókkal, földszinten pedig kereskedelmi funkciókkal rendelkeznek. A tervezési terület jellegzetessége a keskeny szélessége és a szomszéd épület függőfolyosóinak a területre való rálátása. Jelenleg a területen egy közeli óvoda gyermekjátszótere üzemel, korábban pedig egy szabadtéri sportpálya-edzőtér volt.
Megtekintésekor a véltnél is keskenyebbnek tűnt a terület, a szomszédos tűzfalak viszont nem keltettek nagy magasságérzetet. Nagyon közel éreztem magam a szomszéd függőfolyosójához, ezért úgy gondoltam, hogy a tervezett épületet célszerűen minél jobban el fogom tartani a szomszédtól. Lehetőségem nyílt megnézni a szomszédos épület pinceszintjét, amelynek belmagassága meglepő módon nem volt nagy. A függőfolyosón szemlélődve és fényképeket készítve viszont már nagyobbnak hatott a foghíjtelek.
KONCEPCIÓ
A szomszédos épület két telekkel határos tömbjének arányai és a közötte elhúzódó függőfolyosó hossza egy olyan érdekes szerkesztési szituációt hozhatott, amellyel a telek hosszanti oldalát fel lehetett tagolni a szomszéd épület hátsó kisebb tömbjének méretével. Ezáltal a tervezés az alaprajzi nézetből a metszeti nézetben folytatódhatott tovább. Ehhez a rendszerhez igazodott minden födémkivágat, a függönyfalak osztásai, és így metsződhetett ki a szerelőtér a bejárat fölött.
További tömegformálási koncepció a három szinten végigmenő kiállítóterek szerkesztése, amelyek szintjein a folyosókról és a tömbökből egyaránt ebben a raszterben megszerkesztett külső installációs teret lehet megtekinteni. Ez az installációs tér filmplakátoknak ad helyet. A függönyfalak csomópontjaiból kiálló teleszkópok segítségével ezek a plakátok előre-hátra és egymás alatt-fölött mozgathatók, amik egy érdekes játékot eredményeznek a belső udvarnak, a földszinten pedig térelhatárolásra szolgálnak.
TÉRHASZNÁLATI MÓDOK
A koncepció két fontosabb funkcionális eleme: a moziterem föld alá való elhelyezése és a közösségi tér hozzákapcsolása; a három emeleten végigfutó, teljes szinteken lévő kiállítóterek szerkesztése. A terület szűkössége indokolta, hogy a fő funkciókat az épület nagyobb tömb részében lehessen majd elhelyezni, emiatt a lépcső és a lift a két tömb közötti keskeny átközlekedőben kapott helyet. A kevesebb területet igénylő funkciók és a kiszolgáló funkciók pedig az átellenes, kisebb tömbbe kerültek. Fontos szerkezeti lehetőség az orsófal betervezése volt, amellyel a folyosókra kerülő pillérsor elhagyhatónak bizonyult, ezzel nagyobb rálátást biztosítva a légudvarra és tartószerkezetileg üressé téve a pinceszinti büfét.
A nagyobb tömb földszintjén az előtér recepcióval, a kisebb tömbben a vezetői, adminisztrációs iroda kapott helyet. A szerkesztésekkel kialakult légudvar födémébe egy járható üvegtető került betervezésre, így a pinceszinti büfébe bejuthat némi természetes fény és ebben a közösségi térben lévő vendégeknek rálátást biztosít a légudvar térinstallációjára, az ott kihelyezett moziplakátokra. Ebben a légudvarban egy átalakítható terasz funkcionál, ahol az előtérben lévő asztalokat ki lehet vinni és a földszinti plakátok elhúzásával kisebb beszélgetőtereket, vetítőtereket lehet létrehozni.
Az emeletek nagyobb tömbjében teljes területű kiállítóterek vannak, amelyek födémkivágatai a koncepcionális szerkesztésen alapulnak és segítik a kifeszített plakátok rálátását, illetve az alsó szinteken kiállított tárgyak megtekintését. A koncepcionális szerkesztés eredményeképp kialakult homlokzati szerelőtér egy acél szerkezetű kültér, ahol az épület dolgozói szőtt anyagú, aktuálisan vetített filmek moziplakátjait tudják kifeszíteni a homlokzatra. Ennek héjszerű jellege egy izgalmas, félig transzparens megjelenést eredményez.
A kis tömbben lévő kétszintes vetítőtérben a látogatók egy folyamatos vetítésbe kapcsolódhatnak be: az alsó szinten ülve, a felső szinten a közlekedő végéhez érve egy karzatról állva. A harmadik szint végében egy interaktív kiállítótér kapott helyet, ahol a látogatók be tudnak öltözni különböző filmes jelmezekbe és a személyzet segítségével fotókkal megörökíthetik a látogatásukat. A legfelső szinten elhelyezésre került egy szabadtéri moziterem, amely méretében nem különbözik a pinceszintitől, de egy teljesen más jellegű atmoszférát és filmezési élményt nyújt a vendégeknek.
ANYAGOK
Az udvar szélességének fele és a szintek magasságai lehetővé teszik a kifeszített moziplakátok általános 2:3 arányban való kifüggesztését. Egymástól eltolva kiadják az udvar méretét. Az épületbe kevés természetes fény jut be, emiatt a belső felületképzés fehér vakolat, a közösségi terek padlóburkolata pedig világos terrazzo. További két jellemző anyag a függönyfalak fehérre eloxált alumínium szerkezetei és a moziplakátok szőttes vászna.
Hornyák Márk