Épületek/Lakóépület

Kerámia ívek Dániából, avagy a hullám metaforája

1/20

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

?>
The  Wave - Fotó: Henning Larsen  Architects
?>
The  Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The  Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
?>
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
?>
1/20

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

Kerámia ívek Dániából, avagy a hullám metaforája
Épületek/Lakóépület

Kerámia ívek Dániából, avagy a hullám metaforája

2012.05.08. 08:45

Az egyik legismertebb dán építész iroda, a Henning Larsen Architects modernizmusa, újítása ismét határokat feszegető s egyben természethez simuló épületet alkotott. A Délkelet jylland i Vejle Dánia egyik festői kisvárosa, s egyben az ország legmagasabb pontja a Vejle-fjord mellett található. Itt alkotta meg a „The Wave" vagyis a Hullám névre keresztelt, az észak-európai építészeti formanyelv tipikus példájaként számon tartott lakóépületét az iroda kisebb csapata.

Az északi művészetre így az építészetre hagyományosan jellemző volt a természeti környezethez való magabiztos igazodás, s a természet, mint inspiráló erő felhasználása, beépítése az alkotásokra, s ez a 21. században sincs másképp. Jelen esetben a tipikus északi környezet nem a természetes anyagok felhasználásában manifesztálódik, hanem formakincsében igazodik a város arcához. Az alapvetően meghatározó fjord, a tenger ihlette az épület jellegzetes s egyben igen merész hullám formáját, amely karakteressé teszi a várost.

 

 

fotó: Thomas Molvig

A Wave valójában egy 10 emeletes lakóépület, amelynek tervezési koncepciója szerint a környezethez való igazodáson túl egyfajta átmenet kialakítása volt a tenger, a fjord és a szárazföld között. A skandináv hagyományokat, mint Alvar Aalto stílusa vagy Jørn Utzon Sydney Operaháza itt lakóépület tervezésében alkalmaztak.

A meghívásos pályázaton 11 dán építészeti iroda vett részt, s a Henning Larsen Architects került ki győztesen a megmérettetésből a szoborszerű azonban funkcionalitásában és a legapróbb részleteiben is lakóépületként megalkotott épületével. A tervek szerint 5 épületben, 10 emeleten több mint száz lakás kap helyet, amelyből máig két hullám ív épülhetett meg.

Az épület kettős arca kiváló látványt biztosít a tenger és a város felől egyaránt, úgy, hogy a lakosok nem csupán egy lakóépületben gyönyörködhetnek, hanem a víz hullámzását megfagyasztó szoborban is. Ez a gondolat vonul végig az egyes lakásokon is kiváló kilátást biztosítva a tengerre és a városra egyaránt. A minimalista design, a nagy üveg fal felületek a homlokzaton, a teraszok játéka lágyan simulnak a hullámzó felületekbe.

A visszafogott formavilág a színekben és az anyagokban is érvényesül. A tetőbe forduló íves homlokzaton mintegy 3800 m2-en a Creaton Tonality duplafalú kerámia homlokzatburkoló anyagát alkalmazták 300x1200 mm-es nagy táblákban, matt fehér színben, amely karakteresen tükröződik a tengerben. A 22 mm vastag Tonality speciális graffiti elleni védelemmel van ellátva, de ugyanakkor teljesen ellenáll a szennyeződéseknek, a különböző savaknak, a mohának és az algásodásnak is. Két különböző alrendszer alkalmazásával a szerelt átszellőztetett szerkezet könnyedén kialakítható, zárt és nyitott fugázással is egyaránt, és a sérült elemek szükség esetén könnyedén kicserélhetőek. Az acélszerkezet adja az épület karakterét, amely nem csupán tartószerkezeti funkciót lát el, hanem az épület vonalát is formálja. Az erre kerülő előregyártott faelemek hőszigetelő funkciót is ellátnak.

 

 

tervező: Henning Larsen Architects

A Wave esetében is külön figyelmet kellett fordítani a megfelelő csapadék víz elvezetésre és szigetelésre, hiszen a homlokzat burkolat önmagában nem nyújt védelmet a beszivárgó víz ellen.

Creaton TONALITY kerámia homlokzatburkoló lap természetességében is igazodik az épülethez, hiszen agyagból, víz és samott hozzáadásával készül. A különböző színre festett agyagból (vörös, barna, fehér) kerül kikeverésre a mindenkori téglareceptúra víz és samott hozzáadásával. A nyers massát összepréselik extruderrel (szalagpréssel), amely révén létrejön a strang (hosszú vég nélküli szalag), mely mentes a légbuborékoktól. A strangnak már a homlokzati lapra jellemző formája van. A megrendelt laphossztól függően a strangot nyers darabokra vágják és több órán keresztül szárítják. A végső felületkezelés során kapja meg a lap a rá jellemző felületet glazúrként (üvegmáz) vagy engóbként. Majd a lapokat 1.250 °C fokon több órán keresztül kiégetik egy kemencében. Az égetés és a kihűlési fázisa után a lapok minőségi ellenőrzésen mennek keresztül és végül tisztán a kért méretre vágják és csomagolják őket. A kerámia homlokzatburkolat gyártási technológiájából adódóan egyedi megrendelések is egyszerűen teljesíthető, ahogyan arra a Wave esetén is szükség volt, hiszen az egyenes felületű lapok mellett szükség volt speciális hajlított elemekre is mind a pozitív, mind a negatív ívekben ott, ahol az épület bütüjénél hajlik a hullám.

Henning Larsen Architects csapata: Søren Øllgaard, Jesper Høiberg, Per Ebbe Hansson, Maja Aasted, Dorte Nielsen, Pelle Munch Petersen, Hans Vogel és Peer T. Jeppesen

 

The  Wave - Fotó: Henning Larsen  Architects
1/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The  Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
2/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The  Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
3/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
4/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
5/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
6/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
7/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
8/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
9/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
10/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
11/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
12/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects
13/20
The Wave - Fotó: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
14/20
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
15/20
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
16/20
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
17/20
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
18/20
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

The Wave - tervező: Henning Larsen Architects
19/20
The Wave - tervező: Henning Larsen Architects

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.