Közélet, hírek

Környezetvédelmi engedélyt kapott az Új Duna-híd beruházásának első szakasza

1/3

Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu

A Soroksári-Dunán átvezető híd látványterve. Tervező: Főmterv, forrás: bfk.hu

Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu

?>
Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu
?>
A Soroksári-Dunán átvezető híd látványterve. Tervező: Főmterv, forrás: bfk.hu
?>
Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu
1/3

Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu

A Soroksári-Dunán átvezető híd látványterve. Tervező: Főmterv, forrás: bfk.hu

Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu

Környezetvédelmi engedélyt kapott az Új Duna-híd beruházásának első szakasza
Közélet, hírek

Környezetvédelmi engedélyt kapott az Új Duna-híd beruházásának első szakasza

2022.05.19. 17:28

A kormányhivatal által közzétett dokumentumban az is szerepel, hogy a beruházás keretében a Csepel-sziget területén 9625 négyzetméter erdőterületet vágnak majd ki. A beruházó válaszában azt írta: a fákat a vonatkozó önkormányzati rendeleteknek és a törvényeknek megfelelően pótolják majd vissza, lehetőség szerint még többet is. 

Környezetvédelmi engedélyt kapott az Új Duna-híd és a Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti híd, valamint a kapcsolódó úthálózat első szakaszának (Budapest XI. kerület, Fehérvári út – Budapest IX. kerület, Gubacsi út között) létesítése - derül ki a Pest Megyei Kormányhivatal május 18-án közzétett határozatából. Az engedély 2042. május 30-ig érvényes a megállapított környezetvédelmi előírások betartásával. 

A fejlesztés beruházója a NIF Zrt., irányítója a BFK - utóbbi márciusban arról számolt be, hogy a projekt már engedélyeztetés alatt áll. Ahogy ekkor tájékoztatásukban fogalmaztak: "Az Új Duna-híd valójában két híd, Budáról Csepelre a Galvani utca vonalában a Duna főága fölé a nemzetközi tervpályázat győztese, a holland UNStudio és a brit Buro Happold Engineering konzorcium tervezett egy ikonikus megjelenésű átkelőt, a Soroksári-Dunát pedig Csepelről Ferencvárosba az Illatos út vonalában egy hasonlóan nagyvonalú másik híd íveli majd át." Utóbbiról így írnak: "... ugyanolyan érdekes lesz építészetileg, mint a főág fölötti párja. A holland UNStudio egyedi tervét nyilván értelmetlen volna megismételni, a két átkelő sehonnan sem fog egyszerre látszani, így a Főmterv egy függesztőkábeles ívhidat tervezett a kisebbik Duna-ágra." 

A Soroksári-Dunán átvezető híd látványterve. Tervező: Főmterv, forrás: bfk.hu
2/3
A Soroksári-Dunán átvezető híd látványterve. Tervező: Főmterv, forrás: bfk.hu

A fejlesztés részleteiről  ebben a tájékoztatóban lehet olvasni.

Ahogy a most nyilvánossá tett, több mint százoldalas, környezetvédelmi aspektusokat taglaló dokumentumból kiderül, a tervezett beruházás egyelőre csak részben van összhangban az érintett területekre vonatkozó településrendezési eszközökkel, ezt legkésőbb a kivitelezés kezdetéig meg kell teremteni. 

A teljes beruházást két szakaszban folytatják le: az első szakasz a Fehérvári úti csomóponttól a Gubacsi úti csomópont térségéig tart (a most megadott engedély is erre vonatkozik), a második az Illatos út irányába vezető, a Ráckevei-Soroksári Duna-ág feletti hídhoz kapcsolódó közúti csomópontrendszertől az Üllői útig. A tervezett út (I. szakasz) teljes hossza nagyjából 4,4 kilométer. A létesítmény a XI., a XXI. és a IX. bizonyos ingatlanjait érinti. 

A projektelemek a következők: 

  • 2x2 sávos közút
  • 2x1 tömegközlekedési sáv (busszal járható villamospálya) megállókkal
  • irányhelyes kerékpárút
  • kétoldali gyalogos járda

A tervezési szakaszon ezek a csomópontok épülnek át:

  • a Fehérvári úti,
  • a Kondorfa utcai,
  • a Szerémi úti
  • és a Budafoki úti csomópont,

a Weiss Manfréd és a Gubacsi útnál pedig új csomópontot építenek. 

A környezeti hatásvizsgálat során egyebek mellett az érintett kerületek önkormányzataitól is kértek tájékoztatást. A XI. kerület jegyzőjének válaszából többek között az is kiderül, hogy a beruházással összefüggésben Újbudán 330 fa kivágását tervezik, ehhez az engedélykérelmet a polgármesteri hivatalhoz kell majd benyújtani. 

A dokumentumban azt is írják, hogy a XI. és a XXI. kerületi ingatlanok némelyike része a Duna és ártere, valamint a Ráckevei Duna-ág kiemelt jelentőségű Natura 2000 természetmegőrzési területeknek, védett fajok is élnek itt. A Duna-Ipoly Nemzeti Park természetkezelői véleményében sajnálatosnak nevezte, "hogy a Natura hatásbecslés 2017-es adatokra támaszkodik, azok aktualizálása nem történt meg." Különösen aggályosnak találták az aktuális adatok hiányát a védelem alá tartozó vidrák és hódok esetében, ezt pótolni is kell majd a munkálatok megkezdése előtt. 

Fakivágásokról az eljárásban ügyfélként érintett Fővárosi Önkormányzat is említést tesz a véleményében. Mint írták: a beruházás keretében a Csepel-sziget területén 9625 m2 erdőterületet vágnak majd ki. Mint megjegyzik, a környezeti hatástanulmány javasolja ugyan, hogy ezeket az erdőterületeket a már meglévőkhöz kapcsolódva, azonos mennyiségben pótolják, ám a kompenzálásra vonatkozó helyszínt és javaslatot nem tartalmaz, amit hiányosságnak tartanak. A terv a Galvani út mentén lévő zöldsáv és fasor helyén alakítja ki a híd budai hídfőjét és új forgalmi sávokat, ám a tanulmányban nem térnek ki a fasorpótlásra, -fejlesztésre, védőfásításra vonatkozó helyszíni javaslatra sem a tervezett nyomvonal mentén.

A beruházó válaszában azt írta: a fákat a vonatkozó önkormányzati rendeleteknek és a törvényeknek megfelelően pótolják majd vissza, lehetőség szerint még többet is, valamint hogy a projekt egész területén céljuk a zöldfelületek növelése és a területek fásítása. Ennek szellemében Budán egy 20 méter széles, lineáris zöldsávot hoznának létre, illetve az impozánsnak nevezett budai hídfőtér, az I. szakasz nyomvonala mentén a közlekedési sáv, kerékpárút, gyalogos sáv mentén elhelyezett fasorok, valamint az RSD híd pesti hídfőtér területe is ezt az elvet támasztja alá. A pontos növénytelepítési terv a későbbi tervfázisok során, önkormányzati egyeztetéseket követően készülhet el. 

Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu
3/3
Az Új Duna-híd látványterve. Tervező: UNStudio, Buro Happold, forrás: bfk.hu

A projekt hivatalos honlapján így foglalják össze a fejlesztés célját: "A Galvani utca térségében megépítendő Duna-híd szükségességét az 1980-as évek óta szakmai konszenzus övezi. A 90-es évek elején az akkori Fővárosi Közgyűlés egyszer már döntött a megépítéséről, ám erre forrás hiányában nem került sor. (...) a Duna belvárosi szakaszán csaknem kilométerenként van egy híd, miközben a Duna alsóbb, Csepelt is magában foglaló szakaszán több mint 10 kilométer hosszan nincs épített átkelési lehetőség. A híd szükségessége a főváros gyűrűs-sugaras rendszerű úthálózati elrendezéséből is értelemszerűen adja magát, az Új Duna-hídhoz kapcsolódó úthálózat megépítésével születhet meg Budapest új körútja. Az Új Duna-híd megépítésének kiemelt célja a belváros forgalomcsillapításának előmozdítása, továbbá a Dél-Budapest, mint jelentős potenciállal bíró, nagy kiterjedésű rozsdaövezeteket is magában foglaló térség fejlesztésének elősegítése, beleértve a Duna-főmeder és -mellékág menti területek fejlesztését is." 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.