Helyek

Kortárs építészeti beavatkozások történelmi környezetben

1/29

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia

Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula

New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula

New Museum of Contemporary Art, New York, forrás: Wikipedia

A Bowery 1910 körül egy régi képeslapon, forrás: Wikipedia

Anna-Maija Ylimaula

?>
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia
?>
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia
?>
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia
?>
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia
?>
Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia
?>
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula
?>
New Museum of Contemporary Art, New York, forrás: Wikipedia
?>
A Bowery 1910 körül egy régi képeslapon, forrás: Wikipedia
?>
Anna-Maija Ylimaula
?>
1/29

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia

Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula

New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula

New Museum of Contemporary Art, New York, forrás: Wikipedia

A Bowery 1910 körül egy régi képeslapon, forrás: Wikipedia

Anna-Maija Ylimaula

Kortárs építészeti beavatkozások történelmi környezetben
Helyek

Kortárs építészeti beavatkozások történelmi környezetben

2012.04.19. 11:47

Cikkinfó

Szerzők:
Garai Péter

Építészek, alkotók:
Anna-Maija Ylimaula

Az Ybl Finn hét keretében Anna-Maija Ylimaula, az Oului Egyetem építészettörténet professzora történeti városszövetben elhelyezkedő múzeumok kortárs bővítéséről, a régi és az új kapcsolatáról tartott előadást 2012. március 13-án este a Mária utcai Ybl-kollégiumban. Az elhangzott előadás szerkesztett változatát közöljük.

Kortárs beavatkozások történelmi városi környezetben

A finnországi Ouluban, ahol élek, kezdtem el érdeklődni a történelmi városi környezetben végzett kortárs építészeti beavatkozások iránt. Ouluban található egy hajdan ragasztót gyártó üzem, amely az 1880-as években épült, a korszakra jellemző nyerstégla-architektúrával. A gyárat az 1920-as években Birger Ferderly tervei szerint bővítették. Az együttes sokáig üresen állt, majd az 1970-es évek végétől kezdve a város új funkciót kezdett keresni az épületnek. Az 1990-es évek elején az ipari együttest gondosan renoválták, új szárnyakkal bővítették és kortárs művészeti múzeummá alakították át Yorma Teppo koncepciója alapján, amit 1994-ben nyitottak meg. A beavatkozás érezhetően átformálta, újjáélesztette a város ezen részét. Végigkövetve a projektet, felismertem, hogy a művészet megfelelő érintkezési felület („interface") szerepét töltheti be a régi és az új építészet között.

 

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
1/29
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
2/29
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia
3/29
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia
4/29
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia
5/29
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, forrás: Wikipedia

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
6/29
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
7/29
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula
8/29
Oulu, Kortárs Művészeti Múzeum, fotó: Anna-Maija Ylimaula

 

 

Előadásomban négy különböző városi környezetben véghezvitt kulturális célú projektet szeretnék bemutatni, amelyeket meg is látogattam. Olyan kortárs szellemben készült beavatkozásokat választottam, amelyek imponáló megoldásokat eredményeztek. Ezek a párizsi Musée de l'Orangerie, a római Ara Pacis Múzeum, a madridi Prado Múzeum és a New Yorki New Museum of Contemporary Art a Bowery-n. Mindegyik projekt a 21. században készült el, azonban a környező városszövet történelme mindenhol jóval távolabbi múltba nyúlik vissza.

A bemutatott példákon keresztül láthatóvá válik, hogy a múlt és a jövő közötti állandó mozgás csakúgy, mint az elmélet és gyakorlat élénk párbeszéde, az építészet éltető- és hajtóereje lehet. A görög eredetű praxis szót eredetileg Marx használta az elméletet és gyakorlatot egyesítő, átalakító (transz-formatív) tevékenységre; ez itt a kezdeményezőkészség és leleményesség szempontjaként jelenik meg az építészet folyamatában. De a gyakorlat és az elmélet kölcsönösen gazdagíthatja is egymást és pontosan ezen átalakítási folyamat révén válik láthatóvá az igazi változás. Az alábbiakban ismertetett, négy különböző kulturális környezetben véghezvitt beavatkozás egyben a jó praxis tapasztalati bizonyítéka is. E projektek esetében igaz Kant véleménye, amit Az ítélőerő kritikája című művében megfogalmazott: „Abban, amit szépnek nevezünk, az értelem szolgálja a képzelőerőt".

A párizsi Musée de l´Orangerie 2006-ban nyílt meg újra az Agence Brochet/Lajus/Pueyo tervei alapján végzett rekonstrukció után, amelynek során a belső teljesen újjászületett, Claude Monet 1927-ből származó Béke-emlékművével együtt. Az egykori narancsházat Firmin Burgeois és Louis Visconti tervezte és építette 1852-ben, az I. világháború után alakították át kiállítótérré. A legutóbbi átalakítás során az épület szerkezete, külső burka megmaradt, az üvegtáblákat kicserélték, így a Nap állása, a sugarak beesési szöge és a megvilágítás módja is hozzájárul a látogatás élményéhez. A belső térbe egy üvegtetővel fedett, független nyersbeton doboz, a Les Nymphéas került. A Párizs szívében, a Tuileriák kertjében elhelyezkedő épület ideális célpontot kínált az értéknövelő átalakítás számára, a hely impresszionista kiállításaival ma is sok látogatót vonz.

 

Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula
9/29
Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula
10/29
Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula
11/29
Musée de l’Orangerie, Párizs, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia
12/29
Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia

Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia
13/29
Musée de l’Orangerie, Párizs, forrás: Wikipedia

 

 

A Rómában található Ara Pacis szintén egy Béke-emlékmű, a Pax Augusta megtesítesítője, amelyet  Augustus császár emeltetett a hispániai és galliai háborúból történt sikeres visszatérése után. Az oltárt Kr. e. 9-ben, januárban avatták fel a Campus Martiuson. 15 évszázadnyi elfeledettség után az emlékmű újra ismertté vált és elkezdődhetett a hosszadalmas, szinte  „kőről kőre" történő újra összerakás folyamata. Felfedezése után, 1938-ban Mussolini avatta fel az oltár védőépületét. A legutóbbi átalakítás munkálatai 2005-ben fejeződtek be, amikor a Richard Meier amerikai sztárépítész tervezte, sokat vitatott Ara Pacis Múzeum épülete elkészült a Tiberis folyó partján, Augustus mauzóleumának közelében. Az építész egy hatalmas kő- és üveg burkolatú, kortárs „védőépületet" emelt az áthelyezett oltár köré, amely így fedetten be-, és körbejárhatóvá vált.

 

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
14/29
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
15/29
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
16/29
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
17/29
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula
18/29
Ara Pacis Múzeum, Róma, fotó: Anna-Maija Ylimaula

 

 

A madridi Prado Múzeum Rafael Moneo koncepciója szerint 2007-ben elkészült bővítése több szempontból is érdekes. A régi Szent Jeromos (San Jeronimo) barokk kolostorépületét magába integrálja az új bővítés, helyet adva az eddig hiányzó közösségi és szolgáltató funkcióknak. A nyerstégla-burkolattal az építész a város hagyományos építőanyagát értelmezi újra. Az innovatív muzeológiai koncepció egységbe rendezi a modern és a történelmi gyűjteményeket. A környező épületek léptékéhez alkalmazkodó, a múzeumegyüttes felszín alatti összeköttetéseeit is megteremtő „Moneo-kocka" főbejáratát hatalmas bronzkapuk jelölik.

 

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
19/29
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
20/29
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
21/29
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
22/29
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula
23/29
Prado Múzeum, Madrid, fotó: Anna-Maija Ylimaula

 

 

Az utolsó példa kissé kilóg a sorból, mivel ez egy teljesen új építés. A New York-i New Museum of Contemporary Art (Új Kortárs Művészeti Múzeum) épülete 2007-ben készült el a Tokióban működő SANAA iroda munkatársai, Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa tervei szerint (az építészek 2010-ben Pritzker-díjat kaptak). A Bowery-n álló, 52 méter magas, egymásra dobált építőkockákat idéző torony Manhattan bármely más épületénél jóval meggyőzőbben testesíti meg „a kevesebb több" elvét, a Ludwig Mies van der Rohe nevéhez fűződő, 1958-ban befejezett Seagram Building óta. Az építészeknek sikerült láthatóvá tenni a radikális változás igényét Manhattan legszegényebb vidékén, amely azóta be is következett: a környéken exkluzív üzletek, társasházak épültek. A kritika véleménye megosztott volt az új épületet illetően, azonban a fiatal művészeknek hamar kedvelt kiállítóhelyévé vált.

 

New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula
24/29
New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula

New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula
25/29
New Museum of Contemporary Art, New York, fotó: Anna-Maija Ylimaula

New Museum of Contemporary Art, New York, forrás: Wikipedia
26/29
New Museum of Contemporary Art, New York, forrás: Wikipedia

A Bowery 1910 körül egy régi képeslapon, forrás: Wikipedia
27/29
A Bowery 1910 körül egy régi képeslapon, forrás: Wikipedia

 

 

A történelmi városi környezetben végzett kortárs beavatkozások sikeresek lehetnek és egész környezetükre nagy hatást gyakorolhatnak. A régi és az új korok építészetének kombinálása az átalakítás egy olyan elfogulatlan módszere, ami a siker kulcsául szolgálhat és amelynek során az építészet elmélete és gyakorlata egy jó minőségű szintézisben egyesülhet.

Anna-Maija Ylimaula
D.Tech, építész és professzor, Oului Egyetem


Anna-Maija Ylimaula építész, 1978-ban diplomázott az Oului Egyetemen. 1992-ben a

Anna-Maija Ylimaula
28/29
Anna-Maija Ylimaula

stockholmi KTH-n építészettörténetből doktori fokozatot szerzett Origins of Style című disszertációjával. 1997-től az Oului Egyetem docense, művészettörténetet, építészetelméletet és -történetet tanít. A finn UNESCO-Bizottság és az ICOMOS tagja. 2003-2009 között a Finnországi Nemzeti Művészeti Tanács építészeti bizottságának volt tagja. Jelenleg az Oului Egyetem professzora, építészettörténetet és rekonstrukciós tervezést tanít.

 

fordította: Garai Péter

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.