// Call for Papers // HATÁRIDŐ: 2025. 02. 09. // Kié itt a Palotanegyed? Pázmány Campus a belvárosban // Call for Papers // HATÁRIDŐ: 2025. 02. 09. // Kié itt a Palotanegyed? Pázmány Campus a belvárosban // Call for Papers // HATÁRIDŐ: 2025. 02. 09. // Kié itt a Palotanegyed? Pázmány Campus a belvárosban // Call for Papers // HATÁRIDŐ: 2025. 02. 09. // Kié itt a Palotanegyed? Pázmány Campus a belvárosban // Call for Papers // HATÁRIDŐ: 2025. 02. 09. // Kié itt a Palotanegyed? Pázmány Campus a belvárosban // Call for Papers // HATÁRIDŐ: 2025. 02. 09. // Kié itt a Palotanegyed? Pázmány Campus a belvárosban
Épületek/Középület

KWK Promes: Az ostravai PLATO Kortársművészeti Galéria

1/45

A romos állapot // Ostrava city archive

Nyugati homlokzat // Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Déli homlokzat // Juliusz Sokołowski

Nyugatról //  Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat részlet // Juliusz Sokołowski

?>
A romos állapot // Ostrava city archive
?>
Nyugati homlokzat // Juliusz Sokołowski
?>
Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski
?>
Északi homlokzat // Jakub Certowicz
?>
Északi homlokzat // Jakub Certowicz
?>
Déli homlokzat // Juliusz Sokołowski
?>
Nyugatról //  Juliusz Sokołowski
?>
Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski
?>
Keleti homlokzat részlet // Juliusz Sokołowski
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/45

A romos állapot // Ostrava city archive

Nyugati homlokzat // Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Északi homlokzat // Jakub Certowicz

Déli homlokzat // Juliusz Sokołowski

Nyugatról //  Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

Keleti homlokzat részlet // Juliusz Sokołowski

KWK Promes: Az ostravai PLATO Kortársművészeti Galéria
Épületek/Középület

KWK Promes: Az ostravai PLATO Kortársművészeti Galéria

2025.01.30. 08:14

Projektinfó

Földrajzi hely:
Ostrava

Építészek, alkotók:
Robert Konieczny, Michał Lisiński, Dorota Skóra

Cég, szervezet:
Robert Konieczny KWK Promes

Ostravai PLATO Kortársművészeti Múzeum és ipari műemlék-rehabilitáció

Bruttó szintterület:
2841 m2 m2

Stáblista

Vezető tervezők

Robert Konieczny, Michał Lisiński, Dorota Skóra

Közreműködő építészek

 Tadeáš Goryczka, Marek Golab-Sieling

Agnieszka Wolny-Grabowska, Krzysztof Kobiela, Adrianna Wycisło, Mateusz Białek, Jakub Bilan, Wojciech Fudala, Katarzyna Kuzior, Damian Kuna, Jakub Pielecha, Magdalena Orzeł – Rurańska, Elżbieta Siwiec, Anna Szewczyk, Kinga Wojtanowska, Karol Knap

Épületszerkezet: MS – Projekce Ing. Jaroslav Habrnal, Ing. Petr Hanko

Gépészet: MS – Projekce Ing. Jaroslav Habrnal, Ing. Petr Hanko

Tájépítészet: Denisa Tomášková


 

Az egykori ipari műemlék megóvásával és művészeti galériává alakításával egy olyan épületkomplexum született, amely a térhasználaton keresztül lehetőséget teremt egy demokratikusabb kortársművészeti intézmény működésére. A ki-be fordítható falfelületeken keresztül a művészet kilép az épületből a köztérre. A galéria környzete, amely korábban szennyezett terület volt,  biodiverz művészeti közparkká alakult.

KONCEPCIÓ

A projekt egy nemzetközi pályázat eredménye, melynek célja a csehországi Ostrava városában található, leromlott állapotú vágóhíd átalakítása volt a PLATO Kortárs Művészeti Galériává. Az eredeti falak állapota rendkívül rossz volt, hatalmas lyukak tarkították, a kormos téglái őrzik a város ipartörténetét. Éppen ezért az épület állapotát adottságként, nem hiányosságként kezeltük. Egy új réteget adtunk hozzá az épület történetéhez, nem sértve, hanem megőrizve és kortárs elemekkel kiegészítve azt. 

A romos állapot // Ostrava city archive
1/45
A romos állapot // Ostrava city archive

Megőriztük az épület eredeti karakterét a kormos téglafelületeket, az és az ablakokat. A falakon lévő sérüléseket ugyanakkor kortárs anyaggal töltöttük fel, de itt is megőriztük a homlokzat eredeti kiosztását a kortárs beavatkozás ornamentikájaként. Újjáépítettük az épület megsemmisült részeit, ugyanakkor mindezt jól elkülöníthető kortárs beavatkozás formájában, szintén betonból. 

Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski
3/45
Keleti homlokzat // Juliusz Sokołowski

A koncepció alapja, az épület nyílásainak funkcionális megőrzése volt. A romépület falain tátongó réseket a várossal való kapcsolatot biztosító átjáróként értelmeztük. A nyilásokba épített forgó panelek lehetővé teszik, hogy a galéria terei közvetlenül az utca felé nyíljanak, így a művészet ki tud lépni az épületből, a galéria enteriőrje, a forgó falfelületek belső oldala kivülről válik láthatóvá. Ez a dinamikus térhasználat újfajta kiállítási lehetőségeket biztosít, miközben a kultúra demokratizálódásának is eszközévé válik.

Északi homlokzat // Jakub Certowicz
5/45
Északi homlokzat // Jakub Certowicz

A galéria átalakítása mellett a környező külső terek megformálásába is aktívan bekapcsolódtunk, noha ez eredetileg nem képezte a feladatunk részét. Kezdetben egy burkolt felületet képzeltünk el, de miután mélyebben megismertük Ostravát, világossá vált, hogy egy működő zöldterület létrehozására a városlakóknak nagyobb szüksége van. A szennyezett talajt rehabilitáltuk, a helyén pedig egy biodiverz parkot hoztunk létre, amely átmeneti medencékkel, virágmezőkkel egészült ki. A növényzet elrendezése utal az egykori vágóhíd segédépületeinek helyére és a terület még ehető növényekkel is gazdagodott. Egy olyan befogadó tér jött létre, amely nemcsak a korátrs művészet köztéri reprezentációjára, hanem egy városi zöldfelület napi használatára is alkalmas. 

35/45

SZERKEZET

Az rehabilitáció soroán az épletkomplexum sérült, de megőrzendő részeit a nem megőrizhető szekciókból bontott téglával pótoltuk. A főhomlokzati nyílászárók üvegfelületei kerámianyomtatott felületkezelés kaptak, amely sötét, tompa szűrtfényt enged a galériatérbe. Az egykori vágóhíd belső falait higéniai okokból mésszel kezeltük, majd ásványgyapottal szigeteltük, végül újra fehérre meszeltük. Az eredeti formájában meghagyott, kormos pőre téglafelületek az egykori átriumban megmaradtak. Ezt a teret befedtük, létrehozva így egy időjárástól függetlenül használható centrális összeköttetést a galériaterek között. Az eredetileg sötét filccel borított fagerendázat nem volt menthető, így acélgerndeákra cseréltük, melyeket a mikrobeton felületek színével azonos membránnal borítottunk. A világos tetőburkolás miatt az épület kevéssé melegedik fel és kisebb esélyel alakul ki  hőszigethatás. 

43/45

A membrán szürkéje rímel a mikrobeton színére, amelyből az összes új és felújított elem készült. Ezek közül a legfontosabb a hat forgófal, amelyek közül kettő az épület bejáratát képzi, a többi pedig a galériákat köti össze a a külső parkkal. A forgó betonfelületek további előne, hogy zárt állapotban  növelik a kiállítótér belső falfelületeit.  A  betonbeékelések ornamenikája követi az eredeti homlokzati kialakítást, így a kapuk illeszkednek az amúgy változó vastagságú falfelülethez.

18/45

/ A KWK sajtóközöleménye alapján /

(Szerk: Őze Sándor)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.