Emberek/Interjú

Lézervágók, fűrészek és csiszológépek – Bodola Péter Archibalddal beszélgettünk

1/27

Balra: Gamleveien 68-70 (Axer Eiendom AS). Jobbra: Egy makett belülről.

MOME Campus (3h építésziroda)

Pályamű (Mérték Építész Stúdió, ma Paulinyi and Partners)

Broadway (Tate Hindl, Base Models)

Ybl-villa (Raw Development)

Fagerborgkavrtalet (Axer Eiendom AS)

Mailbox, (Stanton Williams, Base Models)

Musée d’arts de Nantes (Stanton Williams, Base Models)

Amelie (Buwog)

Bajcsy-Zsilinszky Kórház, klinikai épület

Makettszállító doboz

Deptford Foundry Tower (MWM)

Sandsli (TAG Arkitekter)

Gartnerlokken (Axer Eiendom AS)

Geometria (3h építésziroda)

Anyagminta

Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)

Szerszámok és eszközök a műhelyben

Étterem makettje

Szerszámok és eszközök a műhelyben

Szerszámok és eszközök a műhelyben

Szerszámok és eszközök a műhelyben

Knudsen Kvartalet (Axer Eiendom AS)

City North (MWM)

Vincentia (FeildenCleggBradleyStudios)

Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)

Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)

?>
Balra: Gamleveien 68-70 (Axer Eiendom AS). Jobbra: Egy makett belülről.
?>
MOME Campus (3h építésziroda)
?>
Pályamű (Mérték Építész Stúdió, ma Paulinyi and Partners)
?>
Broadway (Tate Hindl, Base Models)
?>
Ybl-villa (Raw Development)
?>
Fagerborgkavrtalet (Axer Eiendom AS)
?>
Mailbox, (Stanton Williams, Base Models)
?>
Musée d’arts de Nantes (Stanton Williams, Base Models)
?>
Amelie (Buwog)
?>
Bajcsy-Zsilinszky Kórház, klinikai épület
?>
Makettszállító doboz
?>
Deptford Foundry Tower (MWM)
?>
Sandsli (TAG Arkitekter)
?>
Gartnerlokken (Axer Eiendom AS)
?>
Geometria (3h építésziroda)
?>
Anyagminta
?>
Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)
?>
Szerszámok és eszközök a műhelyben
?>
Étterem makettje
?>
Szerszámok és eszközök a műhelyben
?>
Szerszámok és eszközök a műhelyben
?>
Szerszámok és eszközök a műhelyben
?>
Knudsen Kvartalet (Axer Eiendom AS)
?>
City North (MWM)
?>
Vincentia (FeildenCleggBradleyStudios)
?>
Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)
?>
Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)
1/27

Balra: Gamleveien 68-70 (Axer Eiendom AS). Jobbra: Egy makett belülről.

MOME Campus (3h építésziroda)

Pályamű (Mérték Építész Stúdió, ma Paulinyi and Partners)

Broadway (Tate Hindl, Base Models)

Ybl-villa (Raw Development)

Fagerborgkavrtalet (Axer Eiendom AS)

Mailbox, (Stanton Williams, Base Models)

Musée d’arts de Nantes (Stanton Williams, Base Models)

Amelie (Buwog)

Bajcsy-Zsilinszky Kórház, klinikai épület

Makettszállító doboz

Deptford Foundry Tower (MWM)

Sandsli (TAG Arkitekter)

Gartnerlokken (Axer Eiendom AS)

Geometria (3h építésziroda)

Anyagminta

Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)

Szerszámok és eszközök a műhelyben

Étterem makettje

Szerszámok és eszközök a műhelyben

Szerszámok és eszközök a műhelyben

Szerszámok és eszközök a műhelyben

Knudsen Kvartalet (Axer Eiendom AS)

City North (MWM)

Vincentia (FeildenCleggBradleyStudios)

Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)

Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)

Lézervágók, fűrészek és csiszológépek – Bodola Péter Archibalddal beszélgettünk
Emberek/Interjú

Lézervágók, fűrészek és csiszológépek – Bodola Péter Archibalddal beszélgettünk

2021.09.14. 09:12

Cikkinfó

Szerzők:
Paár Eszter Szilvia

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Építészek, alkotók:
Bodola Péter Archibald

Címkék:
makett, műhely

A 2015-ben létrejött Modularis Workshop nemrég a Robert Gutowski Architects által a Sencsen Operaház nemzetközi tervpályázatára benyújtott látványos makettel vált ismertté. Az alapítóval, Bodola Péter Archibalddal készített interjúnkból megtudhatják, milyen kihívásokat és izgalmakat tartogat egy makketező műhely munkája. 

Bodola Péter Archibald a Pécsi Tudományegyetemen végzett építészként, majd diplomája megszerzése után a Mérték Építészeti Stúdiónál helyezkedett el. Később az építészeti mesterkurzust a London Metropolitan University-n végezte el. Angliában került komolyabban kapcsolatba a makettekkel, amikor pusztán személyes érdeklődése miatt elvégezte a Saint Martins Art School makettező kurzusát, majd egyik tanára műhelyében, a Base Modelsnél kezdett dolgozni. Itt olyan híres építészirodákkal dolgozhatott együtt, mint a Foster + Partners, Adjaye Associates, vagy a Zaha Hadid Architects. Hazatérve megalapította saját műhelyét, ahol a többéves londoni munka tapasztalatait hasznosíthatja. 

ÉF: Mesélj nekünk az anyagokról. Milyen anyagokkal dolgoztok a makettek elkészítése során, és ezeket honnan szerzitek be?

Alapvetően akril és különböző típusú fa anyagokból készülnek a modelljeink. Maga a feladat, illetve a modell rendeltetési célja határozza meg általában, hogy mennyi szabadságunk van ezek kiválasztásánál. A befektetőknek, publikus prezentációkra szánt, teljes mértékben realisztukus modellek általában akril alapanyagból készülnek, melyet a kívánt színekre festünk.

Pályamű (Mérték Építész Stúdió, ma Paulinyi and Partners)
3/27
Pályamű (Mérték Építész Stúdió, ma Paulinyi and Partners)

Építészirodáknak vagy kiállításokra készülő modelleknél már nagyobb teret kaphat a játék az anyagokkal és ilyen esetekben örömmel dolgozunk fával is, vegyítve azt akár – az előbb említett – festett akril felületekkel vagy más kevésbé megszokott anyaggal, mint például aluminium.

ÉF: Minden, ami szükséges, elérhető Magyarországon, vagy gyakran kell külföldről beszereznetek különböző anyagokat?

Ha nem is nagy részük, de a legfontosabb alapanyagunk külföldről érkezik még ma is. A nagy toleranciájú – tehát táblán belül rendkívül kevés vastagság eltérésű, 0,2-2 milliméteres – akril lemezeink egyenesen az európai gyártótól jönnek. Ezen kívűl méretarányos fákat, embereket, autókat és egyéb kiegészítőket vásárolunk egy angliai cégtől, mert az építészeti modellezésben használt léptékek teljes skáláját lefedik, konstans magas minőségű alkatrészekkel.

ÉF: Milyen nehézségeket vagy különleges technikai felkészültséget igényel a megmunkálásuk?

Kellő tapasztalat és géppark birtokában azt gondolom, hogy könnyű ezekkel az anyagokkal dolgozni, de természetesen minden munkánál találkozunk olyan építészeti részlettel, aminek élethű megformálása okozhat fejtörést. Mondhatjuk, hogy ez a munkánk legszebb része, illetve ez ad vissza legtöbbet az építészként megélt kreativitásból.

Ybl-villa (Raw Development)
5/27
Ybl-villa (Raw Development)

ÉF: Milyen eszközökkel dolgoztok, és ezeket honnan szerzitek be? Kézzel dolgoztok inkább, vagy gépekkel, esetleg 3D nyomtatóval?

Stúdiónk három fő helységre osztható, melyek egyike egy asztalos műhelyre hasonlít, különböző fűrészekkel és csiszológépekkel. Itt készülnek a nagyobb egységek, terepalapok.

Van egy festőszobánk, ahol fényező és airbrush technikákkal színezzük az adott elemeket. Illetve a harmadik egység a „tiszta" szobánk, tulajdonképpen az irodánk. Itt zajlik a számítógépes előkészítés, az összeszerelés és itt kapott helyet a lézervágónk is.

Alapvetően tradicionális makettezők vagyunk, szikével és vonalzóval felvértezve, annyi „modernséggel", hogy az alkotó elemeket nem sablonok és rajzok alapján vágjuk, hanem az erre specializált lézervágóval. Ez a mai piaci viszonyok között nélkülözhetetlen eszköz, gyors és precíz munkavégzést tesz lehetővé. Alapfeltétel azonban a gondos előkészítés, hogy a kivitelezés időtartama alatt minden elem maximális pontossággal illeszkedjen.

3D nyomtatást általában csak akkor használunk, ha a kívánt forma bonyolultsága megköveteli, mivel egy optimalizált időtartam alatt elkészült elem felületi minősége messze elmarad a kézzel készített daraboktól. Természetesen nem ördögként tekintünk a nyomtatásra, mert szerves része a munkánknak, de sok az utómunka vele.

Fagerborgkavrtalet (Axer Eiendom AS)
6/27
Fagerborgkavrtalet (Axer Eiendom AS)

ÉF: Milyen különleges kérésekkel találkoztatok eddigi munkátok során? Ezek milyen technikai kihívások elé állítottak titeket?

A hagyományos, az épület egészét bemutató makettekhez képest extraként lehet említeni a metszet maketteket, amiket személy szerint nagyon szeretek, mert érdekes látni és láttatni a  belső szerkezeteket is. A következő lépés a világítás, aminek az alap, ki-bekapcsolható verziója nem számít különleges kérésnek. Ha azonban külön egységekre bontva kell működtetni, esetleg applikáció segítségével vagy egy más jellegű információs rendszer részeként az már érdekesebb. A fény kapcsán érdemes még megemlíteni az olyan maketteket, amikre vetíteni lehet extra információkat, ami szintén különlegessé tehet egy-egy projektet. Más irány, ha mozgatható, felnyíló makettre van igény, de az sem jelent gondot.

Nyilván építészként nem feltétlenül értettünk ilyen szinten elektronikai vagy mechanikai összetevőkhöz. Azonban a fentiekhez hasonló megrendelői igényeknek köszönhetően, teljesen más háttérrel rendelkező szakemberekkel együtt dolgozva sok olyan problémára találtunk megoldást és ismeretségre tettünk szert, melyet aztán egyszerűen alkalmazhatunk más projekteknél is.

Vincentia (FeildenCleggBradleyStudios)
25/27
Vincentia (FeildenCleggBradleyStudios)

ÉF: Gyakran dolgoztok külföldi megrendelésre is. A szállítást hogyan tudjátok megoldani, milyen nehézségeket tartogat?

Európa több részére szállítottunk már modelleket, Dublintól Oszlóig. Műhelyünk indulásakor többször személyesen, kézipoggyászként utaztattunk, vagy saját helyet vásárolva a doboznak, amihez számos érdekes kaland is fűződik. Az utóbbi években egy professzionális szállítmányozó céggel dolgozunk együtt, hogy minden munka épségben célbaérjen. Általában nagy, hangszigetelő szivaccsal bélelt, faládákban repülnek, és a különböző óvintézkedéseknek, illetve az önsúlynak hála szinte teljesen kizárt, hogy sérülést szenvedjenek.

ÉF: Külföldi vetélytársakkal szemben mi a tapasztalatotok?

Piac és ország függő, hogy milyen esélyekkel indulunk a helyi műhelyekkel szemben egy-egy munka elnyeréséért. Mind az itthoni, mind az európai tapasztalat az, hogy minőségben és árban a legtöbb helyen versenyképesek vagyunk, ha eljutunk az első sikeres munka leszállításáig és kiépül a bizalom. Nyilván nehéz áttörni a gátat, de ha már elindul egy párbeszéd és látják a kliensek a hozzáállásunkat és a végterméket, akkor általában számíthatunk a folytatásra.

Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)
26/27
Sencsen Operaház (Robert Gutowski Architect)

ÉF: Mennyi időt vesz igénybe egy valóban jó minőségű és esztétikus makett elkészítése? Milyen minőségben tudtok dolgozni?

A megrendelőtől és a rendeltetési céltól függ, hogy milyen határidővel tudunk dolgozni. Lehet szó pár napról (vagy akár óráról), ha egy koncepcionális modellről van szó, de egy magas részletezettségű, marketing vagy prezentációs modell kivitelezése egy-két hónapig is eltarthat.  

A külföldi és itthoni tapasztalataim alapján azt gondolom, hogy a legmagasabb minőségben tudunk maketteket készíteni, legyen szó akár beruházói vagy építész felkérésről. Kis manufaktúra vagyunk, így tekinthetjük úgy is, hogy minden egyes munkába belekerül szívünk, lelkünk, minden tudásunk és ezen a gondolatiságon a cégtársammal, illetve a beugró segítőinkkel is teljes mértékben osztozunk.

A Modularis Workshopról itt tudhatnak meg többet. 

Paár Eszter Szilvia 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.