
Nagyvonalú és otthonos – a Debreceni Egyetem Learning Centerének belső terei
Minden tervezőmunka elsődleges kihívása feltenni a megfelelő kérdést, majd arra adekvát választ adni a tervezés során. Bényei István, Halmos Sarolta és munkatársai a Debreceni Egyetem új közösségi épülete során a kérdést és a választ is a hallgatói igények felől találták meg.
Nagy változásokon, komoly fejlődésen megy keresztül az utóbbi években a Debreceni Egyetem. A magas színvonalú oktatás és az egyre inkább a hallgatókat szolgáló épületek számos fiatalt vonzanak ide, és különösen a külföldiek száma ugrott meg az utóbbi időben. Erre reagálva az egyetem vezetése úgy döntött, az itt tanuló külföldi diákokat egy külön nekik épült közösségi épülettel is segíti.

Debrecen Learning Center – belsőépítészet: Bényei István, Halmos Sarolta – fotó: Bujnovszky Tamás
Az új épület ötlete azon felismerésből fakadt, hogy a világ minden tájáról ide érkező diákok nehezen alakítanak ki kapcsolatot egymással vagy épp a magyar hallgatókkal. Mint felmérésekből kiderült, a diákok szinte csak az albérletük és az egyetemi termek között ingáznak; pedig az egyetemista lét fontos célja a kapcsolatteremtés is. Bényei István és Halmos Sarolta, a belsőépítészeti kialakításért felelős tervezők és munkatársaik erre reagálva olyan tereket álmodtak, amelyek maradásra buzdítanak; a közösséghez való tartozást pedig kis, pár fős beszélgetéseket és nagyobb csoportok kényelmét kiszolgálva is segítik. "Viszonylag későn kapcsolódtunk be a projektbe, de már az első koncepciónkat is azonnal megértette, örömmel fogadta az egyetemi vezetés" – mesélte Bényei.

Debrecen Learning Center – belsőépítészet: Bényei István, Halmos Sarolta – fotó: Bujnovszky Tamás
A korábbi gázfogadó és raktárépület helyére került ék alakú épülettömbben a tervezők szándéka szerint örvénylő, friss terek fogadják a belépőt, amelynek földszintjén egy 256 fő befogadására alkalmas központi előadóterem, iroda és több kontinens ételét kínáló büfé mellett kisebb közösségi terek kaptak helyet. E házba költözött a főépületből az egyetemi ajándékbolt is, amely magas színvonalú, butikszerű kialakításával hívogatja a betérőket. A mintegy ezer négyzetméteres első emeleten közösségi tanulóhelyiségeket alakítottak ki, míg a második emeleten konzultációs terek, oktató és elektronikus vizsgák megtartására alkalmas termek, valamint két imaterem is található.

Debrecen Learning Center – belsőépítészet: Bényei István, Halmos Sarolta – fotó: Bujnovszky Tamás
Fával és homogén felületekkel képzett belső terét sematikus grafikai elemeket idéző világítás egészíti ki. A neutrális térélményt mégis a csupán látszólag egyszerű részletek adják meg: a fehér felületek legalább ötféle anyagból, változatos textúrával képzettek. A lécburkolatok is akusztikai falként működnek annak érdekében, hogy a hallgatóknak elvonulásra, tanulásra alkalmas, csendes tereket hozzanak létre. A központi helyiségek, az aula vagy az előadóterem megoldásai is a hosszan tartó ott-tartózkodást erősítik, miközben e két helyiség mutatja a legkoherensebb, az örvénylést leginkább felszínre hozó képet. A közösségi terek egyes falainak és nyílászáróinak vertikális osztású faburkolataival tart szoros kapcsolatot az előadóterem ívelt falának sűrű lécburkolata csakúgy, mint a hosszan futó LED világítás, amelyet pontszerű, nagyobb világítótestek egészítenek ki. Egyszerű, világos fa bútorainak nagyrésze egyedi tervezésű, melyek jelentős részét ráadásul úgy alakították ki, hogy ne csupán vizuálisan különüljenek el a közös terektől, de (számos esetben azok falba süllyesztésével) fizikailag is. A lobbitér amfiteátrum-szerű emelt padsora az íves lépcsőt is követi, amely szépen reflektál a csepp alakú, nagyméretű felülvilágítóra. Mindez ugyanakkor sehol sem tolakodó, hiszen a legkisebb részlet is a marasztaló otthonosságra való törekvés jegyében készült.

Debrecen Learning Center – belsőépítészet: Bényei István, Halmos Sarolta – fotó: Bujnovszky Tamás
Ritka alkalom, mikor a grafikus a belsőépítészekkel már a projekt kezdetekor együttműködhet, az eredmény pedig érzékletes: a tájékozódást segítő többnyelvű információs rendszer legkisebb részletei, a piktogramok, de még a tűzjelzőkre figyelmeztető jelzések is egységes koncepció szerint, azonos betűtípussal készültek, ami rengeteget tesz hozzá a harmonikus összképhez.
Dicséretes és előremutató mozdulat az intézmény vezetése részéről, hogy polgárságából közösséget kíván kovácsolni, amelyhez ráadásul komoly elhatározással kíván konkrét segítséget nyújtani. E célhoz a Bényei István és munkatársai olyan finom részleteséggel kidolgozott, tudatosan szerkesztett belső teret építettek, amelyre a világ bármely egyeteme büszke lenne.
Móré Levente
Szerk.: Hulesch Máté