Épületek/Lakóépület

Nézzünk egy kicsit feljebb!

1/7

Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes

Konieczny's Ark, KWK Promes, Brenna, Lengyelország, 2015., fotó: KWK Promes

Konieczny's Ark, KWK Promes, Brenna, Lengyelország, 2015., fotó: KWK Promes

Aatrial House, KWK Promes, Opole, Lengyelország, 2003., fotó: KWK Promes

Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes

Dialogue Centre Przelomy, KWK Promes, Szczecin, Lengyelország, 2016., fotó: KWK Promes

By The Way House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: Jarosàaw Syrek

?>
Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes
?>
Konieczny
?>
Konieczny
?>
Aatrial House, KWK Promes, Opole, Lengyelország, 2003., fotó: KWK Promes
?>
Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes
?>
Dialogue Centre Przelomy, KWK Promes, Szczecin, Lengyelország, 2016., fotó: KWK Promes
?>
By The Way House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: Jarosàaw Syrek
1/7

Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes

Konieczny's Ark, KWK Promes, Brenna, Lengyelország, 2015., fotó: KWK Promes

Konieczny's Ark, KWK Promes, Brenna, Lengyelország, 2015., fotó: KWK Promes

Aatrial House, KWK Promes, Opole, Lengyelország, 2003., fotó: KWK Promes

Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes

Dialogue Centre Przelomy, KWK Promes, Szczecin, Lengyelország, 2016., fotó: KWK Promes

By The Way House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: Jarosàaw Syrek

Nézzünk egy kicsit feljebb!
Épületek/Lakóépület

Nézzünk egy kicsit feljebb!

2018.11.20. 06:15

Mitől minőségi a jelenkori családi ház? Mikortól beszélhetünk kortárs villáról? Nem vitás, Robert Konieczny, a közép-európai kortárs építészet egyik legikonikusabb alakja kifinomult mestere a tematikának. Az sem vitás, hogy a magyar építész szakma – vagy a közönsége – sokat tanulhat tőle arról, miként lehet egy közép-európai tervezőből világszerte elismert építész.

A Média Építészeti Díj 2018 gálaestjén Horváth Dénes budaörsi villáján egy dolgot megkérdőjelezett a zsűri: a kortárs homlokzat mögött egybehangzóan élhetőbb tereket kerestek egy család számára. Pedig építész és megrendelő kapcsolata nem is lehetett volna szorososabb jelen esetben. Saját családja életterét komponálta meg a tervező, mely — valljuk be — itthoni viszonylatban unikális esztétikummal párosult.

Érdemes egy kicsit északabbra tekinteni. Robert Konieczny, a KWK Promes vezető építésze így nyilatkozik a típus építészetéről: „Ez olyan, mintha ugyanazt a cipőt kellene mindenkinek hordania. Van, akihez illeni fog, de a legtöbb emberhez nem passzol majd. A lakóház építészetben is így kell gondolkodni."


Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes
1/7
Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes

 

Az iroda karakterisztikus házairól, terveiről és válogatott fotóiból idén májusig volt megtekinthető egy kiállítás a Fugában. Munkásságuk figyelemre méltó és követendő a régióban, habár művészetük egy olyan országban tudott megvalósulni, mely sokkal nagyobb a miénknél, rengeteg gyártóval, nagyobb megrendelői réteggel.

Legikonikusabb épületük a Konieczny saját otthonának szentelt, brennai lankákon lebegő Bárka. Több évnyi tervezés áll a ház mögött, ahol a látványnak és környezetnek formáló ereje volt. A terep adottságai diktálták a struktúrát, melyet egy archaikus sziluettel és high-tech elemekkel társított. Időtálló, monolitikus megoldásra vágyott, melyet egyszerűen betonból, egy helyi mesterrel közreműködve valósított meg. Impulzív a látvány, mely egy egész világon ismert lengyel ikonná tudott válni.

 

Aatrial House, KWK Promes, Opole, Lengyelország, 2003., fotó: KWK Promes
4/7
Aatrial House, KWK Promes, Opole, Lengyelország, 2003., fotó: KWK Promes

 

A telek gyengepontjaiból általában a tervek legnagyobb erőssége születik meg a tervezőasztalon. Az Opole-ban álló ház terepszint különbségei például az autóval való felhajtást tette nehézkessé. A feljáró végül a mélyföldszintről halad a ház szívébe, ahol egy belső átrium körül szerveződnek tovább a terek.


Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes
5/7
Autofamily House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: KWK Promes


Dialogue Centre Przelomy, KWK Promes, Szczecin, Lengyelország, 2016., fotó: KWK Promes
6/7
Dialogue Centre Przelomy, KWK Promes, Szczecin, Lengyelország, 2016., fotó: KWK Promes

 

A szczecin-i Szolidaritás téren ennél is komplexebb kültér és beltér viszonya. A város viharos történelmét bemutató Dialogue Centre Przełomy ( „Przełomy" = Fordulatok, Áttörések) a  tér háború utáni látványos rehabilitációját koronázza meg. Itt áll az Estudio Barozzi Veiga tervezőinek Mies van der Rohe-díjas koncertterme is, mellyel semmiképpen sem akartak konfrontációt kezdeményezni. A kubusos architektúra így csak felsejlik a mélyből, de a az így keletkezett mesterséges dombok közösségformáló szerepet kapnak. Látható és láthatatlan. A rejtett architektúrák felfedezésére vágyunk a képek láttán, melyeken a felszín formái önálló szoborként is működő alkotásoknak tetszenek.

 

By The Way House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: Jarosàaw Syrek
7/7
By The Way House, KWK Promes, Lengyelország, 2012., fotó: Jarosàaw Syrek

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.