// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Közélet, hírek

Othernity – A magyar pavilon nemzetközi visszhangja

1/3

Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel

Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila

Hirdetés
?>
?>
Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel
?>
Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila
1/3

Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel

Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila

Othernity – A magyar pavilon nemzetközi visszhangja
Közélet, hírek

Othernity – A magyar pavilon nemzetközi visszhangja

2021.07.06. 14:41

Közel két hónapja látogatható a 17. Velencei Építészeti Biennálé, melynek magyar pavilonja a modern örökség újrakondicionálását tűzte ki célul. Az Othernity címet viselő kiállítás kapcsán több cikk is megjelent már az Építészfórumon, „helyi tudósítóink" például a Biennálé élmezőnyébe helyezték az öt kedvenc pavilonjukat felsorakoztató összeállításukban. Sikerességét illusztrálja az is, hogy számos külföldi sajtóorgánum méltatja a magyar kiállítást, ezekből válogattuk ki a legizgalmasabbakat.

Markus Lähteenmäki, az ETH Zürich finn származású doktorandusza a kiemelkedő példák között említi a magyar pavilont, melyről így nyilatkozik: „egy gondosan és szépen összeállított kiállítás a kelet-európai modernitás alternatív narratíváiról, amely a városi térrel kapcsolatos kortárs gyakorlatok keverékén keresztül jelenik meg, a fotográfiától a képzőművészeten át a designig."

„A kommunizmus utáni kommunista építészet talán legizgalmasabb (és minden bizonnyal a legötletesebb) megközelítése Magyarországról érkezik, ahol a Kovács Dániel vezette kurátori csapat ritka vizuális és intellektuális tömörségű kiállítást hozott létre." – írja Ian Volner építészeti újságíró az Artforum hasábjain.

Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel
2/3
Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel

Az albán származású építész, Elian Stefa cikkében Kovács Dánielt idézve kiemeli, hogy a magyar pavilon nemzetközi alkotógárdája egyfajta kritikája a nemzeti pavilonok műfajának, és „jó megoldások csak a szokásos nemzeti, politikai és társadalmi határokat átlépve várhatók."

„A történelmi asszociációkkal és politikai terhekkel terhelt épületek többsége kiváló szerkezet, amelyeket most fedez fel újra a tervezők új generációja, akik félnek attól, hogy az építészettörténet egy egész rétegét veszítik el. Továbbra is hihetetlen, bár gyakran nehezen kezelhető erőforrást jelentenek, és üdítő látni, hogy a megfelelő kérdéseket árnyaltan feltéve elismerik őket." – írja a modern építészeti örökségekről a Financial Times szerzője.

Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila
3/3
Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila

A berlini székhelyű rendszerkritikus művészeti portál városantropológus szerzője, Michał Murawski így ír az Othernity koncepciójáról: „Az ötlet - akár bonyolult, akár nem - úgy tűnik, működik, és az egész kiállítás a posztszocialista építészeti sajátosságok tipológiai szoborparkjaként olvasható. Az egész eléggé átlátszóan antiorbánista; és - mint a legjobb kiállítások közül sok más - teljesen és teljesen figyelmen kívül hagyja a Biennále üres témáját."

A lengyel építészeti magazin az Othernity két lengyel alkotójával készített interjút. A szerző bevezetője szerint a múlt felizéséből „nemcsak a megőrzendő értékeket fedezhetjük fel újra, hanem olyan gyakorlatokat is kidolgozhatunk, amelyek lehetővé teszik modernista örökségünk adaptálását, módosítását és újjáélesztését. A múltbeli hagyományok kortárs értelmezései lehetséges térbeli forgatókönyvek gyűjteménye."

Végül egy podcast ajánló: a Monocle felületén Molnár Szabolccsal, a Paradigma Ariadné építészével, a magyar pavilon társ-kurátorával hallgatható meg egy beszélgetés.

 

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.