Helyek/Infrastruktúra

Robinson híd

1/28

Borító. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők

A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők

A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők

A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV

A 750 t súlyú acél hídpályát 53 vékony kábel tartja. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

?>
Borító. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők
?>
A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők
?>
A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők
?>
A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A 750 t súlyú acél hídpályát 53 vékony kábel tartja. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
1/28

Borító. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők

A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők

A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők

A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV

A 750 t súlyú acél hídpályát 53 vékony kábel tartja. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

Robinson híd
Helyek/Infrastruktúra

Robinson híd

2023.08.27. 10:25

Projektinfó

Térkép:
Robinson híd

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
SPECIÁLTERV, Pál Gábor

Robinson híd

URL:
SPECIÁLTERV Kft.

Tervezés éve:
2018-2020

Építés éve:
2020-2022

Bruttó szintterület:
1700 m2

Stáblista

Híd felelős tervező: Pál Gábor, SPECIÁLTERV
Acélszerkezet tervező: Szabados Mihály
Technológiai tervező: Pataki Péter
Projektvezető: Kemenczés András
Statikai számítás: Hunyadi László

Beruházó: KKBK
Híd kivitelező: Hídépítő Kft.
NAK Generál kivitelező: ZÁÉV Építőipari Zrt. és Magyar Építő Zrt.
NAK Generáltervező: Ferencz Marcel, NAPUR

Letölthető dokumentumok:

A Nemzeti Atlétikai Központ átadásával Budapest új kerékpáros híddal is gazdagodik. A híd a Ráckevei Duna-ág felett ível át közvetlenül a torkolatban, ezáltal Csepelt is közelebb fűzve a belvároshoz. A beruházással a főváros átmeneti, rozsdaövezeti zónájának jól belátható területe került rendezésre, így a híd tervezésénél is kiemelt szempont volt a Duna felőli látványfolyosóba való városképi illeszkedés, és egy letisztult, mégis különleges megjelenés kialakítása.

Hidat létrehozni misztikus dolog, összekapcsolni a két partot, átjutni az akadály felett maga az élet. Megtapasztalni annak a folyamatát, hogy megfogan egy gondolat, egy forma, amely alkalmas szerkezetként működni: képes dacolni a ráható terhekkel – ezek adják a Tervezés élményét.

Változatokat készíteni, elemezni, priorizálni, konstrukciót, megépíthetőséget vizsgálni és bizonyítani, optimumot keresni, és végül dönteni – minden fázis egyben feladat és lehetőség.
Lehetőség keresni a szépet, az igazit, az egyedit. Keresés közben megmaradni az úton, nem elcsábulni a szirénektől: nem bedőlni a giccsnek, nem futni az öncélúság után, követni a funkciót, az erőjátékot azonban mégis találni valami mást, mint a megszokott – arányosat, karcsút, tisztát: egyensúlyt.

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
2/28
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
3/28
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd az egyensúlyról szól. Mert karcsú, mert magas, mert aszimmetrikus, mert ki van feszítve, mert dacolnia kell a terhekkel – állandóan …és esetileg – és rendkívüli helyzetben is.

A hidunk lokális rendszerében ellenpontja a sportok királynőjének koronájaként megálmodott stadionnak, mellyel együtt jött létre és részleteiben vitathatatlanul kacsintanak egymásra.

A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők
4/28
A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők

Az alkotók egyeztettek, majd járták a saját útjukat. A stadion kábelei tartják a lefedést, a híd kábelei a hídpályát. A stadion gyűrűjének csövei és a hídpilon távoli rokonok. Acélcső, csomólemez, csap, csavar, heveder – azonos elemek eltérő konfigurációban. 200 éve az égetett tégla volt az alapanyag, abból lehetett katedrálist vagy boltozatos hidat építeni. Az alapanyag csak nyomást bírt, a forma az erőjátékot követte… vagy leomlott. Az acél terhelhetőbb, nem csak nyomást, hanem húzást és így hajlítást is képes felvenni, a formai lehetőségek tárháza kitárult. De csak ha az erőjátékot követjük.

A természet törvénye örök: a gravitáció nem relativizálható.

A híd formája csak látszólag szabad, valójában minden döntésnek következménye van. A vázlat után jön a számítás, a számítás után a vázlat, így alakul a terv, míg közben tartani kell az irányt és a törvényt.

A karcsúság csak egyensúlyban létezik. Az egyensúly pedig mindig beáll, a feladat, hogy az anyagot formáljuk a törvényt betartva.

Végül ha a terv kész akkor jön a nagybetűs MEGVALÓSÍTÁS.

Folyóról dolgozni, szigetre bejutni, cölöpözni, betonozni, megfelelő vízállásra várni… tovább várni,, beúsztatni, beemelni, billenteni, illeszteni, tolni, emelni, feszíteni, tesztelni: 2 év munka.

A híd tervezését összefoglaló részletes írás ITT tekinthető meg.

A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők
5/28
A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők

A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők
6/28
A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők

A híd tágabb rendszerben fontos kapcsolatot teremt Csepel és Pest között: gyalogos és kerékpáros tengelyt képez északról délre. Összefűz, összekapcsol, részévé válik a hálózatnak, melyen az élet zajlik a folyó felett.

A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV
7/28
A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV

A gyalogosok és kerékpárosok önálló utat kapnak, mely áthidalja az RSD torkolatot. Délről érkezve a hídon áthaladva meglátjuk a Várost. A hídra érve pedig körbefon a fátyol: 53 függesztőkábel tart fel az égbe a karcsú pilonra és az íves pályán áthaladó tekintetét felfelé emeli.

Ami szemből fátyol az oldalról legyező: a kábelek szétterülnek, kiterebélyesednek, már már „klasszikus" egy pilonos ferdekábeles híd képét mutatják.

A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV
8/28
A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV
9/28
A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV

Ez a híd mégsem „klasszikus": a pálya a pilon mellett halad... függetlenül levitál a térben. A 90 cm szerkezeti vastagságú acéltartó 168 m hosszan “lebeg", a karcsú FLC kábeleken. Az egyensúly érezhető, a lebegésnek oka van.

A hídpályát apró szálak fűzik fel a nyomott pilonba az erő itt áramlik fel, majd a tűszerű pilonon le, a keresztirányú három „hátrakötő kábel" pedig oldalra tartja a balanszot.

A szerkezet elemei egyensúlyra lelnek: „megfelelnek" – ez pedig minden statikai számítás célja és végkövetkeztetése.

A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV
11/28
A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd szimbólum, lehet akár zászló, lehet ellenpont, alkalmazkodhat és elkülönülhet, ennek eldöntése már legyen a szemlélő választása… de az biztos, hogy funkciójával szolgál és így a miénk.

A Robinson híd egy 168 m hosszú ferdekábeles híd, acélszerkezetű merevítőtartóval és ortotróp pályalemezzel, a korlátok közötti szabad járófelület szélessége 7 m. A pilon végleges helyzetében 64 méterrel emelkedik a talaj fölé. A hídpálya a pilonra került felfüggesztésre, közbenső támaszték nélkül és 53 kábel köti össze a pilonnal, melyeket a pilon hátulján lévő 3 stabilizáló kábel egyensúlyoz ki. Az acélszerkezet össztömege közel 1 000 t. A karcsú kialakítást hangolt csillapítóberendezések alkalmazása tette lehetővé, mely a gyalogosok kényelmi kritériumait is biztosítja.

Pál Gábor

Szerk.: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.