
Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázat – A 3H építésziroda II. díjas terve
A 3h Építésziroda pályaműve a gyökerekhez való visszanyúlás és a kor igényeihez való alkalmazkodás kettősségéből kiindulva a tervezési területre jellemző tömegalakítással reagált a tervezési feladatra, a külön épületekben elhelyezett funkciókat alternatív közösségi közlekedőrendszerrel összekötve.
Bevezető – Alapgondolatok, összefoglaló
"...3 Mert olyanná lesz, mint a víz mellé ültetett fa, amely a folyó felé bocsátja gyökereit, és nem fél, ha hőség következik, és a levele zöld marad; és a száraz esztendőben nem retteg, sem a gyümölcsözéstől meg nem szűnik."
(Zsolt. 1,3)
"...3 És olyan lesz, mint a folyóvizek mellé ültetett fa, a mely idejekorán megadja gyümölcsét, és levele nem hervad el; és minden munkájában jó szerencsés lészen. "
(Zsolt. 1,3)
Kiválóan mutatja a fenti zsoltár Károli-féle és Károli revideált fordítása, hogy milyen fontos egyrészt a gyökereinkhez való visszanyúlás, másrészt éppolyan elengedhetetlen mai világunkban a kor igényeihez való alkalmazkodás. A keresztyéni értékek megőrzése mellett a 21. század elvárásainak megfelelő oktatási terek sokszínűsége, a közösségi terek flexibilitása egymás szövetségeseként kell működjön.
Kiemelt figyelmet fordítottunk az intézmény keresztyén értékrendjével való összhangra, ahol az iskola a diákok életében meghatározó szerepet betöltő hagyománytisztelő, elfogadó szeretetre épülő közösségteremtő helyszínné válik. Ezen értékőrző célok mellett kiemelt szerepet kapott a tervezés során, hogy a reformoktatás igényeit biztosítsa az iskola épülete és terei. Fontosak a flexibilis oktatási terek, ahol a csoportos és az egyéni munkához megfelelő téri viszonyok alakulnak ki, az alternatív tanuló terek, amelyek közös, kreatív gondolkodásra sarkallják a diákokat, és azok a nagy közösségi funkciók, amelyekben a gyülekezet és a diákok lelki közössége helyet talál.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázata – A 3H építésziroda II. díjas terve
Az új iskola szellemisége akkor sikeres, ha az iskola közössége és az Újvárosi Gyülekezet szimbiózisban segítik egymás működését. Továbbá a tervezett beavatkozás akkor éri el a célját, ha építészetileg gazdagítja a kialakult városképet, és minél több szálon kötődik a környezetéhez. Az épület nyugodt, múló divatoktól mentes formálásával takarékosságot és reformátusi tisztaságot sugall, anyaghasználatban is a mértékletesség és a hagyománytisztelet jellemzi.
Építészeti kialakítás, funkciók, funkciók kapcsolódása, közlekedési koncepció
Építészeti kialakítás. A tervezési terület főként kisvárosi lakóövezet jellegű területen helyezkedik el, a Bucka-városrész szívében, ahol jellemzően földszint +1 szintes családi házak találhatóak. Fontosnak tartottuk, hogy ehhez illeszkedjen a tömegalakítás, amely a tervezési programot hivalkodástól mentesen tudja befogadni.
Ezt biztosítja az általunk felvetett javaslat, amelyben a tömegalakítás az egyszerűségre és a mértéktartásra törekszik, a környezetbe való illeszkedést, a gazdaságosságot és a református szellemiséghez hű építészeti formálást szem előtt tartva.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázata – A 3H építésziroda II. díjas terve
Az egyes funkciók külön épületegységekben kapnak helyet, amelyet egy alternatív közösségi közlekedőrendszer köt össze. Ez lehetőséget ad arra, hogy minden épületegységből kinézve az iskolaudvar látható, hogy a fókuszált figyelem egy-két pillanat alatt nyugovóra térhessen és új töltetet kapjon a tanóra befejezéséhez.
Az épület alapvetően földszint + egy emelet magas, és a helyiségcsoportok funkcionálisan el vannak különítve épületegységenként:
- közösségi egység (aula, nagyterem, kápolna)
- tanári/igazgatási egység
- szaktantermi egység
- felső tagozatos egység
- alsó tagozatos egység
- sport- és szabadidős egység
- étteremegység
két külön épületben elhelyezett egység:
- üzemeltetési-gazdasági egység
- szolgálati lakások egység
A funkcionális egységek magastetővel vannak ellátva, amely a program léptékét kisebb egységekre bontja tömegképzésben. Így harmóniát talál az épület a meglévő városképpel, hiszen elszórtan alakulnak ki családias léptékű magastetős tömegek.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázata – A 3H építésziroda II. díjas terve
A szolgálati lakások és az üzemeltetési-gazdasági funkciók két külön épületben találhatóak, egyrészt a külön működtethetőség, másrészt az ütemezhetőség miatt.
Ütemezhetőség. A tervezett fejlesztés kiemelt szempontja a projekt ütemezhetősége: A bontott tömegnek és a funkciók csoportosításának köszönhetően ez lehetővé válik. A kivitelezést 3 ütemre bontva javasoljuk megvalósítani:
Első ütemben az oktatási funkciók megvalósulását javasoljuk, az aula tömegével kiegészülve. Második ütemben a tornacsarnok épülete valósulna meg, a városrész igényeit is kielégítve. Harmadik ütemben az étkező, a kápolna, az üzemeltetési egység és a szolgálati lakások épülnének meg.
Funkciók. Azok a funkciók, melyek nem csupán az iskolások, hanem a városlakók igényeit is kiszolgálják a Csónakos utcához közel helyezkednek el. Ilyenek a közösségi terek, mint az aula vagy a kápolna, valamint a tornacsarnok, melyek egymás felé fordulva egy nyüzsgő városi teret hoznak létre Bucka-városrész lakói számára. Az oktatási funkciók a telek hátsó területén kapnak helyet ezáltal egy csendes, nyugodt környezet alakul ki a gyerekek számára. Ez a helyzet lehetőséget ad a tóhoz való kapcsolódáshoz is.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázata – A 3H építésziroda II. díjas terve
Az oktatási egységek kialakításánál meghatározó gondolat volt, hogy olyan egységként működő térrendszer alakuljon ki, mely a tájolását tekintve figyelemmel van a benapozásra, így az osztálytermek egytől egyig természetes fénnyel megvilágítottak. Továbbá a kialakított rendszer lehetőséget ad az alsó és felső tagozatok különböző csoportosított elrendezésre. Kialakításuknak köszönhetően flexibilisen berendezhetőek, teret adnak a hagyományos, frontális oktatáson kívül a kiscsoportos, páros vagy akár egyéni tanuláshoz, ellenben rendelkeznek pihenésre is alkalmas "kuckókkal". Közvetlen az osztálytermek közelében kapnak helyet a csoportszobák, melyek határai szabadon alakíthatóak. Ezekhez hasonló alternatív tanulóterek a központi közlekedőrendszer mentén is kialakulnak, így az elszakadva a hagyományos folyosó jellegtől, az iskola közösségi tereként tud működni.
Közlekedési koncepció. A Csépi út és a Csónakos utca telken belüli sorompóval lezárható új összeköttetésével és a Csónakos utca kibővítésével az intézmény üzembe helyezésével várható megnövekedett autós forgalmat szabályozni tudjuk. A gyalogos forgalmat és a Tündérkert Óvodával való kapcsolatot a parkoló és a Csónakos utca mentén elhelyezett járda biztosítja. Az épületen belüli közlekedést széles folyosók látják el, melyek, mint közösségi terek funkcionálnak, teret adva a kötetlen beszélgetéseknek, játszásnak.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázata – A 3H építésziroda II. díjas terve
Tájépítészeti-kertépítészeti koncepció
A táj- és kertépítészeti koncepció nagyban támaszkodik a kialakult épülettömeg vonalvezetésére és funkcionális kialakítására. Nagy hangsúlyt fektettünk a 21. századi igények kielégítésre, miszerint a rohanó gyermekkort, a gyors képernyőket a sok zöld, természetgazdag környezet tudja ellensúlyozni. Ezért minden épületegység között kis udvarokat alakítottunk ki, amelyek a kapcsolódó funkciókhoz és használóihoz vannak tervezve változatos és színvonalas rekreációs felületekkel kialakítva.
A zöldfelület kialakításánál figyelmet kapott a biodiverzitás fontossága, hogy a klímaváltozást minél jobban le lehessen lassítani mikrokörnyezeti szinten. Minden burkolt területnél kiemelt célunk volt több fa ültetése is, hogy természetes árnyékot, szellőt tudjon biztosítani az adott területnek.
A növények kiválasztásánál szerepet játszott a flóra és fauna sokszínűvé tétele, és a keresztyén értékek képviselete olyan apró jelzésekkel, mint vadszőlő, gyümölcsfák telepítése.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázata – A 3H építésziroda II. díjas terve
Szerkezeti rendszer kialakítása
Homlokzat- és tömegképzés. Az épület kisebb egységekre bontott nyeregtetős tömegeit egy extenzív zöldtetővel borított lapostetős közlekedőrendszer fogja össze. Ez a kétszintes térrendszer nagy üvegfelületekkel nyit a külvilág felé, így szempont volt a megfelelő árnyékolórendszer megtalálása. Ezt egy egységes függőleges osztású fa lamellarendszer biztosítja. Az épülettömbök homlokzati anyaghasználatban a természetes és újrahasznosított építőanyagokra fektettük a hangsúlyt. A bontott téglafelületek barátságos hangulatát a fedett-nyitott terek mennyezeti faburkolatának és a fa nyílászáróknak a melegsége, a helyenként megjelenő nyersbeton felületek keménysége egészíti ki. A tetőhéjalás kiválasztásánál a környezethez való illeszkedés játszott szerepet, így a magastetőkre hagyományos vörös cserépfedés került. A homlokzati részletképzés letisztult és elegáns megoldásai az oktatási egységek épülettömbjeinek végfalán téglából kialakított domború rakásminta, valamint a kápolna áttört téglafala, mely belső térbe jutó fényjátékával a terem szakrális jellegét erősíti.
Belső terek anyaghasználata. A református építészet hagyományainak is megfelelve törekedtünk a tartós és egyúttal időtálló megjelenésű anyagok használatára. Ennek értelmében az intézmény főbb tereiben a kő, fa és vakolat dominálnak. Ezt a szigorúságot feloldva a közösségi terekben megjelennek a színek, amorf minták, melyek egy igazán barátságos belső világot hoznak létre, közelebb hozva azt a használók, azaz a gyerekek számára. A padló- és falburkolatok kialakítását meghatározta a sport- és üzemeléstechnológia. A közönségforgalmi terekben törekedtünk a világos, homogén megjelenésre, illetve a megfelelő akusztikára.

Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázata – A 3H építésziroda II. díjas terve
Fenntartható és környezettudatos építészeti megoldások
Környezettudatos építészeti megoldások. A tervezés során törekedtünk egy korszerű, fenntartható és környezettudatos épület kialakítására. Célunk, hogy a jövő generációi számára megfelelő, hosszú élettartalmú épületet alkossunk. Az újrahasznosított anyagok használata, mint a bontott téglaburkolat egy szerethető épületet adnak a közösségnek, ugyanakkor a homlokzat átszellőztetett légréses kialakítása megfelelő komfortérzetet nyújt a belső terekben. Az épület felmelegedése ellen az üvegfelületek előtt alkalmazott fa lamellás árnyékolás egy esztétikailag is igényes megoldás. Az épület legtöbb helyiségében a természetes átszellőzés biztosított. A tornác megjelenése az aula tömegformálásában egy, a hagyományokhoz is visszanyúló árnyékoló szerkezetet eredményez.
3h Építésziroda
Szerk.: Hulesch Máté