Épületek/Középület

Utópikus realizmusok XI. – MONADNOCK: Műemlék Nieuw-Bergennek

1/23

A piactér felől – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Homlokzat részlet – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Északkeleti homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Északnyugati homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Délkeleti homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Délnyugati homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

A torony falazata – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Téglamintázatok, kompozíció – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

A torony szerkezete – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Kilátás – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Gipsz makett – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Tégla sarokszituációk – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Téglamintázatok, részlet – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Téglamintázatok, homlokzatok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Téglamintázatok, homlokzatok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Diagram – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Helyszínrajz – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Leegyszerűsített műszaki rajzok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

A részletrajzok jelölése – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Részletrajz – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Részletrajz – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Homlokzati rajzok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Metszetek – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

?>
A piactér felől – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
Homlokzat részlet – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
Északkeleti homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
Északnyugati homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
Délkeleti homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
Délnyugati homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
A torony falazata – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
Téglamintázatok, kompozíció – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
A torony szerkezete – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
Kilátás – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
?>
Gipsz makett – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Tégla sarokszituációk – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Téglamintázatok, részlet – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Téglamintázatok, homlokzatok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Téglamintázatok, homlokzatok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Diagram – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Helyszínrajz – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Leegyszerűsített műszaki rajzok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
A részletrajzok jelölése – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Részletrajz – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Részletrajz – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Homlokzati rajzok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
?>
Metszetek – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
1/23

A piactér felől – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Homlokzat részlet – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Északkeleti homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Északnyugati homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Délkeleti homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Délnyugati homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

A torony falazata – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Téglamintázatok, kompozíció – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

A torony szerkezete – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Kilátás – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Gipsz makett – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Tégla sarokszituációk – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Téglamintázatok, részlet – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Téglamintázatok, homlokzatok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Téglamintázatok, homlokzatok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Diagram – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Helyszínrajz – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Leegyszerűsített műszaki rajzok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

A részletrajzok jelölése – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Részletrajz – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Részletrajz – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Homlokzati rajzok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Metszetek – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Utópikus realizmusok XI. – MONADNOCK: Műemlék Nieuw-Bergennek
Épületek/Középület

Utópikus realizmusok XI. – MONADNOCK: Műemlék Nieuw-Bergennek

2023.11.21. 07:50

Projektinfó

Szerzők:
Borenich Levente

Földrajzi hely:
Nieuw-Bergen, Hollandia

Építészek, alkotók:
MONADNOCK Architects

Nieuw Bergen Műemlék

URL:
MONADNOCK

Építés éve:
2015

Stáblista

Építészet: MONADNOCK
Építész csapat: Sandor Naus, Job Floris, Rebecca Aguilera
Megrendelő: Concept-NL Projektfejlesztő
Statika: Bolwerk Wekers
Projektmenedzser: Monton
Várostervezés: LOS / Stad om Land
Kivitelező: Burgtbouw
Fényképész: Stijn Bollaert

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

Kisebb kihagyás után folytatódik az Utópikus realizmusok cikksorozat, mely kísérletező és progresszív, de az építészeti hagyományokat ismerő és tudatosan használó külföldi irodák épületeinek gyűjteményeként szolgál. Ebben a részben a MONADNOCK építész iroda, egy templomtorony nélkül maradt holland kisvárosnak tervezett kortárs műemlékét mutatjuk be.

Diagram – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
16/23
Diagram – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Nem-hely
A második világháború során szinte teljesen elpusztult (a régi) Bergen és egykori temploma. A hatvanas években, az eredeti településtől keletre épült fel Nieuw-Bergen, mely a környező városokkal ellentétben, 2015-ig nem rendelkezett vertikális városi jellel. A közelmúltban, a város megújítási programjának részeként a holland MONADNOCK építész irodának nyílt lehetősége, hogy a főtérre egy meghatározó tájékozódási pontot tervezzen, ezzel alakítva és formálva a helyiek közös képzeletét. Az építészek egy hagyományos funkció nélküli közösségi emlékművet, egy városi nappalit és abból kiemelkedő absztrakt tornyot képzeltek el a városháza és a bevásárolóközpont szomszédságában. Az építészek szándéka a városközpontban a kommersz, kereskedelmi és adminisztratív funkciókkal szemben, egy szabadon hozzáférhető dekommodifikált találkozási helyszín elképzelése és létrehozása volt. Olyan műtárgy alkotása, mely helyet szorít a kollektív élet újra elképzelésének: messziről szemlélve a közösség képzeletének absztrakt mediációs felülete, közelről megtapasztalva intim, zegzugos és barátságos menedék; Rossi racionális, monolitikus építészetének és Venturi emblematikus, díszletszerű homlokzatainak ambivalens egysége.

MONADNOCK Architects
“Az épületek a város szilárd, lassú és statikus anyagát alkotják. Hasonlóan a Monadnock hegytípusához, amely a környezeti elemek hosszú eróziós folyamata során alakul ki – csak a legkeményebb szikla marad meg."
A rotterdami székhelyű irodát Job Floris és Sandor Naus alapította. Floris 2010 és 2018 között a Rotterdami Építészeti és Urbanisztikai Akadémia mesterszakos építészeti képzésének vezetőjeként tevékenykedett. A Monadnock építész iroda kontextuális projektjeiben a tradíciók és konvenciók alapos vizsgálatával és újraértelmezésével provokatív, de ismerős és kényelmes terek alkotására törekszik. Floris idén a BME Doktori Iskola meghívására tartott előadást Budapesten, mely alkalmával sikerült mikrofonvégre kapnom. Az Építészfórumon megjelent tartalmas interjúban Floris mesél az iroda tervezési folyamatáról, az építészeti érdeklődéséről és a nemzetközi építészeti diskurzusokról, közösségek viszonyáról.

Téglamintázatok, homlokzatok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.
15/23
Téglamintázatok, homlokzatok – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék.

Csendélet
Az épület három hasáb kompozíciójából áll össze: a nagy kocka tömege a város nappaliját jelöli; annak tetején, a műemlék déli sarkában egy kisebb – a közlekedőt magában foglaló – kocka bukkan föl; azzal átlósan szemben, 45 fokkal elfordítva egy vertikálisan elnyújtott téglatest emelkedik. Az eltérő méretű és eltérő szerkezetű – a város nappalija betonfalból, a kilátótorony acélszerkezetből készült – hasábokat a szaturált pirosas és sárgás-zöldes árnyalatú – cementtel vakolt – téglaornamentikák variációi egységesítik. Ezt a két meghatározó, ámbár meglehetősen fakó színt a torony lyuggatott architektúrájának sötét és a nyílászárók élénk sárga árnyalatai egészítik ki, teszik intenzívebbé. Az összhatást a téglák csipkézett textúrájának, a nyílászárók geometrikus játékának és a homlokzatoknak mélységet és ritmust biztosító pilasztereknek az egyvelege fokozza. Az épületet körülsétálókat folyamatosan változó térkompozíció, a műtárgy újabb és újabb látványa fogadja. A szoborszerű, absztrakt tárgy belsejében egy dupla belmagasságú közösségi nappali és egy emeleti szint kapnak helyet; a felsőbb szintek kilátóplatformjaihoz hosszan csavarodó csigalépcsők vezetnek. A tetőplatformokról új nézőpontokról nyílik kilátás a környező épületek paszteles világára és a környék természeti kincseire, mintegy reflexiós lehetőséget nyújtva a múlt, a jelen és a jövő társadalmi és anyagi valóságára.

Északnyugati homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
4/23
Északnyugati homlokzat – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Homlokzat részlet – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
2/23
Homlokzat részlet – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Örökítőanyag
A műemlék bár első látásra meglepőnek és konfrontatívnak hathat, a tervezők az egyediséggel és az intuítív alkotási folyamattal szemben az építészeti kultúra és a tradíciók hathatós vizsgálatát tartották szem előtt. A MONADNOCK a tervezés során a holland történelmi kereskedelmi épületek tipológiáját és azok jellegzetes arányait vizsgálta és interpretálta újra. Ezek az épületek jellemzően a középkori városok piacterein foglaltak helyet, a templomtól vagy a városházától eltérő használattal, a közösség reprezentációját és életét szolgáló térként. Az építészek fontosnak látják az – akár konkrét – idézetek felhasználását, mivel véleményük szerint így örökíthető tovább az építészeti kultúra. A Nieuw-Bergen-i épület esetében lenyűgöző a helyi téglavariációk, kortárs játékosságot sem nélkülöző használata. Az épület absztrakt kialakítása hibrid ikonográfiákat, asszociációkat és értelmezési tartományokat nyújt, a kilátó lyukacsos, belülről megvilágított homlokzata például esténként egy világítótorony típusát eleveníti meg. Az építészeti tevékenység ebben az esetben nem más, mint a történelem során kialakult és felhalmozott épülettípusok vizuális megjelenésének, a hozzájuk rendelt használati módok és azok térbeli arányaiknak újraértékelése, új kompozícióba rendezése; az épület így anyagában örökíti tovább a felhalmozott közös tudást az utókor számára, anélkül, hogy lemondana a továbbírás és az újítás lehetőségéről.

Téglamintázatok, kompozíció – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
8/23
Téglamintázatok, kompozíció – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Kilátás – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert
10/23
Kilátás – MONADNOCK: Nieuw Bergen Műemlék. Fotó: Stijn Bollaert

Gúnyos mecset vagy a város új toteme?
A kontextualista törekvés – az említett történelmi referenciákon és a téglahasználaton kívül kiemelhető például a színhasználat érzékenysége – ellenére tagadhatatlan a műemlék egzotikus esztétikája, mely felveti a legizgalmasabb kérdést: mennyiben oldható fel az autonóm művészi szándék és a helyi épülethasználók érzékelése között feszülő ellentmondás? Az épület egyik tervezőjével, Job Floris-szal készített interjúmból kiderült ugyanis, hogy a lakosság először nem fogadta jó szívvel a város új totemjét; a közösség azt az építészek gúnyos tréfájaként, egy számukra idegen, sőt kifejezetten ellenséges mecsetként értelmezte. Floris meglátása, hogy a városi műemlék esetében olyannyira megpiszkálták a konvenciókat, hogy annak elidegenítő hatása volt az emberekre. A holland építész elmesélése szerint, ennek ellenére, ahogy teltek az évek, a közösség mégis elkezdett egyre jobban kötődni a furcsa építményhez, és mára a sajátjukként kezelik. Ez a folyamat remekül világít rá, hogy építészként a kérdések felvetése, a konvenciók megtörése és a társadalom formálása éppen annyira fontos, mint az építészeti tudás megőrzése és továbbörökítése. Tervezőként minimális hatásunk lehet arra, hogy a közösség hogyan lakja be az elképzelt tereket: ez esetben, hogy fogyasztásalapú kiszolgálóhelyiséggé vagy a helyiek önrendelkezésének és kulturális eseményeinek hátterévé válik a városi nappali. Ezzel együtt, az anyagba öntött formák, az általuk kijelölt terek, azoknak egymáshoz és a városhoz való viszonyuk, az így konstruált ikonográfiák és szubverzív esztétikák potenciálisan hatással vannak és alakítják a társadalami képzeletet. Nieuw-Bergen műemléke absztrakt, játékos platformjaival buzdítja szenvedélyes és megélt közösségi együttlétre a térhasználókat.

Borenich Levente

A cikksorozat szövegeinek gondozását köszönöm Monti Elvirának!

A cikksorozat címét Davide Tomasso Ferrando Realismoutopico című blogsorozata inspirálta.

 

Az írás megjelenését az Építészfórumon a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.