Épülettervek/Hallgatói terv

Városmimikri - Fémgőzölt üveg technológia fejlesztése a kortárs üvegművészetben

1/11

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
Szőke Barbara: Városmimikri
?>
1/11

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri

Városmimikri - Fémgőzölt üveg technológia fejlesztése a kortárs üvegművészetben
Épülettervek/Hallgatói terv

Városmimikri - Fémgőzölt üveg technológia fejlesztése a kortárs üvegművészetben

2008.04.17. 08:20

Szőke Barbara Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj 3. év

Szőke Barbara
Moholy-Nagy László
Formatervezési Ösztöndíj 3. év
A három éves ösztöndíj anyagának bemutatása.

A három év felépítése:

  • technológia és alkalmazás
  • színek-képek-raszterek
  • léptékváltás


Ösztöndíjasként egy új technológiára alkalmazott mintaalakítási módot kísérleteztem ki, ami kiemeli az üveghasználatban rejlő további vizuális lehetőségeket. Az üveg felületét olyan fényvisszaverő színezett fémréteggel vonom be, amely különböző kitakarási módokkal a legfinomabb motívumok felvitelére is alkalmas. A fémfelület megjelenése eleganciát, egyediséget, a tükröződésből adódóan többrétegű képi játékot kölcsönöz az üvegnek.

 

Szőke Barbara: Városmimikri
1/11
Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri
2/11
Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri
3/11
Szőke Barbara: Városmimikri

 

Az első év felméréseire támaszkodva két irányban folytattam tovább a munkámat,
egyik részről a technológiai megvalósulás, pontos kidolgozása (beépíthető nagy méretek feldolgozása) volt elsődleges célom. Másrészről a minta és az üveg különböző megjelenési formáival foglalkoztam.

Nagyon fontosnak tartom a gyárilag meghatározott reflexió erősségéhez (% - os arányához) kalibrálni a későbbiekben a felvitelre kerülő minták erősségét is. Így elérhetjük, hogy színben ugyan a minták eltérnek egymástól (tónus különbségek), de a látást, átláthatóságot ez nem befolyásolja.

 

Szőke Barbara: Városmimikri
4/11
Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri
5/11
Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri
6/11
Szőke Barbara: Városmimikri

 

Elkészült egy raszter mintákat bemutató mintakatalógus, ebből választottam a másodév során kivitelezésre került darabokat, mikro és makro felbontásban (bemutatva a differenciálhatóságot). A nagyléptékű minták egyedi megrendelésre javasoltak, választhatóak, míg a kisméretű ismétlődő terülő minták a gyári termelésben, raszterfelületben jelentkezhetnek. A minták harmadik fajtája a raszteren megjelenő gesztusok, ami már összekötőkapocsként működhet az épület és képzőművészet között.

A minta digitalizálása

A digitális eszközöket gyakran használom a tervezési folyamatban, munkáimban tudatosan nyúlok vissza az építészeti elemek leképezéséhez, transzformálásához, majd a plasztika megjelenítése után fotó eljárással sík felületté alakítom és építészeti méretre nagyítom a képet,

épületegység - üveg objekt - digitális vászon


Ugyanezt az eljárást szerettem volna alkalmazni az épületeken, mint

épületszobrászat – digitális fotó – transzformált kép az üvegen

A raszterminták ugyanúgy, mint a textilgyártásban a különböző színvariációkkal is megsokszorozzák a bennük rejlő lehetőségeket. Cél, új színvilág kidolgozása, - szakítva a füst, zöld, szürke, színek által eddig behatárolt lehetőségekkel. Másik megrendelői igény, - egyedi díszítő elemek létrehozása, ezek jelenleg szitázott beégetett festékek felvitelével történik, illetve vásznak segítségével.

 

Szőke Barbara: Városmimikri
7/11
Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri
8/11
Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri
9/11
Szőke Barbara: Városmimikri

Szőke Barbara: Városmimikri
10/11
Szőke Barbara: Városmimikri

 

Mit is jelent a valóságban:
A belsőépítészet napjainkban az egyedi térelválasztó falak, világítótestek, üvegbetétek, esetében, ha harmonizálni szeretne a float üveg hatásával, kizárólag a maratott és a rogyasztott üveg technológiájára támaszkodhat, mivel a színesüveg gyártók mind alapanyagiakban mind faktúrájukban elütnek ettől a hi–tech rendszertől.
Harmadéves összegző munkaként visszanyúltam a tradicionális formavilágban rejlő lehetőségekhez, ami egyben csatolás városaink eklektikus építészeti képéhez, alapgondolatként használva a léptékváltás fogalmát. Léptékváltás: egy adott elem konceptuális módon való alakítása, szín és méretbeli változtatással.

A reflexiós üveg mintaalakításánál úgynevezett patronmintát használtam a gyárthatóság érdekében. Terjedő minta kialakítása: a patronminta kialakulása visszanyúlik a középkori ólomüveg művészetig ahol a hátterek, nagyméretű összefüggő felületek evvel az eljárással készültek. A minta jellemzője hogy olyan rácsot alkot ami egy mozdulattal felvihető az üveg felületére, ezt az alap szisztémát használtam fel a fóliák gyártásánál. Emellett a technológia egyedi lógók, emblémák, felíratok gyártására is alkalmazhatóvá vált. Másrészről a fotózott kép felhasználása lehetőséget ad makrovilágok megjelenítésére belsőépítészeti terekben, egyedi képábrázolásra plasztikáimban.

Szőke Barbara

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.