25 éve a magyar piacon – Alukönigstahl
Két ügyvezető, szaktanácsadás, aktív részvétel a tervezésben, technikai áttörések, egyedi referenciák. A 150 éve létező, 25 éve pedig a magyar piacon működő Alukönigstahl Kft. két ügyvezetőjével, Oberhuber Monikával és Ádám Istvánnal beszélgetett Lányi András.
LA: Mi jut a piaci szereplők eszébe, amikor meghallják az Alukönigstahl nevet? Milyen termékkel vannak jelen a magyar piacon?
ÁI: Az Alukönigstahl Schüco és Jansen alumínium, acél és műanyag nyílászáró rendszereket forgalmaz, nem csak profilokat, hanem az ahhoz szükséges vasalatokat, gumitömítéseket és kiegészítőket is. Komplett rendszert adunk ügyfeleink számára, akik ezt a gyártó üzemeikben feldolgozzák, majd a helyszínen kiegészítve az üveggel, lemezburkolatokkal és más homlokzati elemekkel együtt szerelik az épületekre.
LA: Mi a szerepe az Alukönigstahlnak licencgazdaként?
ÁI: Idén 25 éve vagyunk jelen a magyar piacon, az anyacég pedig több mint 150 éves múltra tekint vissza. Ausztria mellett Magyarországon, Romániában, Bulgáriában, Moldáviában, Albániában és a volt jugoszláv területeken is képviseljük az említett rendszereket. A cégcsoport jelen van továbbá a szlovák, a cseh, a lengyel és részben - acélkereskedelemmel - a holland piacon is.
A mi szerepünk már ott elkezdődik, amikor megszületik egy ötlet egy fejlesztő, egy beruházó, vagy egy tervező fejében. Megpróbáljuk már az előzetes tanácsadásainkkal is segíteni, hogy a legmegfelelőbb megoldásokat, a legmegfelelőbb technológiákat alkalmazzák a tervezés során.
LA: A kivitelezéshez is adnak szaktanácsadói segítséget?
ÁI: Igen, a tervezéstől a kivitelezésig mi erős szaktanácsadói háttérrel szolgáljuk a piacot.
LA: A műszaki szaktanácsadó gárda hány főből áll?
ÁI: A tanácsadói kollégákat két nagyobb csoportra lehet felosztani. Amikor az ötletek kialakulnak, a tervezési fázisban 4 fő segíti a tervezők munkáját. A másik területen, amikor a gyártó cégeknek kell tanácsot adni, 12 fő dolgozik. Abban segítenek, hogy milyen technológiával, és milyen anyagok kiválasztásával és használatával valósuljon meg az adott projekt.
LA: Önök két ügyvezetővel dolgoznak. Mi ennek az oka?
OM: A magyar cég megalapítása óta jellemző ez a megoldás a cégcsoportunkra. A két alapvető ügyvezetői feladatkört osztottuk meg egymás között, az egyik az értékesítési és a műszaki terület, a másik a gazdasági területek, a HR, az IT és a kontrolling. Az utóbbi tartozik hozzám.
LA: Milyen mérföldkövek jellemzik a hazai 25 éves jelenlétet?
ÁI: Az első mérföldkövet Klaus Abl, a cég első ügyvezetője rakta le az Aranykéz utcában Monika közreműködésével.
OM: Igen, a cég alapításakor a belvárosban volt egy egészen kis irodánk, összesen 60 négyzetméteren kezdtük el a munkát. Akkoriban Magyarországon még nem végezhettünk saját jogon importtevékenységet, 2-3 évvel később váltunk önálló külkereskedőkké, ami egy fontos lépés volt.
ÁI: A következő mérföldkő a negyedik évünkben volt, amikor már egy 12 fős csapattal dolgoztunk, és kialakult egy cca 20 cégből álló hazai vállalkozó kör, akik elkezdtek a mi anyagainkkal dolgozni, és megvásárolták tőlünk az első megmunkáló gépeket és a minőségi gyártáshoz szükséges célszerszámokat is.
LA: Melyik projekt volt az első jelentősebb referencia?
OM: Egy a Pálya utcában található irodaházat emelnék ki. Ez volt az első Magyarországon megépült strukturális üveggel készített függönyfalas épület. A kivitelező még egy osztrák vállalkozó volt, viszont akkortól kezdve sokasodtak a hasonló épületek, melyeket már magyar vállalkozók építettek magyar ügyfeleknek.
LA: Mikor költöztek a jelenlegi telephelyükre?
OM: Már '96-ban megvásároltuk az első raktárcsarnokunkat, akkor kétlaki módon működött a cég, a központi iroda és az újpesti raktárbázis kapcsolatában. A fejlődés során kinőttük a telephelyet, így 2000-ben megvásároltuk a raktárbázis többi részét, majd 2003 májusában költöztünk ide teljesen. Ez jelenleg 45.000 négyzetméternyi területet jelent.
LA: Ön mikor csatlakozott a céghez?
ÁI: 1994 februárjában csatlakoztam az Alukönigstahlhoz, ez az első igazi munkahelyem.
LA: Az Ön számára mi az, ami emlékezetes mérföldkő az idáig vezető úton?
ÁI: Az első a raktárbázisunk kialakítása, majd a 2000-es évek elején kialakult nagy ingatlanfejlesztési „bumm" az országban. A fejlődést felkészülten vártuk, mind a tanácsadóinkkal, mind a kiváló ügyfél- és tervezői kapcsolatainkkal. Nagyon sok szép épületet sikerült Schüco és Jansen megoldásokkal kivitelezni.
LA: Értékesítenek lakossági irányba is?
ÁI: Jellemzően a projekt üzletágban tudunk nagyobb sikereket elérni. Anyagtípus szempontjából pedig az alumínium és az acél termékek jellemzik a projekt üzletágat. A műanyag termékünkkel az elmúlt években próbálunk nyitni a lakosság felé. Ez év márciusában a Schüco kiállított Living 82 néven egy új műanyag rendszert a nürnbergi vásáron, bízunk benne, ez hozzásegít minket, hogy még nagyobb sikereket könyvelhessünk el a műanyag megoldások területén is. Az új Schüco LivIng 82 műanyag nyílászáró rendszer ütköző ill. középtömítéses változatban is elérhető, amely a legmagasabb energetikai követelményeknek is megfelel.
LA: Mennyire intenzíven érintette Önöket a válság?
ÁI: Már a válság előtt is nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttünk, és ezt használtuk fel. Ezeket az időket Monikával együtt éltük meg, és együtt hoztuk meg a válságkezelési döntéseket. Úgy gondoljuk, hogy mind a csapatunk együtt-tartását célzó személyi döntéseinket, mind pedig a logisztikai és a szolgáltatási területünket érintő optimalizálási törekvéseinket nagyra értékelték az ügyfeleink is, és sikerült velük közösen átvészelni a válságot.
OM: Már a nagyon erős növekedés időszakában megtanultunk egy nagyon fontos dolgot, ez ugyanúgy igaz maradt a válság kezelésében is. A velünk szemben felmerülő igényekre mindig a lehető leggyorsabban és a legmegfelelőbb döntéssel kellett reagálnunk. Így vált nálunk már 2000 óta napi gyakorlattá a manapság oly divatos fogalom: változás-menedzsment. Ez segített minket abban, hogy megfelelő válaszokat adjunk minden helyzetben.
LA: Marketingkutatók szerint elég sokat változott a fogyasztói magatartás a válság hatására. Önök mit tapasztaltak ebből?
ÁI: A válsággal párhuzamosan szerencsére nem lépett vissza a piac a felső kategóriás, fokozott hőszigetelésű nyílászáró rendszerek területén. 2010 környékén sok olyan állami kiírás jelent meg egyetemekre, kórházakra, iskolákra, óvodákra vonatkozóan, ahol sikerült a fokozott hőszigetelésű rendszereinket betervezni, illetve nagyon sok helyen ez a betervezettek szerint meg is valósult.
Tehát a szakma nem adta lejjebb, sokan nagyon sokat tettek meg azért, hogy minőségi nyílászáró rendszer legyen beépítve, ami egyébként hosszú távon a közjót is szolgálja.
A Schüco és a Jansen külföldi szakembereivel folytatott egyeztetéseink során az derült ki, hogy mind a projekt-, mind a lakossági üzletágban lokálisan erős a piac mérlegelő szerepe, vagyis az, hogy egy adott ország piaca mennyire nyitott az új megoldásokra és az új fejlesztésekre. Magyarországon általánosan igaz a tervezőkre is, hogy nyitottak vagyunk az újra és a jobbra. A lakosság is pozitív változásként élte meg a válság végét, az emberek már jobban odafigyelnek arra, hogy mit vesznek, az mennyire lesz időtálló, és mennyire használható több funkcióra is . Ugyanez igaz a nyílászárókra is.
Kihangsúlyoznám a kormány szerepét is: érezhető az elmúlt 1-1,5 év hatása, az intenzívebb kommunikáció a fejlett építőanyagok támogatására, akár a szellőztetésre, akár a hőszigetelésre, akár a nyílászárók funkcionalitására vonatkozóan. A kormány támogatási csomagjai is támogatják a magasabb szintű műszaki megoldásokat a beruházásokban, például a július elsejétől induló 5 milliárdos vissza nem térítendő támogatást nyújtó Otthon Melege Program, amely a homlokzati nyílászárók cseréjére is vonatkozik.
LA: Mit várnak Önöktől az ügyfeleik?
ÁI: Sokat kell tennünk annak érdekében, hogy jól felkészült ügyfeleink legyenek, hiszen ők azok, akik találkoznak a piaci kihívásokkal. A mi szerepünk - amit el is várnak tőlünk - hogy minél jobban felkészítsük őket. Kiváló hazai, és szükség szerint külföldi szakemberek bevonásával folyamatosan a legújabb tudáshalmazt hozzuk el ügyfeleink számára, erre szolgál az oktatóközpontunk és bemutatótermünk.
LA: Mit gondolnak, mi volt az Alukönigstahl szerepe a hazai építési, építészeti kultúra fejlődésében a rendszerváltástól kezdve?
OM: A 90-es évek elején felület-kezeletlen, natur eloxált, rosszul záródó alumínium ajtókon keresztül lehetett bejutni a köz- és a lakóépületek többségébe , innen indultunk. Ma már XXI. századi nyílászárókat használunk magasfokú hőszigeteléssel, hanggátlással, sok-sok extra funkcióval, mint a füst- vagy tűzgátlás vagy az automata szellőztetés és még sorolhatnám. Mindebben jelentős szerepe van a rendszereinknek.
ÁI: Úttörő szerepünk van az elemes homlokzatok meghonosításában, ami előtte inkább a nyugat-európai piacokon volt jellemző. Voltak olyan átfogó szakmai programjaink, amellyel lehetővé tettük a magyar tervezők, fejlesztők, és politikai döntéshozók számára, hogy különböző európai városrész-fejlesztői programokat ismerjenek meg. A 2000-es évek elején egy különösen jól sikerült programsorozat keretében Prága, Lisszabon és Koppenhága különböző városrészeinek fejlesztését tudtuk a helyszínen bemutatni, az ottani gondolkodás szemszögéből.
LA: Volt olyan fejlesztési stratégia, ami visszaköszönt ennek kapcsán?
ÁI: A korábban említett Transzparens Építészeti Körbe mi leheltünk életet és energiát, ezt még mai napig emlegetik a szakmai résztvevők. Az ott összegyűjtött tapasztalatokat és a külföldi működési mechanizmusokat részben adaptálni lehetett.
LA: Az építészek a napi munkájuk során milyen segítségre számíthatnak az Alukönigstahltól?
ÁI: Gyorsan tudunk választ adni az építészeknek olyan kérdésekre, amivel ők a napi munkájuk során nem találkozhatnak. Tudunk mutatni olyan műszaki megoldásokat is a repertoárunkból, amelyek már megvalósultak valahol az adott funkcióra. Ilyen projektekből nagyon szívesen tartunk bemutatót. Az állandóan változó technológiákhoz és követelményrendszerekhez mérten kidolgozunk különböző alternatívákat, javaslatokat, akár többet is - amit a tervezők jó néven vesznek, és nyitottak is erre. Jó a magyar tervezőkkel együtt dolgozni.
LA: Láttam a weboldalukról letölthető TechDoc applikációt. Mire szolgál ez?
ÁI: A Schüco két éve bevezetett egy a szakmában revolúcionális dolgot. A TechDoc online bárhonnan bármikor elérhető naprakész megoldásokat biztosít. Akár építészek, kereskedelmi-szakmai tanácsadók számára, de az ügyfeleink is tudják használni - a műszaki felületeket, dokumentációt, adatállományt azonnal be tudják hívni. Egy tárgyalás folyamán komoly segítséget tud nyújtani.
LA: Milyen nemzetközi és hazai trendeket érzékelnek a függönyfalak, illetve a korszerű nyílászáró szegmensekben?
ÁI: Most az üveg győz mindenek felett, a felületek szinte napról napra nőnek, amihez egyre kevesebb keretanyagot szeretnének látni. Ennek megfelelő statikai megoldásokat kell kidolgozni, hogy valami megtartsa az üvegfelületeket. Az elemes homlokzatoknál a műhelymunka intenzitása lett sokkal nagyobb mint korábban. Műhely-körülmények között jobb minőségű terméket lehet előállítani, mint a helyszínen. Igaz ez a nagyon komplikált homlokzati elemek esetén is, ahol például integrált árnyékoló rendszer is van, 9-12 négyzetméteres elemekben. Amikor egy fejlesztő gyorsan meg akar valósítani egy projektet, amíg az épület vasbeton szerkezetét alakítja ki, addig az üzemben párhuzamosan már el tudják készíteni hozzá a homlokzati elemeket. Emellett a helyszínen való szerelés is jelentősen felgyorsult.
LA: Hogyan ünneplik a 25. születésnapjukat?
OM: A munkánkat is jellemzően egy színvonalas rendezvényen minél több régi és új partnerünkkel együtt, a Várkert Bazárban. A múlt, a jelen és a jövő jegyében szeretnénk majd ezt az estét eltöltetni egy modern berendezésű, de nagyon régi épületben, ahol a tulajdonosunk a jövőbe mutató terveinkbe is bepillantást enged.
LA: Mik azok a jövőbe mutató tervek, amelyek már most publikusak?
OM: A válság arra ösztönözte az anyacég vezetőit, főként a délkelet-európai országok és a hazai kiszolgálás viszonyában, hogy újratervezzék a stratégiai működést, és az a döntés született, hogy Magyarország lesz a konszern második központi logisztikai bázisa. Ez azt jelenti, hogy a válságban tanúsított kiváló reakcióink és döntéseink alapján, valamint a kedvező magyarországi gazdasági folyamatok következtében a konszern exportközpontjává válunk.
LA: Mindez mekkora beruházást jelent?
OM: Már ebben az évben elindultak az előkészületei a régi raktárépületek modernizálásának, illetve tervben van egy teljesen új épület építése is. Mindezzel együtt mintegy megháromszorozódik a jelenlegi raktározásra használt területünk.
LA: Melyik a kedvenc referenciájuk?
ÁI: A Fradi stadion. (közben mosolyog)
OM: Érdekes, hogy mint nő és férfi, mennyire hozzuk a saját szerepünket itt, a kedvenc épületek esetén is, mint ahogy a munkák során is. Nekem a Művészetek Palotája a kedvencem. És, persze, mint HR-vezető, különösen kedvelem a „zöld" irodákat is, mint pl. a Skanska Green House. Nagyon kellemes körülmények között lehet ott dolgozni.
ÁI: A Westend egy hatalmas áttörés volt annak idején, még ma is szívesen elsétálok előtte. Európában ez volt az első nagy bevásárlóközpont, amelyet ekkora méretben alumínium nyílászárókkal építettek meg. Van olyan hotel a Duna parton, amit már másodszor építenek Schüco homlokzattal, mert a technológia annyit fejlődött, és az új tulajdonos meg tudta magának engedni.
Sok projektnél látom azt a törekvést, hogy ne csak műszakilag jót, hanem szépet is hozzunk létre. Ezért nem spórolják ki azokat a minőségi dolgokat, amelyek 10-15 év múlva is a mi gyerekeinket, a következő generációt fogják szolgálni.
Lányi András
További információ a cégről és a termékekről: Alukönigstahl Kft.