A Vörösberényi Általános Iskola megújulása // Molnár-Sipos Csilla diplomaterve
Molnár-Sipos Csilla diplomamunkájának célja a Balatonalmádiban található Vörösberényi Általános Iskola értékorientált környezeti revitalizációval történő bővítése. Egy olyan önálló karakterű, kortárs épület meghatározása, amely funkcionális és illeszkedik a környezet múltjához, kommunikál az épített és természeti környezettel, valamint méltó tud lenni társadalmilag jelentős szerepéhez.
Az iskolaépületek nemcsak a gyermekek, hanem a környező közösség számára is értékeket közvetítenek. Egy iskola közvetetten is oktat. Nem csupán a tanulóit, hanem az összes alkalmazottat, sőt még azt a települést vagy településrészt is, ahol található. A tervezési terület kiemelkedő természeti és épített környezetben található. Így az iskola bővítésnek igazodnia kell a meglévő épület által megszabott adottságokhoz és egy történeti, társadalmi, természeti környezet szempontjából „sűrű" építészeti helyzetben kell helytállnia.
Vörösberény több ezer éves település(rész) és köszönhetően a Balatontól való távolságának jellemzően állandó lakosok lakják. Így a helyi identitástudat megtartása és megerősítése szempontjából kiemelt szerepe van az iskola környezetében található -eddig beépítetlen- fejlesztési terület településrészi alközpontként funkcionáló értékközpontú felélesztésének. Ezenkívül a területen folyik keresztül a Vörösberényi Séd patak, mely az Almádit övező Várhegy és Vöröshegy között húzódó Malomvölgy természetvédelmi területről egészen a Balatonig fontos kék-zöld infrastrukturális elem és ezáltal ökológiai folyósó lehetne/ folyosónak kellene lennie. Továbbá a terület történelmének köszönhetően az iskola műemléki környezetben helyezkedik el, közvetlen és közvetett kapcsolatban van Almádi négy ikonikus műemlék épületével, ezért ez egy különösen komplex építészeti feladat.
A tervezési terület az Észak-Déli (veszprémi) és a Kelet-Nyugati (budapesti) közlekedési tengelyek csomópontja. Településrészi alközpont kialakítására ideális terület. Alközpontként fő feladata, a helyi identitás erősítése, a kulturális és közösségi élet színtereinek megteremtése, Vörösberény társadalmi és gazdasági életének élénkítése, továbbá a többi városrész közötti összeköttetés megteremtése lenne. Ilyenformán a többi városrész fenntarthatóságának előfeltételeit megalapozná.
Akupunktúrás beavatkozási pontként rendkívül fontos szerepet játszik a környezete, főleg a vörösberényi de a budatavai és az észak-almádi városrész fenntarthatósági fejlődésére vonatkozóan is. A terület komplex szemléletű funkcióbővítő fejlesztése, a közlekedési, gyalogos és parkterületek felújítása előfeltétele a fenntartható és javuló életminőségnek. A zöld és kék felületek rendszerének kialakításával növelhetőek az ökológiailag aktív felületek, a biodiverzitás és gondos tervezéssel csökkenthető a légszennyező anyagok koncentrációja, mérsékelhető a fény és a zajhatás, továbbá számos társadalmi réteg közösségi, sport és rekreációs igényeit is ki tudja szolgálni. A jövőkép egy kiegyensúlyozott alközpontot mutat, mely belső és külső kapcsolataiban megfelelő infrastruktúrahálózatot működtet, ugyanakkor harmóniában van a táji és természeti környezetével.
TELEPÍTÉS
A koncepcióban vázolt fő gyalogos, kerékpáros és gépjármű közlekedési vonalakat figyelembe véve a bővítés során a főbejárat a parkra nyílóan kerül áthelyezésre, ezáltal lehetőséget teremtve egy barátságos és intézményhez méltó tágas bejárati szituációnak.
A K+R parkolók a Táncsics M. utca mandulás felőli részén, továbbá a telekhatár keleti oldalán és az élelmiszerbolt környezetében kerültek kialakításra. Cél a megfelelő kerékpáros és gyalogos infrastruktúra kialakításával a gyerekek környezettudatos közlekedésre nevelése. Az épület keleti szárnyában összpontosított sportfunkciók és sportudvar külön bejáraton megközelíthető és fizikailag elválasztható az oktatási szárnytól, ezáltal lehetőséget ad az iskolaidőn kívül a közösség általi használatra. Az iskolaudvar úgy lett megtervezve, hogy külön sportudvar, alsós és felsős udvar is helyet kapjon. A legkisebbek részére a tantermeikhez kapcsolódóan egy játszóudvar és iskolakert is megtervezésre került. Az iskolaudvar bővítésénél figyelembe lett véve, hogy a környező közparkok megtartásával és funkcióbővítésével adott a lehetőség, mind a közösség mind az iskolás gyermekek szabadtéri tevékenységeinek. A beépítés és a burkolt felületek növekedését a zöldfelületek intenzitásának növelése ellensúlyozza, többszintű, őshonos növényzettel. Ezzel előmozdítva az elsődleges ökológiai folyosó és biodiverzitás kialakulását. Továbbá a gépjárművek által nem használt burkolt felületeken vízáteresztő burkolatok alkalmazásával segítve a természetes hidrológiai egyensúly helyreállítását.
ÉPÍTÉSZETI KONCEPCIÓ ÉS TÖMEGALAKÍTÁS
A meglehetősen kaotikus kortárs értékrendszerben az otthon viszonyulási pontot jelent, támpontot ad; mondanivalója egyszerűségében is fontos: Fókuszáljunk a közös értékeinkre! A globalizáció kínálta lehetőségeket, mint az információáramlást és különböző értékekkel való találkozást csak akkor tudjuk a javunkra fordítani és értékelni, ha ezeket az újdonságokat van hová integrálni. Cél tehát, hogy megőrizzük hagyományaink szövetét és stabil alapot teremtsünk az újdonság befogadására. A terv ebben a szellemiségben, a Balaton-felvidék hagyományos lakó- és gazdasági építészetét követendő morfológiai karakternek tekintve, a meglévő épület tömegéből és a majorság előképéből kiindulva került kialakításra. Amellett, hogy szervesen kapcsolódik a hagyományokhoz, a különböző funkciócsoportok eltérő karakterű párhuzamos és egymásra merőleges tömbökbe rendezésével is segíti az óhatatlanul nagyobb intézményi épülettömeg illeszkedését a környezet léptékéhez.
A munkahipotézis tehát egy olyan önálló karakterrel rendelkező, kortárs épület megformálása, amely funkcionálisan jól működik, de ezzel együtt illeszkedik a környezet történeti múltjához, épített és természeti értékeihez, valamint méltó tud lenni társadalmilag is jelentős szerepéhez.
A meglévő iskola épülettömege rendkívül tájidegen, ezért az átépítés és bővítés során a tagolt, komplex tető elbontásával a meglévő tömeg oly módon kerül bővítésre, hogy a tájra és a környezetre jellemző hosszú, nyeregtetős (oromfalas) formák alakuljanak ki. A meglévő tornaszoba tetőszerkezetének átalakítása és a bővítés során létrejövő új tornaterem hossztengelyre merőleges tömeget kap, melynek fontos térfalképző szerepe van, miközben tömege a helyivédelem alatt álló vörösberényi ófalu utcaképéből táplálkozik.
Az oktatási épületrész úgynevezett „A" épületszárnyának bővítése a park felé nyitottan egy újragondolt kódisállásos tornáccal jelenik meg, mely a legkisebb alsós diákok tantermeit rejti és árnyékolja. Továbbá a főbejáratnál fedett megérkezési és várakozási lehetőséget biztosít.
ALAPRAJZI KIALAKÍTÁS ÉS TERVEZÉSI PROGRAM
A Vörösberényi Általános Iskola -a tervezési programja alapján- maximum 250 fős tanulói létszámmal 8 évfolyamon, évfolyamonként 1 osztállyal való használatra készült. Azonban jelenleg 350 fős tanulói létszámmal és évfolyamonként 2 osztállyal működik. A meglévő épület a jogszabályi minimumnál magasabb szinten meghatározott műszaki tartalommal bírt, így az eddigi működés komoly kompromisszumokkal, emelt létszám mellett is kivitelezhető volt. Azonban az épület adottságai erősen korlátozzák a pedagógiai programban foglaltak megvalósítását, ezért a bővítés mostanra elengedhetetlenné vált. Tehát a bővítés során létrehozandó további 8 db tanterem, egy "A" típusú tornaterem, az új tornateremhez kapcsolódó öltözők és szertárak. Továbbá nélkülözhetetlen az aula - közösségi tér, az étkező és az igazgatási egységek bővítése. Az alaprajzi kialakításnál a meglévő állapot átalakítását csak a szükséges mértékben terveztem. A sport funkciók (mind a beltéri, mind a kültéri) külön épületszárnyban, önállóan megközelíthetően, az oktatási szárnytól teljes mértékben leválaszthatóan kerültek elhelyezésre. Ez segíti a terek délutáni és hétvégi közösségi használatát. A földszinti 8 darab tanteremben az alsó tagozatos osztályok kapnak helyet, míg az emeleten a felső tagozatos diákok tantermei találhatók.
A főbejárat mellé, az aulával és a bejárattal közvetlen kapcsolatban került elhelyezésre a könyvtár. Ezzel kiemelve mind a gyerekeknek, mind a felnőtteknek, az olvasás fontosságát, örömét. A szülők megérkezéséig a diákok a könyvtárban várakozhatnak. A megfelelő méretű, iskolai rendezvények megtartására is alkalmas aula kialakítása a meglévő lépcső elbontásával, a most alulhasznosított zsibongók bevonásával és egy elegáns új lépcső elhelyezésével, galériás térrel került kialakításra. Az aula bővítése összeköti az épületszárnyakat és a hétköznapokon közösségi térként funkcionál.
Az emeleten kerültek elhelyezésre a szaktantermek, valamint azok a nagyobb tantermek amik mozgatható válaszfallal csoportbontásra is alkalmasak. A felső tagozaton már rendkívül fontos a diákok differenciált oktatása, felvételire való felkészítése. A tetőtérben a művészeti oktatás helyiségei kapnak helyet. Itt fontos, hogy a környezet lehetőséget nyújtson az elmélyült alkotásban, ezáltal a gyerekek egy különleges helyzetben, kivonva magukat a tanórai keretekből tudjanak alkotni.
Molnár-Sipos Csilla