
Kerámiaközpont Nagyváradon – Orjovics Júlia diplomaterve
"A munkám célja a vár lelkének közelebbi megismerése egy olyan funkcióval, ami történelmileg helyt áll Nagyváradon, közösségi és turisztikai térnek is egyaránt használható, a hagyományokat és a hely szellemét szem előtt tartva." Orjovics Júlia diplomaterve.
KONCEPCIÓ
A funkcióm kiválasztásakor nagy szerepet játszott a vár rendkívül színes, mégis nehéz, egyhangú anyagvilága. Ez volt az első impresszióm a helyszínre látogatáskor. Ezért kerestem magamban egy olyan tevékenységet ami hozzám is közel áll, így jutottam a kerámiázáshoz. A történelmi kutatásaim során is ez a vonal erősödött, hiszen Nagyvárad jelentős keramikus központ volt az idők során, egykor a várban álló gótikus székesegyház tetejét is mázas cserepek borították. Fontos szempont volt még a hagyományok erősítése, és a helyi kézművesség fellendítése is.
HELYSZÍN
Tervezési helyszínként egy olyan helyet kerestem a váron belül, melynek erős atmoszférája van, így találtam meg a nyugati bejáratnál egy már beépített kazamatát. Ennek a járószintje egy méterrel a vár járósíkja alatt van, és a meglévő várfalak ölelik, a látogatáskor erős megnyugvást éreztem. Úgy gondolom, itt igazán erős kapcsolatot lehet felfedezni látogatóként a várral és annak misztikus történelmi jellegével. A falak teteje felújított, ámde tördelt, így sok fajta anyagi minőséget is megfigyelhetünk. Úgy gondoltam, a funkciómhoz érdemes valamilyen központi, mégis nyugalmat biztosító teret találni, melyet az épületem hangsúlyozni tud, ezért esett erre a helyszínre a beépítésem.
KÖRNYEZET
Ezen a helyszínen nagyon erős a kapcsolat a várfallal, ámde a zártságot és a monumentalitást ellensúlyozza a Bethlen-bástya parkosított, nyílt területe. Ez a park jelenleg nem túl kihasznált, a helyszínválasztás ezt is igyekszik figyelembe venni. A bástya déli nyakában már van egy várfalra készült épület, és mivel én is hasonlót szerettem volna, tudtam, hogy biztosan ez a megfelelő helyszín számomra.
ANYAGHASZNÁLAT
Mindenképpen a lehető legkevesebbet szerettem volna a meglévő történelmi várfalakra terhelni, ezért a fő teherhordó szerkezetem egy vasbeton pillérváz, amely a várfalaktól elhúzva, az épületem falazatával pedig együtt viseli a terheket. A falazat választása során több szempontot is figyelembe vettem. Várad történelmi falazási módja a vert földfal, amely rendkívül környezettudatos, illetve fő anyaga az agyag, mely szorosan kapcsolódik a funkciómhoz is. Erre kerestem modern alternatívát. A Martin Rauch féle vert földfal rendszerre esett a választásom, mert környezettudatos, előregyártható, valamint már belül szigetelhető, így megfelelő klímát biztosít.
A vert földfalak rétegei különböző ásványi anyagokkal színezhetők, ezért visszaadják a várfalba több évszázad alatt beépült különböző anyagok horizontális jellegét. Falazatom külseje az első tíz évben erősen mállik, a kisebb agyagszemcsék kimosódnak, egyre durvul. Szerintem ez egy nagyon különleges utalást nyújt a mára erősen roncsolt várfalak korára.
A romkert fölé nyúló födém és a töredezett várfal közti kiegészítéseket üvegtéglával terveztem, melyek meghagyják a kert fényes jellegét, de kiegészítik a várfalakat a (feltehetőleg) eredeti állapotukra. Az üvegtégla monolitikussága véleményem szerint nem sérti a meglévő kert és várfal monolitikus jellegét.
ÉPÍTÉSZETI MEGOLDÁSOK
Az épületembe a bejutás egy tört folyosós rámpán történik, az én járószintem is megegyezik a meglévő romkert járósíkjával. A bejutás során így van ideje a látogatónak elmélyülni, igazán azt érezni, hogy a vár szívébe jut. Ezt és a misztikusságot erősíti a rámpa mélyülése, és a körbefutó falazat folytonos emelkedése és törtsége is.
Az épületen belül nincsenek külső nyílászárók, hiszen az a várfalhoz kapcsolódik, így nem kívántam megtörni annak zárt rendszerét. A természetes fény viszont fontos szempont a kerámiázásnál, ezért ezt egy raszterben felülvilágítók biztosítják.
Belül a fő tér a korongozó, melyhez szorosan kapcsolódnak a kiszolgáló terek (folyamat szerinti raktárok) rendszere, melyekben az agyag újrahasznosítása, a műtárgyak szárítása, a mázoláshoz és textúrázáshoz szükséges eszközök tárolása és a kemencék kapnak helyet. Ezen a szinten van még egy kisebb recepció és bolt, egy öltöző, valamint mosdóblokk illetve dolgozói blokk.
Az emeleten egy multifunkciós elzárható tanulótér raktárakkal, és a könnyebb, kezdőknek jobban ajánlott laptechnikás workshop található, amely letekint a korongozó térbe, összekapcsolva a két technikát.
A fő tér a meglévő romkert, mely kiállítótérként funkcionál, meghagyva annak eredeti jellegét, azt a beépítés módszereivel hangsúlyozva, így egységbe kerül az épületemmel is. Itt külön raszterben négy felülvilágító helyezkedik el.
ÖSSZEGZÉS
A kerámiaközpont terei a vár közelebbi megismerését teszik lehetővé, miközben a helyi hagyományok fellendítésére törekszik. Az anyagválasztásaimmal és a tereim szerkesztésénél kiemelt szempont volt az eredeti atmoszféra tiszteletben tartása, annak kortárs eszközökkel való hangsúlyozáFecskeház – Reppert Hanga Izabella diplomamunkájasa.
Orjovics Júlia