Élményterápiás Vitorlásiskola - Heckenast Gábor diplomaterve
Sérült emberekre, elsősorban gyerekekre gondolt Heckenast Gábor (BME Építészmérnöki Kar, Urbanisztika Tanszék), amikor élményterápiás vitorlásközpontot tervezett Balatonfüredre. Az akadálymentes vízi sporttelep legfőbb gondolata a kapcsolatteremtés: emberek, természet, víz és szárazföld között.
SEKLI Élményterápiás Vitorlásiskola, Balatonfüred
A diplomatémám fokozatosan körvonalazódott; egy olyan vízi sporttelepet képzeltem el, amelyet mindenki akadályok nélkül élvezhet és a felfedezés öröméért illetve a sport szeretetéért kereshet fel. A vitorlázásra esett a választásom, mert a gyerekek fizikai állapotuktól függetlenül biztonsággal élvezhetik az önállóságot a vízi közlekedésben. Az akadálymentesség és a kapcsolatteremtés központi szerephez jutott a funkció meghatározásakor: élményterápiás vitorlásiskola mozgáskorlátozott és nem mozgáskorlátozott gyerekek részére. A központ nevét a hajózásban alkalmazott csavaros alkatrészről a sekliről kapta, amely mozgó hajóalkatrészeket köt össze. A seklit képi metaforaként használtam a kapcsolat kifejezésére: az épített - természeti környezet, a víz - szárazföld, a természet -ember és ember - ember között.
Helyszínválasztás: Balatonfüred, Hajógyár sólyatéri darupályája
Balatonfüred bizonyult a legmegfelelőbb helyszínnek: a hazai vitorlás élet egyik legnagyobb központjaként, a kiváló földrajzi és természeti adottságaival, az üdülő- és a gyógyturizmusa miatt, a város hosszú távú településfejlesztési koncepciója mellett. A tervezési helyszín Balatonfüred külterületén található hajógyár partszakasza, amely a tóparti turisztikai tengely legnyugatibb végpontjaként is értelmezhető. A különleges fekvésének köszönhetően, a Tihanyi félsziget által közrezárt öbölben biztonsággal tarthatóak a vízi foglalkozások. A hajógyár nádas partszakaszát 1960-as években töltötték fel és sólyatéri darupályát alakítottak ki. A jelenlegi hajótárolás átszervezésével felszabaduló területen az új vitorlásiskola a meglévő vitorlásiskola mindennapi életének részesévé válik.
Tervezési program
A vitorlázás a mozgáskorlátozottak számára az 1980-as évektől vált elérhetővé külföldön. Magyarországon a Mozgáskorlátozott Vitorlázók Sportegyesületének központi telepe a balatonfűzfői kikötőben működik, amely funkcionális előképként szolgált. A vitorlázásnak személyiségformáló ereje van: segít megismerni és elfogadni magunkat. Így a vitorlázás nem cél, hanem eszköz; élményt, életszemléletet és önbizalmat ad. A program minden személyiségtípusnak ideális: egyénileg és csoportosan is űzhető; a technikai érdeklődésűeknek és a természetet kedvelőknek egyaránt érdekes. Az élményterápiás vitorlásiskola kiegészítő sporttelepként együttműködhetne gyermekjóléti- és egészségügyi intézményekkel.
Építészeti koncepció, kialakítás
Koncepció
A vitorlásiskola kialakításakor a mozgás szerepet játszott: az útvonalak meghatározásában, az építészeti formálásban és a szerkezetekben. A tervezésnél a hajózás koreográfiáját vettem alapul: a vízre szálláskor kezdeti izgalom, a hajózáskor élmény és a kikötéskor lecsendülés jelentkezik. A vitorlásiskola a kezdő és végpontja a folyamatnak, így egyszerre kell mozgalmasnak és megnyugtatónak lennie. A helyre jellemző szerkezeti elemmel, a stéggel szerveztem újjá a partszakaszt. A stég elem egyszerre játszik tájépítészeti és épületformáló szerepet, ezáltal teremtve szoros kapcsolatot épület és környezete között.
Beépítés
Az új vitorlásiskola a meglévő ipari szövetbe illeszkedik, de a funkcióváltás jól érzékelhető. A beépítés részeként kikötőbővítés, vízfelszínen úszó gyakorló medence, új sólya, sportpályák és a nagy hajók trailer-tárolói kaptak helyet a meglévő daru mellett.
Tömegalakítás
Az aszimmetrikus U alaprajzú főépület a stég alapformán, a melléképület technológiai megfontolásból közvetlenül mellette helyezkedik el. A főépület funkcionális egységeit külön helyeztem el: oktatási, szállás és étkezde épületrészekben. Az egységeket az emeleten is egy stég elem fogja össze, közlekedőként átmeneti tereket létrehozva. A stég elem horizontális értelemben köti össze a szárazföldet a vízzel. Vertikális értelemben a főépület két szint magas szállás épületrészét keretező kapu elem képez átmenetet az ipari és a természeti környezet között.
Térszervezés
A stég alapforma magába foglalja a nyitás és az óvás gesztusát is. A főépület három oldalról zárt, a tó felé nyitott belső udvart ölel körül. A belső udvar a fák által létrehozott átmeneti térként, egyfajta zsibongóként funkcionál. A külső és belső terek határainak elmosásával, a közösségi terek a kikötő külső tereivel egybeolvadnak, ezáltal helyszínt biztosítva a megszokott „hajós" közösségi életnek. A közösségi terek mellett egyaránt fontosak voltak a privát terek létrehozása és e terek kapcsolata. Az élményterápia önmagában is nézőpont-, életszemlélet-váltást jelent. A főépület térszervezésében a különböző téri helyzetek a nézőpontváltásnak téri átiratai, amelyek új vizuális kapcsolatokat eredményeztek az ipari és a természeti környezettel is.
Épületrészek
A szállás épületrészben akadálymentes szobaegységek kerültek kialakításra, amelyek az elő- és utószezonban - amikor a gyerekek iskolába járnak - kiadhatók, így képezve további bevételi lehetőséget a vitorlásiskolának. Az emeleti szobákat az ipari területre néző északkeleti, szél alatti "LEE fedélzetről", a földszinti szobákat a délnyugati, szél felőli "LUV fedélzetről" lehet megközelíteni. Az oktatási és az étkezde épületrészek egylégterűek, nagy harmonika ajtóikkal a belső udvarra és a Balaton felé néznek. Az oktatási teremben kötetlenebb elméleti foglalkozás zajlik és a versenyek alkalmával a versenybizottság itt foglalhat helyet. Az étkezde épületrész kapcsolódási pontként szolgál a meglévő és az új vitorlás klubok között, így itt kapott helyett a klubhelyiség funkcióját betöltő térrész. A hangárépületben a hajótárolás mellett kialakításra került a vitorlásiskola egészét ellátó hő- és melegvíz készítő központ és kiegészítő villamos energia termelését szolgáló napelemek.
Anyaghasználat
A főépület építészeti kialakítása és a tűzvédelmi előírások határozták meg az épületegyüttes szerkezetválasztását; a monolit vasbeton pillérvázas tartószerkezetet vázkitöltő falazattal. Az egyszerűbb kivitelezés érdekében azonos technológiával készül a melléképület is, szerelt külső térelhatárolással. A funkcióhoz illeszkedő építészeti kialakítást a vitorlázással kapcsolatos szerkezeti részletekkel értem el. A kellemes tapintású, erős és időtálló anyagok saját tulajdonságaikkal válnak érdekessé és játékossá a gyerekek számára. A tervezési területen fellelhető anyagokat építészeti anyaghasználattal feleltettem meg: Vitorla ~ textil homlokzat, Hajótest ~ fehér vakolt felületek, Szerelvények ~ acél / alumínium részletképzések, Stég ~ fa burkolatok, Szél ~ Homlokzati installáció (Ned Kahn alkotása), Víz ~ üvegfelületek.A homlokzati installáció apró lamellái láthatóvá teszik a láthatatlan szépséget: a levegő mozgását, hasonlóan az élményterápiás vitorlásiskolához, amely a gyerekek még felfedezetlen rejtett értékeit, képességeit hozza felszínre, teszi mindenki számára láthatóvá.
Fenntarthatóság
A tervezési helyszín környezetvédelmi területtel határos, így a tervezés során környezettudatos szemléletet igyekeztem szem előtt tartani. Az egykori ipari terület rehabilitációjaként létrejövő vitorlásiskola hasznosítja a terület adottságait, energiaigényeinek egy részét maga állítaná elő napelemekkel, napkollektorokkal és talajszondával. A fenntartási költségeket részben fedeznék az új kikötőhelyek bérbeadása, a trailerezés és az egyéb kikötői szolgáltatások, továbbá elő- és utó szezonban a szobák kiadása.
Összefoglalva
A részt vevő gyerekek számára a Sekli Élményterápiás Vitorlásiskolában átélt élmények pozitív támpontként szolgálhatnának életük során.
Szeretnék köszönetet mondani:
Szabó Árpád DLA konzulensemnek,
a szakági konzulenseimnek,
András István, Balatonfüred város főépítészének,
Böröcz Péter, a Mozgáskorlátozottak Vitorlázó Sportegyesületének elnökének,
Litkey Csaba opponensnek.
Heckenast Gábor
Felhasznált irodalom
Könyvek, források:
Zákony Ferenc: Balatonfüred: Adalékok Balatonfüred történetéhez a kezdetektől 1945-ig,
kiad. a Városi Tanács Balatonfüred, 1989
Szerelmey Miklós: Balaton albuma: emlék Füred s környékéről, Pest, Edelmann Károly, 1851, ÁKV reprint
Lichtneckert András: Balatonfüred és Balatonarács története, Veszprém, 1999
Wagner Imre: A balatonfüredi hajógyár története 1881-1996, Balatonfüred Városért Közalapítvány, Balatonfüred, 2006
László Tarr: Hungary in Pictures - Lake Balaton, Antheneum Nyomda, Budapest, 1964
Huba László: Balaton, Panoráma Útikönyvek, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1963
A gyártokra hivatkozásnál a forrás a gyártó honlapja.
Tervek, Talajmechanikai szakvélemények:
VÁTI Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ Dokumentum tárából
Balatonfüred, településszerkezeti-, szabályozási terv és HÉSZ - modosítás 2007: Balatonfüred egységes tervének 2007.évi módosítása, Jóváhagyott terv.
A település teljes közigazgatási területére vonatkozó a 2012. május 24-ig történt minden módosítást tartalmazó terv
Helyi Építési Szabályrendelet
Balatonfüred Város Integrált Városfejlesztési Stratégia
Település fejlesztési koncepció
Balaton vízpart rehabilitációs tanulmánytervek
Képek forrása:
A felhasznált irodalomból és az internetről, Google képkeresővel.
Opponencia
Heckenast Gábor diplomatervéhez
Élményterápiás Vitorlásiskola, Balatonfüred
A helyszín az egyik a válság dacára is dinamikusan fejlődő balatoni város,
Balatonfüred. A tervezési terület, a város egy külső területe, mely hagyományosan ipari terület, a híres balatoni hajógyár. A hajógyár mint hajógyár ma már nem működik, egy osztrák építőgépeket gyártó cég gyára. Így a balatonparti területek évek óta kishajó kikötőként működnek. Mivel jelenleg az ipari jelleg és a yacht kikötő párhuzamosan jelenik meg. Így a helyszín alkalmas egy balatonparti barnamezős beruházás tervezésére, tehát a környezet további rombolása nélkül építhet a balaton partjára. A helyszín választását jónak tartom.
A tervezési terület, a jelenleg még működő, sínen guruló daru parttal párhuzamos pályájának területe, illetve a használaton kívüli sólyatér. Egyszerűen a darusin megszüntetésével és a daru helyhez kötésével felszabadítja a területet. Az új épített elemek szabad a víz felé lejtő területre kerülnek, kihasználva a terep adottságait és a víz közelségét. A telepítés során mind a használatot mind az ütemezhetőséget is szem előtt tartja. A terv jelentős hangsúlyt fektet arra, hogy az új elemek megfelelően illeszkedjenek a meglévő épületek szövetbe. A koncepció lényege egy komplex akadálymentes vitorlásegyesület kialakítása, melyben az egyes elemek összefüggnek és kiegészítik egymást. A telepítés a jelenlegi épített környezetet jelentősen nem befolyásolja, új elemként egy kevésbé használt területrészen épül. A telepítés így önmagában koherens, jól használható rendszert alkot, míg a meglévő
ipari környezetre nem reagál.
A tervezői program rendkívül alaposan felépített, mely a hazai akadálymentes
vitorlázás központjává válhat. A jelentős sikereket elért magyar mozgáskorlátozott vitorlázásnak jelenleg nincs helye. Ennek a helyzetnek a feloldására született ez a terv. A térszintre tervezett négy különálló, de fedetten bejárható, épületrész négy különböző funkciót lát el, hajó tárolás-szerelés, étkező, szállás, klub központ. Funkcionális szempontból, a belső udvarra jól szervezett szállás, klubszoba, étterem hármasból, kicsit kilóg a hajókra szánt tér. Talán a mozgáskorlátozottak viszonya a hajókhoz ezt kívánja, hiszen egyedül sem szerelni sem vízre rakni nem tudják hajójukat. Az étterem és klubhelyiség vízzel való kapcsolata elegáns, a vízhez való lejutás jól megoldott. A szállások jól szervezettek. Amit hiányolok azok a tároló területek, talán az iroda is alul méretezett egy esetleges versenyrendezéshez. A terepszinti szabad fedett területek jól használhatóak, szimpatikus a klubterem nyitott, áramló tere. Az épületek kellemes jól működő egységet képeznek.
Az épület tömegét egyszerű kubusok alkotják, melyek harmonikus egységet
alkotnak. A speciális installáció szerű árnyékoló egészíti ki és teszi játékossá az
egyszerű szerkesztésmódot. Az épület már első ránézésre is a víz közelségét sugallja. A tömegalakítás és a formálás kapcsán is hiányolom az ipari környezetre való utalásokat, egyedül a megmaradó daru markáns ipari jellege uralkodik. Jó arányú kellemes kortárs tömegformálású épületet tervezett a tervező. A felhasznált anyagok adekvátak és jól kiegészítik a tömegformálást.
A tervező a választott feladatot jól oldotta meg, mélysége, a tervezési elvek,
alapossága kiváló, a diplomatervi feladaton túlmutató. A tervező kimagasló elemző készsége előremutató. Az épületek kortárs formálásúak, jól használhatóak. A tervlapok jól érthetőek, harmonikusak és kidolgozottak. A tervet végignézve egy alapos, érzékeny, gondolkodó építész művét látom rengeteg értékkel. Jó érzés egy ilyen tervet elemezni.
A fenti észrevételeimmel bocsátom vitára a tervet.
Litkey Csaba építész
14:51
A vitorlázás nem a szegény emberek sportja. A mozgáskorlátozottság élhető tartományai olyan társadalmakban szélesek, ahol a társadalmi összefogás, a közgondolkodás pozitív irányú és az erre fordítható anyagiak is rendelkezésre állnak.
Jó arra gondolni, hogy a diplomaterv megelőlegezi ezt a bizalmat a hazai elérhetőségek fejlesztésre, akkor is, ha erősen utópisztikusnak tűnik e pillanatban úgy méreteit, mint gazdaságos fenntarthatóságát illetően. (“Az élményterápiás vitorlásiskola kiegészítő sporttelepként együttműködhetne gyermekjóléti- és egészségügyi intézményekkel”….De szép is volna volna volna….) A mozgáskorlátozottak számára nem olyan régen nyílt meg a lehetőség, hogy viszonylag vállalható (szponzorokkal támogatott) anyagiak mellett hódolhassanak ennek a valóban élményekben bővelkedő sportnak.
A vitorlázás nagy önfegyelmet, önismeretet és önmagunkkal (és másokkal) szemben való korrekt gondolkodást feltételez.A mozgáskorlátozottak napi életük során mindezen tulajdonságokat állandó „edzésben” tartják. Egy ilyen típusú terv készítésekor fontos lenne tudni, hogy a mozgáskorlátozottak milyen csoportjai érdeklődnek a vitorlás sport iránt. A hírekben kerekesszékes, korábban is sportoló, balesetben sérültekről olvashatunk. Számukra egy speciális kishajóosztályt fejlesztettek ki, az Access Dinghy-t. A hajó rendkívül könnyű és tőkesúlyos, a borulásveszély minimumra csökkentésével. Az ilyen típusú hajókból cca. 1800 van a világ vizein 10 országban szövetséget is alkotva, az MVSZ szerint. A vitorlázáshoz mindamellett az időjárási viszonyoknak is elég jóknak kell lenniük, hogy viszonylag kevés segítséggel és kockázattal vízre szálhassanak a sportolók.
Ha jól emlékszem a speciális vitorlázás versenyei Ausztráliából indultak, ahol az időjárási körülmények, vízviszonyok különösen kedvezőek. Ez a Balatonról nem mindig mondható el, sőt a Balaton európai hírnevében éppen az extrém helyzetek kialakulásának gyakorisága a vonzó a sportvitorlázók körében. Mindezek ellenére büszkélkedhetünk Európa és világbajnokokkal is Access hajóosztályban, akik mozgássérülten nyílt versenyeken is tudnak győzni. Az igazsághoz tartozik, hogy a fűzfői létesítményeket a tulajdonos ingyen bocsátja Pegan Zoltánék használatára (a Fa Nándor által készített speciális rámpával együtt ) A korábban balesetben sérült Pegan Zoltán vitorlás tudását Sydney-ben szerezte és fejlesztette világszínvonalra.
Ezeket csak azért soroltam fel, mert jó lett volna többet megtudni a speciális rámpa kialakításról, a vízreszállást, megérkezést segítő megoldásokról, a segítők mozgásának rendszeréről és ehhez hasonlókról, mert a vitorlázás filozófiájáról és „élmény”jellegének költői elemeiről sokat megtudhattunk, azonban ennek építészeti konkrétumairól kevesebbet. Mindent összevetve tehetős mozgáskorlátozott gyereknek lenni nem annyira rossz, mint szegénynek ugyanígy. És ha mégsem jönne be az „élményterápia” dícsérendő karitatív elgondolása, luxus yachtkikötőnek azonnal átfesthető a címtábla.
19:58
@FenyvesiHK: Építészeti szempontból kockológia ez a javából, de hát mi is lehetne, ha egyszer magyar középület :-((( Vitorlás centrum mozgáskorlátozottaknak? Álom. De vitorlázás a mozgáskorlátozottaknak? Létező, kipróbált valóság. Ám miért is kellene szegregálni a mozgáskorlátozottakat? Van jónéhány vitorlás klub a Balaton mellett, ahol ez program lehetne. A tihanyi THE (Tihanyi Hajós Egylet), a Kereked Vitorlás klub, a TVSK (Túra Vitorlás Sport Klub) jónéhány balatoni kikötője, az alsóőrsi kikötők, a fonyódi Lacaj, a keszthelyi klub, a füzfőiek... Itt valódi integráció, barátságok, civil jótétemények, vidám együttlétek volnának lehetségesek.
Más kérdés a tervezés helyszíne, Balatonfüreden. Oda valóban elkelne egy nagystílű fejlesztés, de a mozgássérültektől teljesen függetlenül. Mert a terület máig nem heverte ki hajdani hajógyár-mivoltát.
22:42
@Pákozdi Imre: A világért sem mondanék ellent az ötletnek, de ismerve a legtöbb balatoni kikötőt ez a megoldás is igen nehezen kivitelezhetőnek látszik vagy nagy hajókkal teletömött kikötők vannak, betonos part-víz szintkülönbségekkel vagy spéci kijáratok többnyire evezve vagy motorral. A kishajó önmagában is egy külön ügy a sójázását nem lehet a tőkesúly miatt nagyon egyszerűen megoldani. Nem a nemeket akarom sorolni csak azt érzékeltetni, hogy erre is olyan ráfordítások kellenének a legnagyobb jószándék mellett is, amit e pillanatban nem látok megvalósíthatónak majdcsak-összedobjuk alapon. De lehet hogy tévedek.