II. díjban részesült
14. számú pályamű
szerzője: Sztájl Vizuális Alkotó Bt.
tervezők: Bach Péter, Galina Zoltán
szakági tervezők: Csapliczky László, Farner Magda, Kotschy András, Nagypál Géza, Dr. Gombik Károly, Karádi Gábor, Strack Lőrincz, Wettstein Miklós
munkatársak: Bánhegyi Zsolt, Karádi Kata, Kiss Balázs, Varró Ákos, Vörös Tamás
Az MSH előtti térrész lényegében érintetlen marad. Az SZTK épületének helye amellett, hogy feltárja az új színházat, átköt a patakon a Pelikán park felé. Ünnepi-, rendezvény-, és pihenő tér, amely a két kulturális tömb közti „szoroson” át kommunikál az MSH előtti térrel is. Itt szivárog ki a kültérre vendéglátással a színház földszinti tere is. Itt kapcsolhatók a két rész együttműködő rendezvényei egymáshoz a szabad tereken. A harmadik térrész a körforgalom, aminek zavaró hatásait a funkcionális terek felé az épület leárnyékolja.
A megoldás bátor kezdeményezés, ami jól illeszkedik a városnak a patakpartok felélesztését célzó kezdeményezéséhez. A Lukácsházán épülő víztározó árvízvédő szerepe nyitja ezt a lehetőséget, mivel a vízszintek ezentúl szabályozhatóvá válnak, lehetővé téve a meder és a partvonal biztonságos kihasználását, funkciókkal való megtöltését, ahol azt a városszerkezet megkívánja.
A Pelikán park szerepe a színházra történő rányitással felértékelődik. Mint a legtöbb változás, ez is jár negatív hatásokkal, hiszen a tér nyugati oldala így utcává szűkül, ahol egyrészt a színház kiszolgáló funkciók fordulnak a lakóházak felé, másrészt a lakásokat kellemetlenül érintheti a benapozást végérvényesen lefogó magas térfal. Érdekes idea a gyöngyházfényű homlokzat kaméleon allegóriája, ami mindig a környezet hangulatát sugározza vissza a mázas kerámia felületekről. A grafikai ábrázolásokban ugyanakkor ez még némi hiányérzetet ébreszt a szemlélőben.
A tér dél-keleti oldalán meglévő lakóházakat szolgáltatóházként átépítve megtartja, ami lehetséges, ám nem feltétlenül szükséges megoldás.
A parkolószint kikerült az épületből. Az egyéb tartószerkezeti elemek fedik egymást. Az öltözőrészek viszonylag nagy konzolon helyezkednek el. Ennek megformálására és szerkezeti kialakítására figyelmet kell fordítani a későbbiekben.
Kiemelkedően jó megoldást választott a pályázó a mélygarázs és díszletbeszállítás külső útcsatlakozásainak kialakítására. Mindkettőt a kisforgalmú Március 15. térről biztosítja.
A ház közlekedési kapcsolatai átgondoltak, működőképesek, korrekt kidolgozásúak. A díszletszállítás direkt módon a földszinten, az utcává szűkült Március 15-e tér nyugati oldalán történik. Erről az immár utcáról nyílik a teremgarázs le- és feljárata. A forgalom be- és kivezetése a körforgalmon keresztül zökkenőmentesen, minden irányba megoldott. A mélygarázs belső forgalmi rendje egyértelmű és világos, a parkoló elhelyezéssel jó járhatóságot biztosít. Az épület általános kiszolgálása furgonokkal a teremgarázsban kialakított rakodótérben történhet. Jelentős ki- és beszállítást a konyhaüzem jelent.
A pályamű külön erénye a gyalogos megközelítés funkcionális elemzése, a fő gyalogosáramlatok részletes vizsgálata.
Belső téralakítása fantáziadús jól variálható, flexibilis terek kialakítására törekszik. A színházi és az egyéb közösségi funkciók ezzel együtt jól lehatároltak, gazdag programkínálatokat tesznek lehetővé, vendéglátó funkciókkal színesítve. Telitalálat a tetőterasz mobilszínpaddal kialakított játszóhelye a magas mellvédek közt. A foyer látványos lépcsője a nézőket is megmutatja egymásnak.
Homlokzatképzése talán túlzottan is a gyöngyházas felület fényjátékaira és tükröződéseire épít, megfeledkezve más építészeti elemek alkalmazásáról. A nagy magasságú épület robosztus térfalainál – főként ott, ahol a szemközti házak előtt utcásítja a teret – visszaüthet és nyomasztóvá válhat.
A díszletszállító járművek a Március 15.-e tér felől hajtanak le a mélygarázsba. A rakodás az alsószínpadra történik, de a manipulációs tér kialakítása nem megfelelő. A +4,0 m magasan lévő színpad csak vertikális teherszállítással szolgálható ki. A hátsószínpad mélysége az alapfunkciót ellehetetleníti. A stúdiószínpad pinceszinten való elhelyezése nem szerencsés, díszletekkel, bútorokkal történő kiszolgálása nehézkes. A jelmeztár színpad alatti elhelyezése nem szerencsés. A színészek közlekedési útvonalai megoldottak. A nézőtér-színpad kapcsolatának alakíthatósága érdekében a nézőtér első hat sora gépi eszközökkel mozgatható. Kidolgozott színház-technológiai és akusztikai műleírással rendelkezik.
Az épület kulturális üzenete a nyitott ház, valamint a variábilis színház gondolata, ahol szinte minden játéklehetőséget igyekszik feltárni. Nagy értéke a pályázatnak az ezt dokumentáló grafikai ábrázolások sora. A külső üzenet, visszatérés a régi város gondolatához, beállva a Sugár út - Víztorony ma is létező optikai tengelyébe, egyben stabil igazodási pontot adva rajta, mivel az csak egy végén kapott eddig hangsúlyt épülettel. Másrészt újszerű feltárulkozást mutat be az épület a patak, a part, a természet felé. Ez az üzenet tehát több síkú és erős kinyilatkoztatás a városnak, ami egyfajta progresszív visszanyúlást sugall a hagyományok és a természet irányába.
Hő és hűtési eljárás talajszondával jó megoldás. Kazánüzem (2200 kW) PB energiahordozóval szokatlan megoldás földgázzal ellátott területen. HMV termeli elsődlegesen napkollektorokkal. További tervezés során tisztázandók a kialakítási megoldások.
A pályamű a volt Rendelőintézetet és Távhő épületét elbontja, és az új színházépületet – egyedülállóan – a Király utca tengelyébe telepíti. A 18-as Honvéd utca két magánépületét megtartja, abban szolgáltatóház kialakítását javasolja. A telepítés következtében az MSH és a színházépület csak a tér szintjén tud kapcsolatot teremteni. A tervezett tetőkert a jobb kihasználtságot, nagyobb látogatottságot elősegítő elem. A 12.387 m-es alapterület a programnak megfelelő nagyságrend, a terek és azok kiszolgálásának szervezése átgondolást igényel.
A mélygarázs a színházépület és a Pelikán park közé kerül, a legmélyebb szintje -4,5 m. A leírás ütemezést nem tartalmaz, az építkezés nem szakaszolható.
A pályaművet a Bíráló Bizottság 6.500.000.- Ft összegű 2. díjban részesítette.