A BKV Kelenföldi Járműtelepe
A kelenföldi közlekedési csomópont újabb elemeként épült meg a négyes metró végállomásához kapcsolódó járműtároló, -szerviz és irodablokk, melyet a DPI Design tervezett. Az épületegyüttes három szintre tagolódik, amelyet az építészeti megjelenés is követ.
Beépítési paraméterek
A tervezési terület a kelenföldi pályaudvar szomszédságában, a leendő Somogyi út, Borszéki utca, valamint az ezeket összekötő, egyelőre névtelen utca által lehatárolt földrészlet. A területen építmény, növényzet nem található.
Az épületegyüttes funkcionális tagolása
A terület feltárása a kelenföldi pályaudvar felé eső, jelenleg névtelen utca felől történik. A bejárati ellenőrzés félig a támfalba süllyesztett portaépületben történik. A lakótelep felőli oldalon található a járműtelep központi épülete, amely az alábbi fő funkciócsoportoknak ad helyet: diszpécsertorony, szociális helyiségek; járműjavító épület; fenntartási szakszolgálatok épületrészei.
A megérkezés a diszpécserközpont-torony előcsarnokába történik. A függőleges közlekedőmagot liftek és füstmentes lépcsőház alkotja. Az első szint összekapcsoló szerepet tölt be a járműjavító és a szakszolgálatok dolgozói számára kialakított öltözők között. A második szinten a büfé található, tetőterasz-kapcsolattal. Mivel az épület fölsőbb szintjei minden irányban jelentős mértékben konzolosan kinyúlnak, a harmadik szint statikai teherelosztó szint, a tereiben gépészeti funkciókat helyeztünk el. A negyedik-hetedik emeletek irodaszintek, míg a nyolcadik szint a diszpécserközpont irányítóterme és kapcsolódó irodái (a hetedik szinten a diszpécserközpont alatti terület a diszpécserközpont technikai kiszolgáló helyisége). A legfölső, visszahúzott kilencedik szint gépészeti szint.
Az épületrész keleti, Borszéki utca felöli részén található a daruzott járműjavító csarnok és kapcsolódó épületrészei. Itt történik a járművek magasabb szintű karbantartása, javítása. A csarnokban két vágányon végeznek javítást, aminek segítésére az egyik vágánynál közép- és oldalaknák, a másiknál fixen telepített emelők szolgálnak. A csarnok belső, nyugati oldalához segédműhelyek kapcsolódnak. A javítócsarnokban kikötött forgóvázak javítására és vizsgálatára a csarnok mögött, erre a célra berendezett műhely készül. A központi épülettömeg nyugati részén találhatóak az épület- és pályafenntartó szakszolgálatok két szinten található épületrészei.
A „K" épülettől független a járműtároló és eszterga épület („E" épület). Az előbbiben történik a metro vágányhálózatának és létesítményeinek karbantartásához szükséges speciális járművek, vontató eszközök tárolása, karbantartása és javítása. Az utóbbiban végzik a metro vonatok kerékpárjainak újraszabályozását. A technológia „engedi, hogy a kerékpárok átvizsgálásának ideje alatt a szerelvényt „áthúzzák" az épületen, így a középen kialakult térrészen biztosítjuk a megfelelő sínhosszt.
Különálló épületként jelenik meg a metrószerelvények tárolására, napi javítására és mosására szolgáló járműtároló csarnok, amely kialakításában visszautal a járműtelep többi épületrészére zöld tetőzónájával. Ezen épület 12 vágányt befogadó egyszintes csarnok, mely a Borszéki utcával párhuzamosan a telep déli területén helyezkedik el. Ebben 10 db vágányon történik a vonatok éjszakai tárolása, melyeken két-két vonat áll egymás mögött, a jobb helykihasználás érdekében. A peronos kialakítás biztosítja a járművezető részéről a vonat szemrevételezését, kiállás előtti ellenőrzését. Kisebb hibaelhárításokra és a forgalomból kiálló vonatok belső "száraz" takarítására is itt kerül sor. A Somogyi út felé eső két vágány közül az egyik a mosóvágány, ahol a járművek gépi mosása és tisztítása történik, a másik vágány pedig a vonatok gyors átvizsgálásának lehetőségét teremti meg.
Az épületegyüttes három szintre tagolódik, amelyet az építészeti megjelenés is követ. Az alsó, technológiai réteg alapvetően funkcionális meghatározottságú. Kialakításánál szándékunk volt, hogy az épületek, berendezések, járművek mozgása, működése látható, érezhető legyen. Ennek megfelelően a homlokzati felület jelentős részét (funkciónként változó mértékben) üvegezett szerkezetekkel kívánjuk kialakítani, amely mögött a mozgások, fények jól érzékelhetőek, és amely a bent lévőknek pedig komfortos, világos munkakörnyezetet biztosít.
A középső réteget az ipari zóna felett lebegő parkosított tetőfelületek alkotják, amelyek különböző szinteken megjelenve biztosítják a kellemes megjelenést és zöld környezetet mind a tervezett irodaépületben dolgozók, mind a környéken lakók és a járműtelepet a szomszédos épületekből felülről szemlélők számára. A tetőfelületeken extenzív kialakítású zöldtetők készülnek. A felső szinten a parkzóna feletti épületeket jelenleg csak a diszpécserközpont épülete képviseli, hangsúlyozott horizontális tagolásokkal, fém lamellás külső árnyékoló rendszerrel kialakított homlokzati felületekkel.
Tartószerkezetek
Az épületegyüttes vasbeton tartószerkezettel készül, a diszpécsertorony monolit megoldással, a többi épületrész előregyártott szerkezetek alkalmazásával épül fel. A szerkezet alapvetően pillérvázas, pontalapozással, a diszpécsertorony esetén lemezalappal. A felmenő szerkezetek a csarnokoknál előregyártott, a diszpécserközpontnál monolit vasbeton pillérek. A homlokzatok kiegészítő tartószerkezetként acél falváz tartókat kapnak. A csarnokok lefedése a változó fesztávú előregyártott szerkezetekkel történik, főtartókra terhelő fióktartók felett acél trapézlemez tartószerkezettel. A diszpécserközpont monolit vasbeton födémlemezeket kap.
Anyagok
A csarnokok szerelt falszerkezettel épülnek, acél kazettákkal, azokba helyezett hőszigeteléssel és szerelt acél hullámlemez külső burkolattal. Az üvegezett felületek acél szerkezetű hőhídmentes profilokból épített függönyfalszerkezetek, nyitható és fix ablakfelületekkel, acélszerkezetű nyílászárókkal. Az attika előregyártott vasbeton kéregpanelekkel burkolat, amelyek követik a tető hullámzó kontúrját. A diszpécsertorony homlokzata teljesen üvegezett, hőhídmentes függönyfalszerkezettel, a teljes felületen szabályozható fém lamellás árnyékolókkal.
A diszpécsertorony kivételével az összes épület zöldtetős, extenzív kialakítással. A diszpécsertorony hagyományos lapos tetős kialakítású. A bejárati előcsarnokban, az étteremben és a nagy forgalmú irodai közlekedőkben magas minőségű lézervágott greslap burkolat készül, a vizesblokkokban szintén, csúszásmentes kivitelben. A vizesblokkok falburkolata kerámia lapburkolat. Az irodákban és az irodai közlekedőkben antisztatikus buklé padlószőnyeg burkolat készül. A műhelyek és raktárak, valamint kapcsolódó helyiségeik műgyanta anyagú ipari padlót kapnak, két rétegben felhordva, csúszásmentesítve. A műgyanta burkolat a funkcionális igényeknek megfelelően egyes helyiségekben olajálló, külső terekben UV álló kell legyen.
Munkavédelem, foglalkozás-egészségügy
A járműtelep tervezésénél törekedtünk arra, hogy a lehető legnagyobb mértékben biztosítsuk az ott dolgozók megfelelő foglalkozás-egészségügyi körülményeit. Az irodai és fizikai dolgozók egyaránt profitálnak a járműtelep kiterjedt zöldfelületeiből, tiszta, emberi körülményeiből, amely lehetőséget ad testi és szellemi rekreációra is. Az irodák megfelelő bevilágítását és a kilátást a teljesen üvegezett homlokzat biztosítja, amely előtt szabályozható külső árnyékoló rendszer helyezkedik el, lehetőséget adva az optimális fényviszonyok beállítására, szabályozására, egyben megóvva a belső tereket a túlzott felmelegedéstől. Az irodaterek klimatizáltak, de a műhelyekhez kapcsolódó irodákban lehetőség van a természetes szellőzésre is. A diszpécserközpont technológiája megköveteli a folyamatos üzemű hűtést. A műhelyekben dolgozók jó munkakörülményeit és közérzetét szolgálja a kombinált, felső és oldalsó bevilágítás, amely egyúttal lehetővé teszi a környezettel való kommunikációt is.
DPi Design
Többek között a BKV Kelenföldi Járműtelepe is megtalálható az Építészfórum kortárs építészeti térképén, melyet itt lehet böngészni további munkákért és cikkekért.
15:54
Tágas iroda, keskeny mosdótér és öltöző. Abban a mosdóban, az arcukat mosó, a kagyló fölé hajló munkások feneke akaratlanul meglöki a másikét, ami lehet vicces először, másodszor, de a többedik eset után a munkás valszeg nyersen elküldi a kollégát, amiért "nem tud vigyázni". Nem beszélve arról, hogy ha egy harmadik egyén el akar menni a két, az arcát mosó dolgozó hátsója vagy háta között... Ugyanez az öltözőknél: az öltözőajtók még éppen nem akadnak össze, de az előttük féllábon táncolva öltözködő munkások keze-lába szinte biztosan. Merthogy öltözőpadnak nyoma sincs, igaz, a helyének se, nem beszélve a köztük áthaladókról. Az ilyen tervezési hibák elkerülése céljából kéne az építész alászálljon a kétkezi munka eleven, süket és forró sötétjébe, nem három napra, de három hóra, három évre vagy évszázadra...
Amúgy miért kell egy metrónak kilenc szintes irodaépület?