Épülettervek/Tervpályázat

Értékmentés, rendteremtés, visszafogottság – A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

1/15

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
?>
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
1/15

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

Értékmentés, rendteremtés, visszafogottság – A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

Értékmentés, rendteremtés, visszafogottság – A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

2023.08.04. 08:22

Projektinfó

Ranolder oktatási, kulturális és sportközpont tervpályázat

URL:
DVM Group Kft.

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Építészet és generál tervezés: DVM Group Kft.

Vezető tervező: Berecz Dániel
Projektvezető építészek: Ferenczi Huba, Mattyasovszky-Zsolnay Mihály
Építész tervezők: Bocska Beáta, György Bettina, Lukátsi Marcell, Hoffmann Franciska

Fenntarthatóság: DVM Group Kft.
Hornok Edina, Majnovics Zoltán

Épületgépészet: Csöppenszky Gábor

Tájépítészet: 4D Tájépítész Iroda Kft.
Balogh Andrea, László Eszter

Letölthető dokumentumok:

A katolikus oktatási alapelvekből kiindulva a DVM Group építészei három tervezési elvet fogalmaztak meg, melyek mentén a meglévő épületeket és az új funkciókat egy egységes rendszerbe tudták foglalni úgy, hogy az újonnan kialakított részek a terepszint alá kerülnek, az építészeti koncepciót így a meglévő épületek, a közöttük lévő zöldfelületek és az alattuk elhelyezett funkcióegyüttes egésze adja.

 

Tervezési alapgondolat, összefoglaló

A tervezési terület adottságai egészen egyedülállóak annak köszönhetően, hogy egy meglévő iskola intézmény lesz bővítve egy olyan területtel, ahol meglévő Sörház épületek állnak, egyik oldalán értékes fás parkkal, a másik oldalán pedig izgalmas terekkel rendelkező pincerendszerrel. Az új tervezendő funkciók (kollégium, uszoda, tornacsarnok) elhelyezése olyan kérdések megválaszolása nyomán kezdhető meg, amelyek a teljes összevont telek felhasználását determinálja.

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
1/15
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

Értékmentés, rendteremtés és visszafogottság

A tervezési szándékunkat ezen három alapelv mentén határoztuk meg. Úgy véljük, hogy ez a három alapelv a katolikus egyházi oktatás szellemiségével és 5 alapelvével – Szép, Jó, Szent, Igaz, Tudás tökéletes összhangban van.

Első alapelv az Értékmentés: Egyrészt a telken látható épületállomány értékeit kívánjuk megtartani és megőrizni. Ez azt jelenti, hogy az eredeti épületrészekről a későbbi hozzáépítéseket bontjuk csak el, ezáltal az értéket képviselő épületrészek felszabadulnak, a korábbi homlokzataik korhűen helyreállíthatóak. Így kiemelésre kerül az épített örökség eredeti karaktere, melyek Keszthely Város identitásához már hozzánőttek. A meglévő épületek ezen szellemiség eredményeképp nem lesznek elbontva, hanem olyan funkciókat kapnak, amiket az új iskola intézménye használ és élettel tölt meg még hosszú ideig.

A másik alapelv a Rendteremtés. Mind az összevonandó telkek szintkülönbségei, mind az épületállomány heterogenitása igényli ezt, hiszen a meglévő épületek különböző korokban különböző funkcióval épültek erre a területre. Új épületek építésével egy újabb kor lenyomata kerül erre a telekre, mely pont ezt a túlzott sokszínűséget növelné. A rend teremtése alatt egyaránt értjük a különböző épületek építészeti arculatának összehangolását, az épületek és az udvarok különböző szinten elhelyezkedő funkcionális rendjét.

A Visszafogottság melletti döntés során az új funkciók számára tervezendő új épületek kialakítása a legfontosabb. A kollégium számára nem terveztünk új épületet, hanem a meglévő Sörház épület áttervezésével alakítottunk ki olyan kollégiumot, amely hasznosítani tudja ezt az ikonikus épületet. Az uszoda és tornacsarnok épületét pedig a terepszint alá illesztettük. Ennek eredményeképp a tervezett új funkciókkal nem vettünk el iskolaudvart a gyerekektől, hanem új udvar- és zöldfelületeket hoztunk létre a tervezett épületek tetején. Ez azért fontos, mert a jelenlegi 170 fős diákcsoport számára meglévő udvarokhoz képest a tervezett 320 fős diáklétszámhoz biztosan több udvar létesítésére van szükség.

Megítélésünk szerint a tornacsarnok, uszoda és kollégium számára teljesen új, terepszintből kiemelkedő épületekben való elhelyezése túlzott beépítettséget és az udvarok nagymértékű csökkentését eredményezné.

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
3/15
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

Használat

A teljes terület a terveink szerint teljes mértékben az iskola intézményi területe, amely leginkább a tanulók számára használható és lezárható. Időszakosan a városlakók számára is megnyitható a Deák Ferenc utca felőli udvar, ahol a közösségi kulturális funkciók számára megnyitott pincerendszer megnyílik, valamint a sportcsarnokot és az uszodát érhetik el az iskolai megközelítéstől jól elkülönített módon.

Ezáltal a városlakók is használhatnak bizonyos területeket, alapvetően azonban a jelentősen megnövekedett iskola kap a növekedés arányának megfelelően nagyobb udvarokat.

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
5/15
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

Területalakítási és építészeti koncepció

A meglévő épületek megőrzése esetén az új funkciókkal a telek könnyedén túlépített lehet. Ez egyrészt a meglévő épületek karakterét gyengítené, másrészt az udvar területeit csökkenti, melyeket a tanulók használhatnak. Elsődleges szempont volt az iskola kisvárosias jellegének megőrzése, melynek kulcsa a sok udvarkapcsolat és új zöldfelületek kialakítása.

Ennek következtében az építészeti koncepció az, hogy a meglévő épületeket az utólagos hozzáépítésektől megszabadítva tartsuk meg, erősítsük meg a karakterüket. Az új épületeket pedig a terepszint alatt helyezzük el zöldtetős kialakítással.

Így az építészeti koncepciót a meglévő épületek, a közöttük lévő zöldfelületek és az alattuk elhelyezett funkcióegyüttes adja.

Olyan épített környezetet terveztünk, ahol a földfelszín felett a történeti épületek érvényesülnek sokszínű zöld környezetben, ahol az udvarokon sok növény, pihenési, sportolási és oktatási lehetőség adott. A régi és az új épületek nem konkurálnak, az új beépítés környezethez való igazodásának kérdése fel sem merül.

A föld alatti világ pedig izgalmas tereket ad, fentről jövő fényekkel bevilágítva. Az újonnan épített föld alatti funkciók izgalmasan kapcsolódnak a meglévő pincerendszerhez. A meglévő pincéket összefűzött terekként alakítottuk ki úgy, hogy kültéri olaszlépcsőn keresztül kívülről is meg lehet közelíteni őket. Funkcionálisan a kollégium oktatási és kulturális tereit helyeztük ide, melyeket el lehet érni a kollégium felőli lépcsőházon keresztül is.

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
8/15
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

A meglévő épületek az új egyesített telken belül két koordinátarendszerben helyezkednek el: a Ranolder- és Erzsébet-szárnyak a Kossuth utcára merőlegesen, a Reischl-Sörház pedig a Deák Ferenc utca és Sörház utca majdnem merőleges tengelyeit követi. A tervezett hozzáépítéseinkkel az épületek nem kívánnak részt venni ebben a hierarchiában, csak a tájépítészeti elemekben, lépcsők vonalával reagálunk ezekre az erővonalakra. Új terepszintből kiálló épülettel se nem adunk hozzá, se nem veszünk el a már kialakult épített környezet karakteréből, pusztán a körülöttük kialakított zöldfelülettel emeljük magasabb minőségű környezetbe.

Az Erzsébet-szárny és a sörház épülete a funkcionális bővítési igények miatt emeletráépítéssel jár. A ráépítés egy homogén anyagú, egyszerű megformálású felépítmény. Magastetős kialakításukkal illeszkedik a meglévő épületek tetőformájához. A két épület funkcionális különbségét a tetők hajlásszöge és megformálási módja különböztetni meg.

A rend megteremtése fontos az épületek tömegformálásánál és külső anyaghasználatánál egyaránt.

Tekintettel arra, hogy az iskola meglévő szárnya és a sörház épületei már így is kellő sokszínűséget biztosítanak a területen, az új szárnyaknak mindenképpen visszafogott arculatot terveztünk. A meglévő épületek és a kortárs ráépítés így világosan elválik egymástól.

A meglévő épületek egységes vakolt felületeket kapnak és mindenhol egységes kiselemes tetőfedést.

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
10/15
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

Gazdaságosság, környezettudatos filozófia

A gazdaságosság a tervezés rendkívül sok rétegében megjelenhet, igyekeztünk a legtöbb aspektusát beépíteni a terveinkbe. A gazdaságosság jelen van akkor, amikor az elbontott meglévő épületek mennyiségét minimálisan szeretnénk tartani, a meglévő épületeket pedig elbontás helyett felhasználni, szükség esetén bővíteni. Ezáltal az újonnan épített négyzetméterek számát is alacsonyan lehet tartani.

A gazdaságosság elve kell, hogy kiterjedjen a későbbi üzemeltetési fázisra is. Ez jelenti a funkciók átgondoltságát, bizonyos funkciók összevonását, hiszen több épület esetén össze lehet vonni bejáratokat, gépészeti rendszereket, technikai helyiségeket, hogy kisebb személyzettel és kevesebb energiával lehessen működtetni az intézményegyüttest.

Környezettudatos filozófia

A gazdaságosság szorosan összefügg a környezettudatos gondolkodással.

A fent leírt alapelvek nyomán a meglévő épületek bontását minimalizáltuk, a meglévő értékek megőrzésre és felhasználásra kerülnek, emellett pedig több udvar és zöldfelület jön létre. Ezek alappillérei a ma már megkerülhetetlen környezettudatos gondolkodásnak. A fenntarthatósági elvek a tervezés minden mélységében jelen vannak a pályázati anyagunkban, melyek a műszaki leírásban részletesen olvashatóak.

Az új épülettömegeket 100%-ban föld alá helyezzük. Ez nemcsak sokkal több zöldfelületet jelent az iskola számára, hanem hőtechnikailag is optimális, hiszen nagyságrendekkel kevesebb lehűlő felület lesz így az épületeken, amely a hűtési és fűtési igényeket minimalizálja. Ezáltal kevesebb hűtő-fűtő berendezésre lesz szükség és azok alacsonyabb üzemeltetési költségen működhetnek. Csökkentett üvegfelületek, kisebb hőveszteség.

A zöldtető jó hőszigetelő képességgel rendelkezik, valamint az esővízmegtartó és visszapárologtató képességének köszönhetően csökkenti a hőszigethatást.

Meglévő kémény hasznosításával lehetőség nyílik a természetes szellőzésre.

A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán
12/15
A DVM Group második díjas terve a Ranolder-iskola pályázatán

Tájépítészeti koncepció bemutatása

A tájépítészeti program kialakításánál elsődleges szempont volt az iskola részére szabadtéri közösségi területek kialakítása, valamint a kollégiumban lakó hallgatók számára minőségi szabadidős és pihenőterületek létrehozása. A területen kialakított, közparkként is funkcionáló térrész létrehozásánál cél volt, hogy a tanulókon és a tanárokon kívül az udvar a látogatók számára is kikapcsolódást nyújtson.

A koncepció alapját az ősi szimbólum, a ’kör’ adja, jelentése folytonosság, végtelen egység és örökkévalóság. A kör és az arra szerkesztett íves útvonalhálózat a kert szerkezeti alapja, amely az egyes épületek és kertrészek egymással való összekötését ill. lehatárolását segíti elő. Így a kertrészek ugyan az épületek és az eltérő funkciók miatt egymástól elkülönítve helyezkednek el, megjelenésükben és növényhasználatukban összefüggő képet adnak.

A kerti funkciók elhelyezésénél figyelembe vettük az eltérő felhasználói csoportokat és a használat gyakoriságát. Ezek alapján az elhelyezett funkciók öt területegységre különíthetők el. A főbejárat előtti zöldfelületre, a földszinti aula feletti zöldtetőre, a pincék és a medence épülete feletti zöldtetőre, valamint az alsó- és felsőtagozatos diákok számára kialakított kertrészekre. Az egyes térrészeket az iskola öt alapértékre épülő pedagógiai programjának tárgykörébe helyeztük, amely értékek a szent, az igaz, a tudás, a szép és a jó. Ezen értékek a kert egy-egy térrészét szimbolizálják, szobrok, leíró táblák és funkciók elhelyezésének segítségével.

DVM Group

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.